Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

På tide vi kvitter oss med sideform

NYTT TEMA
Svermer
SvermerInnlegg: 147
12.10.08 14:38
Bortkastet undervisning er det, at elevene skal bruke x antall timer på sidemålsundervisning gjennom ungdomsskolen og videregående. Alle og en hver er i stand til å lese og forstå innholdet på sidemål, og derfor mener jeg vi ikke trenger å kaste bort verdifull skolegang på en ny grammatikk. I så måte er det også bare tull at offentlig ansatte skal beherske begge skriftspråk siden de i realiteten ikke utgjør noen språkbarriere. Både bokmål og nynorsk er to fullverdige språk men nynorskens dødskamp er i gang. Den kommer likevel til å bli lang og seig. Jeg mener ikke at bokmål er bedre enn nynorsk, men vi kan like greit foregripe begivenhetenes gang og forkaste nynorsken siden den uansett har tapt konkurransen mot bokmål for lenge siden.
Syttenhundretallet
SyttenhundretalletInnlegg: 1612
12.10.08 15:52
Jeg har ennå ikke sett ett godt argument for å la elever lære seg sidemål. Før het det seg at alle måtte kunne det slik at de (hvis de engang ble ansatt et sted der de måtte besvare brev), måtte svare på brevet i samme målform. Men herregud, hvorfor det?

En nynorskbruker vil utmerket forstå bokmålstekst, og omvendt. La alle få velge hvilken form de vil lære seg på skolen.
emilkake
emilkakeInnlegg: 3
23.10.08 19:53
Helt enig. Steder i Norge der nynorsk ikke er utbredt er mange, et eksempel er Tromsø. Jeg kjenner INGEN som noen sinne har hatt lyst til å lære (om) nynorsk, men alle må.

For øvrig mener jeg at hele det norske språket er irriterende(spesielt i filmer og tv-serier), og ville tvert byttet det ut mot engelsk hvis det hadde vært mulig
tzirco
tzircoInnlegg: 161
23.10.08 21:37
Svermer skrev:
Bortkastet undervisning er det, at elevene skal bruke x antall timer på sidemålsundervisning gjennom ungdomsskolen og videregående. Alle og en hver er i stand til å lese og forstå innholdet på sidemål, og derfor mener jeg vi ikke trenger å kaste bort verdifull skolegang på en ny grammatikk. I så måte er det også bare tull at offentlig ansatte skal beherske begge skriftspråk siden de i realiteten ikke utgjør noen språkbarriere. Både bokmål og nynorsk er to fullverdige språk men nynorskens dødskamp er i gang. Den kommer likevel til å bli lang og seig. Jeg mener ikke at bokmål er bedre enn nynorsk, men vi kan like greit foregripe begivenhetenes gang og forkaste nynorsken siden den uansett har tapt konkurransen mot bokmål for lenge siden.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De fleste forstår hverandre utmerket godt uavhengig sidemålsundervisningen. da er det faktisk værre med de rare dialektene. Jeg snakker bokmål og har en i klassen fra sogndal...... DET kan være vanskelig til tider, men å måtte lære seg nynorsk ser jeg ingen grunn til!
Smallboi
SmallboiInnlegg: 9165
24.10.08 14:52
Bokmål er et skriftspråk...
ludicrous
ludicrousInnlegg: 195
04.11.08 00:16
Vi klarer oss fint med ett skriftspråk i lille Norge. Bokmål er et godt alternativ...
Og det kan godt forenkles - vekk med hunkjønn og alle de uregelrette bøyemåtene av verb!
Bølgenisse
BølgenisseInnlegg: 7040
04.11.08 03:32
Skal man først forenkle, så kan jo man gjøre det ordentlig. Bort med alle sterke verb og adjektiv. Selvsagt bort med kjønn. Man trenger heller ikke noen annen måte enn et enkelt ord for å uttrykke fremtid og fortid. Flertalsendinger, bort. Hjelpeverbet "er", overflødig. Eiendomspronomen, unødvendig. Listen kan sikkert gjøres mye lengre.

Så lenge nynorsk faktisk er en såpass viktig del av både kulturen og språkhistorien vår, så mener jeg det er en selvfølge at det blir undervist i dette også. Det er tross alt ikke sååå mange timer det er snakk om. Dessuten er jo det litt leit om man mottar et brev på relativt konservativ nynorsk og ender opp i den situasjonen at det er ett eller flere viktige ord man ikke skjønner, og dermed blir usikker på innholdet.

Jeg har sett såpass mye dårlig nynorsk skrevet av folk med bokmål som hovedmål, at jeg tidvis undrer om mange i det hele tatt skjønner nynorsk i stor nok grad til å kunne ta til seg relevant informasjon fra en tekst. Dette er selvsagt veldig individuelt, men så lenge en såpass stor del av befolkningen skriver på nynorsk, så er det for meg helt naturlig at også de med bokmål som hovedmål lærer seg et minimum av nynorsk.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg