Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Enig med du?

NYTT TEMA
LOLHOAX
LOLHOAXInnlegg: 849
16.06.09 15:20

Synes jeg har hørt folk si "enig med du" så ofte i det siste. Heter det ikke "enig med deg"? Kan ikke huske å ha lagt merke til dette før. Jeg ville aldri bytta ut "du" med "deg"...

gourmande
gourmandeInnlegg: 12603
16.06.09 17:12
LOLHOAX: Synes jeg har hørt folk si "enig med du" så ofte i det siste. Heter det ikke "enig med deg"? Kan ikke huske å ha lagt merke til dette før. Jeg ville aldri bytta ut "du" med "deg"...

Jovisst! Men "enig med du" er mye artigere å si:-)

Heffalompa
HeffalompaInnlegg: 3540
16.06.09 17:45

Jeg har også registrert at det er blitt litt vanlig, men for meg ville det blitt helt feil å si enig med du.

(Innlegget ble redigert 16.06.09 17:46)

Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
16.06.09 18:51
LOLHOAX: Synes jeg har hørt folk si "enig med du" så ofte i det siste. Heter det ikke "enig med deg"? Kan ikke huske å ha lagt merke til dette før. Jeg ville aldri bytta ut "du" med "deg"...

I enkelte dialekter er dette helt naturlig. I store deler av Aust-Agder f.eks er det en helt normal uttrykksform. Men enig med "du" forøvrig. Jeg hører ofte dette uttrykket fra folk som ikke kommer fra områder som har dialektisk tilknyning til dette.

LOLHOAX
16.06.09 21:01

Er det "lov" å skrive det? F.eks i en norskstil på skolen... eller får man feil på det? Det høres jo helt galt ut synes jeg.

To av de jeg veit pleier å si det er forresten fra Kristiansand og rundt der.

fisto
fistoInnlegg: 28816
16.06.09 21:08

Det er mye man kan si som ikke er godtatt i en norskstil:-) Der gjelder korrekt norsk.

LOLHOAX
16.06.09 21:11

Det var egentlig det jeg lurte på. Om det var korrekt norsk, eller om det bare er noe en del folk plutselig (for meg) har begynt å si.

puma1
puma1Innlegg: 19878
16.06.09 21:23

Dette er ikke noe folk sier i fullt alvor. Det er jo for å være morsom.

LOLHOAX
16.06.09 21:29

Hvordan veit du det? Jeg er ganske sikker på at noen av gangene jeg har hørt det har det ikke vært sagt for å være morsom.

fisto
fistoInnlegg: 28816
16.06.09 21:29
LOLHOAX: Det var egentlig det jeg lurte på. Om det var korrekt norsk, eller om det bare er noe en del folk plutselig (for meg) har begynt å si.

Du reagerer helt rett på dette. Det er naturlig  i noen dialekter, men tror neppe de hadde stått til "artium" om de hadde brukt uttrykket i norsk stil.

Tenk deg alt det rare folk sier på dialekt:-) Man er ikke oppe i dialekt når man skriver norsk stil. Tenk deg om en trønder skulle skrive æ, mæ, dæ osv. oppblandet med bokmål.

Det kan de gjøre på sms. Lykke til, og kom gjerne med flere språklige rariteter du stusser på.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester