Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken - hvem

NYTT TEMA
ErikJm
ErikJmInnlegg: 15353
08.01.10 22:07

Kjenner flere fra oslo området som forveksler hvilken med hvem.

- Hvem film skal du se?

- Hvem bil er det der?

Etc..

Noe så ufattelig irriterende. Leser og hører dette hver bidige dag.

Corksport
CorksportInnlegg: 2618
08.01.10 22:24

Helt enig med deg

Det kan jo være at noen faktisk snakker sånn en viss plass i Sør-Norge. Det er jo en del som snakker bokmål, men som skarrer på bokstaven "R". - det er forøvrig jævlig kvalmt å høre på.

puma1
puma1Innlegg: 21154
08.01.10 23:28
ErikJm: Kjenner flere fra oslo området som forveksler hvilken med hvem.

Har aldri hørt dette, siden jeg er vestlending. Men i tidligere diskusjoner på dette forumet ble det påstått at dette var et fenomen fra Vestfold/Nedre Telemark.

Corksport
CorksportInnlegg: 2618
08.01.10 23:55
puma1: Vestfold/Nedre Telemark.

De som jeg kjenner som sier det er fra Hokksund. Det ligger vel i Buskerud fylke ?

japps73
japps73Innlegg: 457
09.01.10 17:32

Dette har da ikke med at de forveksler hvem og hvilken. Det har bare et mer "persolig" syn på ting.

Både bilen og filmen har jo et navn, så hvorfor ikke?

Neste gang noen spør deg om hvem bil du har skal du svare "han heter Audi" (bytt ut Audi med det som passer best...)

ErikJm
09.01.10 19:29
japps73: Dette har da ikke med at de forveksler hvem og hvilken. Det har bare et mer "persolig" syn på ting.

Nei, det tror jeg ikke. De jeg har snakket med sier det høres mest logisk ut å si hvem. Det er heller ingen av de som sier "han heter audi" feks.

(Innlegget ble redigert 09.01.10 19:29)

Tomriel
TomrielInnlegg: 551
09.01.10 20:06

Sier de "who car do you have?" også?

ErikJm
09.01.10 20:07
Tomriel: Sier de "who car do you have?" også?

Nei, hehe. De har tydeligvis liten innsikt i det norske språk.

japps73
japps73Innlegg: 457
10.01.10 00:46

Ny teori: Språket er i forandring.

fgfevang
fgfevangInnlegg: 4281
12.01.10 15:10
ErikJm: Kjenner flere fra oslo området som forveksler hvilken med hvem. - Hvem film skal du se? - Hvem bil er det der? Etc.. Noe så ufattelig irriterende. Leser og hører dette hver bidige dag.

Dette fenomenet er ganske vanlig også i Vestfold, der jeg kommer fra. Litt teit er det jo, men jeg må si at det er grenser for hvor mye jeg klarer å irritere meg over det. Det er uansett bare et muntlig fenomen, og kan således til dels forsvares med dialekt-stempelet.

fgfevang, hvilken mann!

Sieceres
SieceresInnlegg: 3396
16.01.10 00:23
ErikJm: Noe så ufattelig irriterende.

Helt enig... Jeg velger likevel å tro på det gode i menneskeheten og derfor anta at det er klar over at det er feil, men at det er "teitkult" å si det.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2612
17.01.10 14:04
ErikJm: Kjenner flere fra oslo området som forveksler hvilken med hvem. - Hvem film skal du se? - Hvem bil er det der? Etc.. Noe så ufattelig irriterende. Leser og hører dette hver bidige dag.

Jeg tror det bunner i at hvilken er et nytt ord i norsk, innført relativt nylig fra dansk. I min dialekt (Troms) finnes ikke ordet hvilken eller noe tilsvarende. Vi sier ka før en eller noe i den duren. Hvordan dette skal uttrykkes med kun ett ord uten å bruke det danske hvilken eller det spørrepronomenet hvem, det aner jeg ikke. På nynorsk kan man skrive kva bil er det?

(Innlegget ble redigert 17.01.10 14:16)

toao
toaoInnlegg: 4072
17.01.10 14:46

Det er akkurat det samme her i Rogaland: "Hvilken" er ikke et ord. Det heter "ka for ein". Dette sammenfallet mellom to så geografisk fjerne dialekter tyder vel på at det er dette som er urformen i norsk.

toao

puma1
puma1Innlegg: 21154
17.01.10 19:01
Grammofon: På nynorsk kan man skrive kva bil er det?

Kva for ein. I samsvar med dei fleste dialektane utanom det sentrale Austlandet.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2612
18.01.10 20:28
puma1: Kva for ein. I samsvar med dei fleste dialektane utanom det sentrale Austlandet.

I følge nynorskordboka http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html kan man skrive Kva bok les du på? Da må det vel også gå an å skrive Kva bil er det? Eller kva?

Smallboi
SmallboiInnlegg: 9165
18.01.10 22:28
puma1: Kva for ein. I samsvar med dei fleste dialektane utanom det sentrale Austlandet.

Vi som snakker "penbergensk" bruker også hvilken.

Sieceres
SieceresInnlegg: 3396
19.01.10 10:46
Grammofon: Jeg tror det bunner i at hvilken er et nytt ord i norsk, innført relativt nylig fra dansk. I min dialekt (Troms) finnes ikke ordet hvilken eller noe tilsvarende. Vi sier ka før en eller noe i den duren.

Har ikke tenkt over det før, men på trøndersk (som er min dialekt), så er det også noget unaturlig å si hvilken. Vi sier faktisk "Kordan". "Kordan bil like du bæst?"

Uansett, jeg innbiller meg at dette er en tendens blant de yngre? Mulig jeg tar feil.

toao
toaoInnlegg: 4072
19.01.10 10:59

"Hvilken" passer dårlig inn i alle dialekter som bruker spørreord med k- i stedet for med hv-

hva - ka/kva

hvor - kor/kvar

hvem - kem/kven

hvorfor - korfor/koffor/kvifor

hvordan - kordan/korsen/kossen/korleis

Følger man samme logikken, skulle det bli:

hvilken - kilken / kvilken

Aksevid
AksevidInnlegg: 1474
19.01.10 12:58
japps73: Dette har da ikke med at de forveksler hvem og hvilken. Det har bare et mer "persolig" syn på ting. Både bilen og filmen har jo et navn, så hvorfor ikke?   Neste gang noen spør deg om hvem bil du har skal du svare "han heter Audi" (bytt ut Audi med det som passer best...)

Det gir jo uansett ingen mening å spørre om "hvem bil" noen har. "Han heter Audi" svarer jeg først hvis du spør hva bilen min heter. Og da kan du regne med et litt rart blikk på kjøpet.

(Innlegget ble redigert 19.01.10 13:04)

Aksevid
AksevidInnlegg: 1474
23.02.10 18:39

Kongolav2, her har du tråden.

Stammie
StammieInnlegg: 248
11.03.10 18:49

Får i blant lese mine medelevers stiler, og merker at det skriftlige nivået til norske ungdomselever er utrolig lavt. Rettskrivingen til de aller fleste er fatal, riktig særskriving er ikke-eksisterende, og grammatikken er også meget dårlig. 

Hva skal man gjøre?

Koauhtleketzki
KoauhtleketzkiInnlegg: 2068
12.03.10 23:10

Interesserer nok bare folk fra Østlandet og østre Sørland pluss Kristiansand og kanskje Bergen.Hvilken og hvem er jo direkte hentet fra dansk og svensk.

I resten av Norges dialekter (ekte moderne/semimoderne norsk) heter det kas /ka(slags) /koss, og kem/kæm.

De nynorske variantene kva slags og kven har jeg aldri hørt i dialektbruk. Men det gjelder jo mesteparten av nynorsk.

(Innlegget ble redigert 12.03.10 23:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen