Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

lenger eller lengere

NYTT TEMA
vatutin

vatutin
19.10.09 20:01

Hva er forskjellen på disse ordene og bruken av dem?

vatutin

vatutin
19.10.09 20:45

takk,takk:)

Fenster

Fenster
23.04.14 23:23

Forfattere står som kjent ganske fritt til å skrive skjønnlitteratur akkurat slik de vil. Noen rir språklige kjepphester som å skrive «etterhvert», «epost» og «javel», og det er greit nok. Kjell Askildsen skriver både værsågod og vær så god i samme bok, kanskje for å få frem at førstnevnte har høyere pratefart. Uansett, et kjent sitat fra han begynner slik: «Verden er ikke som den var. Nå tar det for eksempel lenger tid å leve.» Er dette strengt tatt korrekt? Det virker for meg som om lengre er riktig ord fordi det er et adjektiv som er tilknyttet substantivet tid. Noen som har noen meninger om dette?

Langveg

Langveg
25.04.14 17:44
Fenster: Forfattere står som kjent ganske fritt til å skrive skjønnlitteratur akkurat slik de vil.

Også forfattarar kan gjera språklege feil. Bjørnson er eit typisk eksempel. Det varer lenge, det varer lenger (adverb), men lang tid og lengre tid (adjektiv). Du har heilt rett.

På norrønt hadde ein skilnad mellom meiri - adjektiv - og adverbet meir(r), men no skal det visst heita meir/mer uansett. Derimot har ein haldi på fleire/flere av fleiri. Heilt logisk er rettskrivinga ikkje.

(Innlegget ble redigert 25.04.14 17:53)

Bobbyv

Bobbyv
25.04.14 18:46
vatutin: Hva er forskjellen på disse ordene og bruken av dem?

Min er lengere enn din, men nå vil jeg ikke være her lenger!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg