Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nynorsk er sjåvinistisk og diskriminerende

NYTT TEMA
Brinkmann

Brinkmann
23.01.09 20:06

Alle vet at et felles språk er samlende, enklest og billigst, men krefter ville altså at en samling av deres utvalgte dialekter var den opphøyede og ekte språkformen som måtte innføres som offisielt språk enda det var ganske likt det gjeldende og ihvertfall sammenlignet med flere andre. Argumentet var at det dette språket var særnorsk og mest mulig fritt fra utenlandske innflytelser enda alle visste at det ikke var tilfellet og at alle dialekter var en avart av et utenlandsk språk til og begynne med.

Det samiske språket som virkelig kvalifiserte til dette ble fullstendig ignorert, og er det noen som helst grunn for at Norge skal være tospråklig er det fordi det samiske folket har en fullstendig annen språklig bakgrunn, men selv i dag er dette ikke rettet på og et kunstig språk ble valgt laget og innført istedet. Nynorsk går på bekostning av dette språket for ikke å snakke om hovedspråket og skoleundervsining ellers og koster millioner. Dette er arrogant, sjåvinistisk og diskriminerende og må forandres. Hvordan får vi til det?

Tomriel

Tomriel
26.01.09 12:26

Ikke en "samling av deres utvalgte dialekter", men et språk basert på de fleste dialektene i Norge. Dialekter som har tydelige likheter med gamlespråket (norrønt). Synes ikke du det er mer norsk enn halvt dansk, som ble snakket i byene?

Someone

Someone
26.01.09 12:52
Tomriel: Ikke en "samling av deres utvalgte dialekter", men et språk basert på de fleste dialektene i Norge.

De fleste er feil, med tanke på at Aasen ikke gadd dra innom Østlandet, som selv på hans tid hadde den største befolkningen i landet

Tomriel

Tomriel
26.01.09 13:18

Men som også var mest påvirket av dansk.

justanothername

justanothername
26.01.09 13:33
Someone: De fleste er feil, med tanke på at Aasen ikke gadd dra innom Østlandet, som selv på hans tid hadde den største befolkningen i landet

Her viser du stor uvitenhet: Her er reiseruta hans.

Sogn og Fjordane, 1842-1843 Sogn og Fjordane - Hordaland, 1843-1844 Hordaland - Rogaland - Vest-Agder, 1844 Buskerud - Telemark - Agder, 1845 Christiania - Trondheim, 1845 Sør-Trøndelag - Nordmøre - Nordland, 1846 Nordland - Nord-Trøndelag, 1846 Trondheim - Christiania, 1847 Nord-Noreg, 1851 Hallingdal - Vestlandet, 1852 Telemark - Østfold, 1853 Oppland - Telemark - Agder, 1854 Telemark - Numedal, 1855 Valdres - Sogn - Sunnmøre, 1855 Solør - Østerdalen - Trøndelag, 1856 Valdres - Land, 1857 Lillehammer - Toten, 1857 Rogaland - Vest-Agder, 1858 Vestfold, 1858 Hedmark - Solør, 1859 Vest-Agder - Vestfold, 1860 Aust-Agder - Vestfold, 1861 Hallingdal - Sogn - Hordaland, 1864 Telemark - Aust-Agder, 1865 Hallingdal, 1866 Hedmark - Solør - Østerdalen, 1867 Vest-Telemark, 1868 Sørlandet, 1883

Se også kartet på http://www.spel.aasentunet.no/reiser/Kart/index.html hvor du kan se at han var gjennom hele østlandet.

Men, jeg tror du misforstår fordi du tror at hans formål var å lage et slags gjennomsnitt av hva befolkningen (basert på antall) snakket. Det var det ikke, men å gjenskape det norske språket som hadde gått tapt som skriftspråk. Da kunne han selvfølgelig ikke ta med den dansktalende overklassen i byene. Og jeg lurer på om du ikke også tror at folk ikke snakket dialekt i gamle dager. Det var nok stor forskjell på hvordan folk flest (også i byene) snakket dengang og på dagens bokmål.

Men, nordmenn er seg selv lik, det danske hadde mer status, og landsmål ble oppfattet som bondsk. Og resultatet ble at dansken ble fornorsket til bokmål som folk flest oppfatter som helnorsk fordi det er det man er vant til.

En tanke er at hvis historien hadde vært annerledes, at vi ikke hadde blitt "overført" til Sverige som vi senere frigjorde oss fra, men hadde hatt hatt en egen frihetskamp for å løsrive oss fra danskene, så ville nok alle brukt nynorsk.

Someone

Someone
26.01.09 13:49

Uansett så ser jeg ikke problemet med å snakke "modifisert dansk".

Prestegård

Prestegård
03.02.09 00:34

Nynorsk klarer de fleste oppegående mennesker å lære på en dag eller to. Det står nok stort sett på viljen. Personlig synes jeg vi kan kaste både nynorsk og bokmål på båten og gjeninnføre riksmaal. Dét hadde vært noe, det.

Koauhtleketzki

Koauhtleketzki
04.02.09 19:08

I Sverige fins ingen sånne problema lenger. Däm sörga for å samordne alle dialektan til ett språk. Men så har däm beholdt aksentforskjellan ,som betyr at Skånska, Stockholmska og Götalandska e helt forskjellige dialekter - ordan e nästen däm samme men däm höres helt ulike ut - e det helt umulig här til lands?

Kanskje problemet med både nynorsk og bokmål e at däm ikke passer til folks naturlige prating og dialekter?

Brinkmann

Brinkmann
08.02.09 23:07

Genialt hvis dialektforskjellene bare var uttale og ikke ord, hvordan har det blitt slik i Sverige?

Her har, sikkert pga av vanskelig terreng mellom dalsøkka i gamle dager, dialektene veldig mange forskjellige ord. F.eks. sies det på østlandet IKKE, men bare 2 timer nord for Oslo heter det ITTE. På sør og vestlandet sies IKKJE, mens i midtnorge sies ITJ. I nord norge tror jeg de sier IKKE igjen.

På bokmål heter det DERE, men andre steder sies DOKKER, DYKKAN, på nynorsk heter det ..... hm ja ..... jeg kommer faktisk ikke på hva det heter på nynorsk.

Som du ser er det ganske forskjellig på dialektene, men noen valgte ganske sjåvinistisk sin dialekt til et språk.

Men ingen er altså interessert i samisk overhodet.

aRandi

aRandi
09.02.09 08:15
Brinkmann: På bokmål heter det DERE, men andre steder sies DOKKER, DYKKAN, på nynorsk heter det ..... hm ja ..... jeg kommer faktisk ikke på hva det heter på nynorsk.

På nynorsk heter det "dykk". 

På mitt inntrøndersk heter det "dåkk", forresten.

niconi

niconi
09.02.09 08:39
aRandi: På nynorsk heter det "dykk". 

Eller "de" - avhengig av om det står som subjekt eller objekt.

Dere dykker dere = De dykkar dykk (trøndersk: dåkk dokke dåkk)

lysebet

lysebet
16.02.09 12:46

Eg synest at nynorsk er eit ganske fint mål og det er óg det verkelege norske språket. Men eg har ikkje noko i mot folk som bruker bokmål, eg sjøl gjer det. Det burde vere fritt, slik det er no, å velje om ein vil bruke bokmål, nynorsk eller samisk. Eg trur det ville vere store problemer om berre bokmål eller nynorsk skulle vere innførd, sidan det er arrogante folk på begge sider. Håper i alle fall at nynorsken ikkje forsvinn.

Keva

Keva
16.02.09 20:26
Someone: Uansett så ser jeg ikke problemet med å snakke "modifisert dansk".

Ikke jeg heller.

Men nå er det ikke talespråket som er trådens tema. Det er vårt skriftspråk, som vi er så heldige å ha i to utgaver - noe som fører til gjensidig utvikling og språkrikdom.

Keva

Brinkmann

Brinkmann
19.02.09 19:24

Men hvis grunnen til å ha 2 språk - med de kostnader, forviklinger og tapte skoletimer dette medfører - er å få til gjensidig utvikling og språkrikdom, hvorfor er ikke samisk et offisielt språk da?

Hvorfor er dette språket fullstendig ignorert og oversett?

Er det noe som er det virkelig norske språket må det være det?

Tsjitjikov

Tsjitjikov
19.02.09 23:01
Brinkmann: Men hvis grunnen til å ha 2 språk - med de kostnader, forviklinger og tapte skoletimer dette medfører - er å få til gjensidig utvikling og språkrikdom, hvorfor er ikke samisk et offisielt språk da? Hvorfor er dette språket fullstendig ignorert og oversett? Er det noe som er det virkelig norske språket må det være det?

Samisk er eit offisielt norsk språk i dei delene av landet som historisk har hatt samisk befolkning. Sjå sameloven §1-5 Samisk Språk

Samisk og norsk er likeverdige språk. De skal være likestilte språk etter bestemmelsene i kapittel 3.

http://lovdata.no/all/tl-19870612-056-001.html#1-5

kapittel 3 finn du her

http://lovdata.no/all/tl-19870612-056-003.html#3-1

Eg har ikkje funne forskrift frå Kongen om kva som er forvaltingsområdet,  men går ut frå at det ikkje avvik mykje frå valdistrikta til sametinget som er å finne i § 2-4

susilu

susilu
20.02.09 12:37

Riksmål og samisk som obligatorisk og nynorsk og gammelnorsk som frivillig hadde vært greit?

Brinkmann

Brinkmann
28.02.09 15:08
Tsjitjikov: Samisk er eit offisielt norsk språk i dei delene av landet som historisk har hatt samisk befolkning. Sjå sameloven §1-5 Samisk Språk Samisk og norsk er likeverdige språk. De skal være likestilte språk etter bestemmelsene i kapittel 3. http://lovdata.no/all/tl-19870612-056-001.html#1-5 kapittel 3 finn du her http://lovdata.no/all/tl-19870612-056-003.html#3-1   Eg har ikkje funne forskrift frå Kongen om kva som er forvaltingsområdet,  men går ut frå at det ikkje avvik mykje frå valdistrikta til sametinget som er å finne i § 2-4

Ok takk for oppklaringen, men skjønner fortsatt ikke hvorfor samisk ikke kan være et offiselt norsk språk som nynorsk hvis det er 'likestilt'?

Vi har altså 3 språk som skal være likestilte men kun 2 skal være offisielle?

Det gir ikke noen mening.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg