Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Så - et irriterende overflødighetshorn?

NYTT TEMA
aRandi
aRandiInnlegg: 1332
30.12.08 12:11

Hvis man ser bort fra "spre eller plante frø" eller "observerte med øynene", betyr ordet "så" "deretter" eller "videre". 

En gang ble jeg intervjuet av redaktøren for et firmatidsskrift, og skulle fortelle blant annet hvilken bok jeg hadde på nattbordet.  Det ble til "På nattbordet mitt så ligger ...",  uten at jeg hadde fortalt noe som helst om klokkeradioen og brillehuset som også befinner seg der.

Meteorologene som presenterer været, både i NRK og TV2, sier for eksempel:  I Nordland så får vi liten kuling.  På østlandet så får vi lettskyet oppholdsvær.  På Møre-kysten så blir det utrygt for regn.  I morgen så venter vi ...

Etter min mening er det overflødig og galt å bruke ordet "så" i nevnte sammenhenger.  Tar jeg feil?

MegMix
MegMixInnlegg: 704
30.12.08 12:48

Enig med deg. 'Så' er blitt et unødvendig 'fyllord' når det blir brukt på den måten du beskriver.

nissedøl
nissedølInnlegg: 585
30.12.08 14:03
aRandi: Etter min mening er det overflødig og galt å bruke ordet "så" i nevnte sammenhenger.  Tar jeg feil?

Ordet har mange fleire bruksmåtar og tydingar enn du nemner - bare sjå i ordbøkene. Men du har rett i at det kan sløyfast i dine døme. Så er det òg i andre tilfelle på norsk; om ein vil ha med eit ord, kan vere eit spørsmål om stil: "I nattbordet på hotellet låg (det) ein bibel." Personleg synest eg det høver best med det her, truleg på grunn av rytmen. At eit ord er overflødig, er i seg sjølv ikkje noko argument for å sløyfe det. Det er avgjort ikkje galt å bruke på den måten du nemner. Som sagt - eit stilspørsmål.

Elles brukar du ordet overflødighetshorn feil, men det var kanskje med overlegg?

aRandi
aRandiInnlegg: 1332
31.12.08 10:38
nissedøl: Elles brukar du ordet overflødighetshorn feil, men det var kanskje med overlegg?

Det var det.  :-)

dugalan
dugalanInnlegg: 843
31.12.08 15:07

Enig med trådstarter. Etter å ha jobbet lenge med ord og tekster har jeg lært meg å rydde i en tekst, og slike ekstra-ord er de første som går. Etter hvert har jeg begynt å bli flinkere muntlig også, for jeg føler at det passer meg bedre.

nissedøl
nissedølInnlegg: 585
02.01.09 15:08
dugalan: Etter å ha jobbet lenge med ord og tekster har jeg lært meg å rydde i en tekst, og slike ekstra-ord er de første som går.

Henning Kolstad har skrivi ei ypperleg bok om omsetjing frå engelsk til norsk: "Fallgrublerier". Han skildrar m.a. sin kamp mot forlagskonsulentar som elskar å stryke slike "unødvendige" småord.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester