Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ledelsen slaktes..... utrolig dårlig språk i grun

NYTT TEMA
Bassweb
BasswebInnlegg: 44
03.08.08 10:42
"Ledelsen slaktes ved asymottaket i Våler". Dvs. at de blir slaktet i området der Våler asylmottak befinner seg.

Kanskje VG heller mener at "ledelsen ved asylmottaket i Våler slaktes"?.

Er ikke norsk rettskriving et fag på journaliststudiet?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=198193
selters
seltersInnlegg: 6204
03.08.08 13:12
Jeg tror ikke rettskriving er et fag på journaliststudiet. Alle kan jo det fra videregående, ikke sant?

Og med tanke på overskriften: Nå er ikke syntakskunnskapene mine like stødige som de en gang var, men jeg må nok si meg enig med deg; setningen burde vært slik du foreslo at den skulle være, med mindre det går for å være akseptabelt å skille attributtet ("ved asymottaket") fra kjernen ("ledelsen") med et verb imellom. Slik journalisten skrev overskriften blir strukturen slik: Ledelsen (subjekt) slaktes (verbal) ved asylmottaket i Våler (lokalt adverbial).
Skampult
SkampultInnlegg: 87
07.08.08 02:59
God observasjon Bassweb! Slo meg ikke første gang jeg leste setninga, men du har selvfølgelig helt rett. Minner meg om overskriften "ranet mann med gåstol" for en tid tilbake. Her kan "gåstol" lett oppfattes som instrumentet benyttet for å rane denne mannen.

Selv om vi gjerne vil forstå hva journalistene mener, koster det svært lite å skrive om setningen for å rydde all tvil til side.

Først blir kurderne forsøkt slaktet, deretter skal ledelsen slaktes. Kunne like gjerne skrevet at ledelsen ved asylmottaket får kritikk. Ikke alltid like heldig med alskens kraftuttrykk.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg