Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Zakariassens lov

NYTT TEMA
bennyen
bennyenInnlegg: 12617
11.05.09 12:38

Forfatteren Odd Eidem beskrev i en av sine bøker noe han kalte Zakariassen lov. Når du f.eks står og barberer deg en morgen og ikke tenker på noen ting kommer du  ut av det blå til å tenke på Zakariassen som du ikke har sett på 10-15 år.Når du så går ut i den nye dagen , hvem får du plutselig se?  Akkurat !  Zakariassen....

Har du også opplevd dette?

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 18893
11.05.09 15:53
bennyen: Har du også opplevd dette?

Ja.

I forrige uke tenkte jeg på sangen "Hurt" av Johnny Cash mens jeg ventet på bussen. Og på bussen spilte en av disse kommersielle kanalene "Hurt". Det var overraskende da det ikke er en sang som spilles ofte der, særlig ikke Klokken 07.55. 

Det må også legges til at sist jeg tenkte eller hørte denne sangen må ha vært to eller tre år siden.

Entonces
EntoncesInnlegg: 2721
11.05.09 16:34

Jeg har flere ganger opplevd at jeg tror jeg ser en person jeg ikke har sett på lenge, men som viser seg å være en fremmed. Kort tid etter treffer jeg imidlertid på den personen jeg tenkte på tidligere. Sikkert bare tilfeldigheter, men litt merkelig når det skjer flere ganger. :)

legalia
legaliaInnlegg: 854
13.05.09 11:26
bennyen: Forfatteren Odd Eidem beskrev i en av sine bøker noe han kalte Zakariassen lov. Når du f.eks står og barberer deg en morgen og ikke tenker på noen ting kommer du  ut av det blå til å tenke på Zakariassen som du ikke har sett på 10-15 år.Når du så går ut i den nye dagen , hvem får du plutselig se?  Akkurat !  Zakariassen.... Har du også opplevd dette?

Et lignende fenomen er visstnok kjent under et annet navn, nemlig Baader Meinhof-syndromet. Svensk wikipedia har en artikkel om dette.

Dette fenomenet beskriver det at kort tid etter at man har lært et nytt, gjerne noe obskurt, emne, vil en møte på dette stadig vekk.

Jarwin
JarwinInnlegg: 2030
13.05.09 14:35

Kjøpte VW Polo for en tid siden etter å ha hatt store stasjonsvogner i alle år.

Og aldri har jeg sett så mange Poloer på veien som etter det.  Nå er det jo mange poloer generelt sett, men jeg ser det bedre i ettertid.

karte
karteInnlegg: 718
13.05.09 20:11

Kom ein dag for mange år sidan til å tenke på ein kar i nabolaget som drog til USA som ganske ung. Der fekk han det vanskeleg pga alkohol.

Han hadde ikkje vore i tankane min på ganske mange år og etterpå fekk eg vite at den dagen døydde han.

bennyen
bennyenInnlegg: 12617
14.05.09 15:37
Jarwin: Kjøpte VW Polo for en tid siden etter å ha hatt store stasjonsvogner i alle år. Og aldri har jeg sett så mange Poloer på veien som etter det.  Nå er det jo mange poloer generelt sett, men jeg ser det bedre i ettertid.

Hehe, min sølvgrå Golf skiller seg ikke nevneverdig ut i bybildet, den heller.

TharealOG
TharealOGInnlegg: 280
22.05.09 16:50

Dette fenomenet har også et annet navn: tilfeldighet

Tenk hvor mange ting man faktisk tenker på gjennom en dag, og hvor mange dager dere faktisk har levd. Det hadde vært mer merkelig hvis man ALDRI noensinne hadde tenkt på noen og truffet dem tilfeldig etterpå:P

Brinkmann
BrinkmannInnlegg: 1414
24.05.09 18:37

Tro det eller ei, men i dag tenkte jeg på en bekjent jeg ikke har tenkt på lenge, Zachariassen!

Det at man tenker på noe uvanlig for så å få dette manifestert skjer meg titt og ofte og mange ganger på en så ekstrem måte til å overgå simple tilfeldigheter.

Jeg er ikke religiøs, men dette fenomenet får meg til å stusse.

På engelsk heter det synchronicity, på norsk altså zakariassen fenomenet.

Klikk for å gå tilbake til toppen