Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spørsmål

NYTT TEMA
citytillidie

citytillidie
23.07.08 15:25
Hei

Jeg bare lurte på om noen av dere som er mer språkkyndige enn meg kunne hjelpe meg å finne et svar på noe jeg har lurt litt på.

Hvorfor er en person fra Romania en rumener? Altså hvorfor blir denne o'en til en u når man bøyer det? Er det en språkvitenskaplig begrunnelse for dette?

Hadde vært artig å få svar på dette.
puma1

puma1
23.07.08 19:20
Jeg vil vel tro at det har rene historiske årsaker. En klarte å få folk til å si Romania (før: Rumenien), men rumener holdt stand. I Sverige og Tyskland heter det vel fortsatt Rumänien. I Rumænien i Danmark. Tror jeg
fisto

fisto
23.07.08 19:47
puma1 skrev:
Jeg vil vel tro at det har rene historiske årsaker. En klarte å få folk til å si Romania (før: Rumenien), men rumener holdt stand. I Sverige og Tyskland heter det vel fortsatt Rumänien. I Rumænien i Danmark. Tror jeg
---------------------------------------------------------------------
Det samme tror jeg. Men et element tror jeg også kan tillegges.
Nemlig at det ikke skulle forveksles med Romani-folket(den korrekte betegnelsen for sigøynere).Det er utrolig mange som tilhører Romanifolket i Østeuropa.
NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
24.07.08 13:11
En grunn til at man bruker rumener og rumensk, er vel å ikke forveksle det med romansk.
I språk er rumensk språket som snakkes i Romania og Moldova, mens romansk er en språkgruppe som i tillegg til rumensk også har språk som italiensk, spansk, fransk osv.
citytillidie

citytillidie
24.07.08 14:18
Det høres veldig riktig ut det dere sier. Tusen takk for svar!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg