Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Energibar?

NYTT TEMA
Stein_Glasshus
Stein_GlasshusInnlegg: 1834
14.10.07 16:54
For meg innebærer begrepet "energibar" et sted hvor man kan få kjøpt oppfriskende drikke.

For mange nordmenn betyr det en slags sjokoladegreie eller lignende.

Uttrykket kommer fra Engelsk, og er avledet av "Candy Bar" som de bruker om sjokolader.

Men: Er ikke den korrekte oversettelsen av det engelske ordet "bar", "barre" på norsk.

Da jeg var liten og leste Donald hadde onkel Skrue gullbarrer - "gold bar"

Engelsk tørr vits: Yesterday I walked into a bar. I said: "Ouch", because it was an iron-bar.

Disse energy/lavkalori/kosttilskudd-greiene som selges er følgelig ikke noen "bar", men barrer!

Tar jeg feil, eller?
Phil_Hellmuth_Lehman
Phil_Hellmuth_LehmanInnlegg: 1287
14.10.07 16:55
Stein_Glasshus skrev:
For meg innebærer begrepet "energibar" et sted hvor man kan få kjøpt oppfriskende drikke.

------------------------

Jeg driter i debatten rundt begrepet:)

Men jeg lurer på om det er noen som har prøvd disse? Er de gode, og er det egentlig lurt å spise en før trening f.eks?
Stein_Glasshus
Stein_GlasshusInnlegg: 1834
14.10.07 16:58
Da vil jeg prøve "mat og drikke"-forumet, ev. "helse og kosthold".

Dette er et språkforum, og da er det det vi diskuterer!
Kårefix
KårefixInnlegg: 3339
14.10.07 19:41
Dårlig låning av ord fra engelsk. Barre blir vel også bare direkte oversatt, ikke spesielt bra det heller. Sjokoladestang, kanskje. JEg skjønner meg uansett ikke på disse energibarene. Forskjellen på dem og vanlig sjokolade er at de inneholder langt mer sukker i stedet for fett(new energy i alle fall). Ikke spesielt sunt akkurat.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg