Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ordsammensetting og orddeling.

NYTT TEMA
meneren
menerenInnlegg: 4854
11.02.08 10:59
I dag har vi to motstridende tendenser gående samtidig.
Feil deling av ord (som forsterkes av Microsofts mangelfulle norskkunskap)
og
ordsammensetninger (som meida er esperter på.)

Vi lers om at noen er "tigerdrept" fordi det er så tungvint å si "drept av tiger".

Hva vil skje når de nye ordene blir galt ordelt?
"Mann tiger drept".

Vi går herlige tider i møte.
Libro
LibroInnlegg: 257
14.02.08 00:02
meneren skrev: "Vi går herlige tider i møte."

Ja, vi er i gang med det jeg har spådd for lenge siden - det norske språk forringes og vi blir ute av stand til å formidle tanker og ideer på en nøyaktig måte.

Dårlige resultater i PISA-undersøkelsen er jeg ikke veldig bekymret for - tror også det er tale om systematiske feil i målingene. Men uansett, jeg tror norske elever er mer frigjorte, mer samarbeidinnstilte, mer kreative, etc, egenskaper som vil bli avgjørende i det fremtidige samfunn.
Det som derimot er bekymringsfullt er det dårlige verktøyet i form av det språket de får utdelt ved fødselen.
Det er nå ikke mulig å forstå 100% av hva journalister skriver, man må gjette seg til hvilke tanker vedkommende har forsøkt å formidle.
Problemområdene er mange:
Han/ham
De/dem
Hans/sin
Avkrefte/svekke/tilbakevise
Ta selvkritikk/akseptere kritikk/utøve selvkritikk

Det var hva jeg kom på i farten. Dessuten feil bruk av fremmedord, hvor noen legger en annen mening i dem enn originalt:
Plastlekene finnes i usorterte farger
Traileren kjørte ...(f.eks ..på sommerdekk)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg