Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Håver inn på seg selv"

NYTT TEMA
gourmande

gourmande
28.02.09 10:21

Overskriften på forsiden av Aftenposten idag beskriver tidligere regjeringssjefer som har bygget seg sine egne forretningsimperium, og lyder "Håver inn på seg selv".

Det heter da "håver inn til seg selv"?

Jeg har prøvd å søke på nettet, men finner ingen god link til uttrykk, kun rettskrivningsordbok.

Hvilke kilder bruker man for å søke opp ord og uttrykk?

gourmande

gourmande
28.02.09 11:25

He he!

Siden ingen stormer til med kommentarer, har jeg sendt en email til Per Egil Hegge:-)))

StevieY_

StevieY_
28.02.09 11:27

Jeg synes 'på' høres helt greit ut. De to ordene gir jo litt forskjellige meninger, eller litt forskjellig fokus i saken. Med 'på' så understrekes det liksom at her snakker man om folk i en viss posisjon, som utnytter denne til å håve inn (til seg selv) på denne posisjonen man har.

nissedøl

nissedøl
28.02.09 12:33
gourmande: Hvilke kilder bruker man for å søke opp ord og uttrykk?

Norsk ordbok har "håve opp" (konkret, altså fisk), "håve inn, håve til seg, håve i seg". Det siste kjende eg ikkje til, men det tyder å ete fort og mykje (Kvam, Masfjorden).
Eg er samd med deg, eg synest ikkje uttrykket gjev god meining.

gourmande

gourmande
28.02.09 14:47
nissedøl: Norsk ordbok har "håve opp" (konkret, altså fisk), "håve inn, håve til seg, håve i seg". Det siste kjende eg ikkje til, men det tyder å ete fort og mykje (Kvam, Masfjorden).
Eg er samd med deg, eg synest ikkje uttrykket gjev god meining.

Jeg er spent på svaret fra Hegge. Har sendt flere spørsmål til ham tidligere, og alltid fått svar.

(Innlegget ble redigert 28.02.09 14:48)

gourmande

gourmande
28.02.09 16:09

Da har jeg fått svar fra Per Egil Hegge. Lært noe i dag også, med andre ord:

Tankegangen er formodentlig at man håver inn på en briljant forretningsidé, i dette tilfelle seg selv. Bedre kan det vanskelig bli.

Vennlig hilsen

Per Egil Hegge

(Innlegget ble redigert 28.02.09 16:10)

Andropov

Andropov
01.03.09 00:04

Fra nå av skal jeg òg droppe 'med' ved 'vennlig hilsen'.

Vennlig hilsen
Andropov

gourmande

gourmande
01.03.09 04:04
gourmande: Da har jeg fått svar fra Per Egil Hegge. Lært noe i dag også, med andre ord: Tankegangen er formodentlig at man håver inn på en briljant forretningsidé, i dette tilfelle seg selv. Bedre kan det vanskelig bli. Vennlig hilsen Per Egil Hegge

Ehhh...

Skal jeg være så frimodig at jeg tør å pirke på "språkguruen" himself...?

Det heter vel "i dette tilfellet", i bestemt form? Litt overmodig her nå, midt på natten..

nissedøl

nissedøl
01.03.09 08:48
gourmande: Det heter vel "i dette tilfellet", i bestemt form?

Dobbelt bestemthet er typisk for norsk(e dialektar), i motsetning til dansk, som har enkel bestemthet: dette landet/boka mi, kontra dette land/min bog.

Grammatikken seier:
"Reglene for kombinasjon av ulike typer bestemmere med bestemt eller ubestemt form av substantivet er i norsk avhengig av flere forhold. De er til dels avhengige av syntaktiske faktorer, men også av faktorer av semantisk og stilistisk art. Mens noen regler er obligatoriske, er andre valgfrie. Reglene er til dels også forskjellige for bokmål og nynorsk på grunn av at de to målformene har ulikt historisk opphav. Generelt gjelder det at overbestemt substantiv er vanligere i nynorsk enn i bokmål. I enkelte tilfeller kan også rent lydlige forhold være bestemmende for valg av ubestemt form av substantivet."

Dette siste gjeld hannkjønnsord på -n (den enkle grunn, den neste generasjon), og:
"Også ved nøytrumsord på -e, der det er sammenfall mellom ubestemt og bestemt form i talemålet, bukes ofte ubestemt form: det første møte, i det(te) tilfelle;
I det første tilfelle vil de tro at Jeltsin har skapt problemene. I det siste tilfelle vil de huske at han arvet dem fra 75 års kommuniststre (Aftenposten 1994)"

Konklusjonen blir ikkje uventa at Hegge har rett: ikkje bare har han riksmålstradisjonen (deres nye hus) på si side, men også det faktum at talemålet uttalar inkjekjønnsord på -e likt i bunden og ubunden form, gjer at i dette tilfelle er uklanderleg.

Red.: Men, for all del, i dette tilfellet er like bra.

(Innlegget ble redigert 01.03.09 08:51)

gourmande

gourmande
01.03.09 11:31
nissedøl: Red.: Men, for all del, i dette tilfellet er like bra.

Ja, det skal vel noe til for å kunne sette fast Hegge!

Jeg har gått rundt og smakt på den overskriften, fikk den liksom ikke ut av hodet:-)

Mulig jeg var i overkant treg, eller for rask til å sette tommelen ned... men nå har jeg prøvd å sette et tenkt komma, etter "håver inn", og da gir setningen mer mening.

susilu

susilu
02.03.09 00:10
gourmande: Jeg har gått rundt og smakt på den overskriften, fikk den liksom ikke ut av hodet:-) Mulig jeg var i overkant treg, eller for rask til å sette tommelen ned... men nå har jeg prøvd å sette et tenkt komma, etter "håver inn", og da gir setningen mer mening.  

Jeg gikk og stusset over den overskriften hele dagen og neste uten at jeg fikk særlig tid til å åpne avisen og se hva det dreide seg om.

Men man kan håve inn penger på jordbær, f eks.  I dette tilfelle var det vel slik at de tar seg vanvittig betalt for foredrag o lign og håver altså inn, ikke på jordbær eller biler, men på sin person/seg selv.  Håver inn på seg selv er likevel en ganske snodig setning :-)

gourmande

gourmande
02.03.09 09:01

Ja, Hegge sier: "Bedre kan det vanskelig bli". Han synes altså setning er veldig god.

Hvis man skaper et merkenavn av seg selv og håver inn på merkenavnet, kan man kanskje bruke en slik beskrivelse. Men det var først når jeg satte et komma etter "Håver inn" - at setningen ga meg noen mening.

fisto

fisto
02.03.09 09:05

Helt enig med deg, Gourmande.

Forøvrig, hvordan føles det å slippe og gå ut i snøkaoset? jeg kom akkurat helskinnet fram til jobben. Kjørte på ubrøytet mark:-)

gourmande

gourmande
02.03.09 09:43
fisto: Helt enig med deg, Gourmande. Forøvrig, hvordan føles det å slippe og gå ut i snøkaoset? jeg kom akkurat helskinnet fram til jobben. Kjørte på ubrøytet mark:-)

Det oppleves befriende og ganske luksuriøst.

Får nesten dårlig samvittighet her jeg sitter og slabbererer:-)

Det er en dårlig start på dagen å kjøre på ubrøytet vei, så du får ta deg en god kopp kaffe!

nissedøl

nissedøl
02.03.09 11:49
gourmande: Han synes altså setning er veldig god.

Det heiter vel "setningen/a" i bestemt form?  Hi hi!

gourmande

gourmande
02.03.09 12:05
nissedøl: Det heiter vel "setningen/a" i bestemt form?  Hi hi!

Ja, rent slurv:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg