Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg leter etter et ord som ligner på pleibian

NYTT TEMA
vladefugl

vladefugl
23.07.08 13:52
Definisjonen er såsom en enfoldig og ubehøvlet person. Jeg trodde ordet var pleibian, men det er jo ikke det. Jeg vet ikke om det er uttalelsen eller stavemåten som ligner.
Syntagma

Syntagma
23.07.08 14:03
Du tenker nok på en plebeier.
vladefugl

vladefugl
23.07.08 14:07
Nemlig. Jeg hadde nok mikset det sammen med 'grobian' som jeg alltid liker å kalle ekstra ufyselige trøbbelmakere. Plebeier har nok ikke samme klangen, selv om jeg liker ordets etymologi.
Syntagma

Syntagma
23.07.08 14:18
Det skal komme av plebs, som igjen stammer fra populus (folk). Dermed er det beslektet med pøbel. En plebiscitt er en type folkeavstemning.
Vraslosken

Vraslosken
23.07.08 21:42
En plebeier var vel rett og slett alle som ikke var aristokratiet i romertiden, det vil si de som arbeidet.
Soteria

Soteria
23.07.08 21:50
I dataspillet Caesar hadde man tilgang på et visst antall "plebs". Hvis det var for få blinket det med rødt; "Need more plebs!"

Off, fikk aldri helt dreisen på det spillet. Til slutt ble byene revet ned av sinte innbyggere uansett hvordan jeg bygde dem. Men de som sto bak spillet hadde virkelig arbeidet for å få alle detaljer så historisk korrekte som mulig.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg