Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Man og en

NYTT TEMA
jwbacke

jwbacke
03.02.10 15:22

Jeg foreslår følgende regel for pronomenene 'man' og 'en':

Man

1.) skal være subjekt (som i dag), 2.) skal vise tilbake til subjekt.

Eksempel: "Man er ikke gammel før man har fått grått hår."

En

1.) skal være objekt (som delvis i dag), 2.) skal vise til objektet.

Eksempel: "Man er ikke gammel før en har fått grått hår."

susilu

susilu
03.02.10 16:24

Er du forelsket?

jwbacke

jwbacke
03.02.10 16:28
susilu: Er du forelsket?

Ja, og ikke bare det: jeg er også forlovet på nett med åråsenGutta. ^^

susilu

susilu
03.02.10 16:31

Jeg skjønte det.  Alle hjertene rundt hodet og de to setningene som sikkert bare du forstår :-)

susilu

susilu
03.02.10 16:32

Forstår forskjellen på...

jwbacke

jwbacke
03.02.10 16:45
susilu: Jeg skjønte det.  Alle hjertene rundt hodet og de to setningene som sikkert bare du forstår :-)

Hah. Du kjenner jo til forskjellen mellom "Ola elsker kona si" og "Ola elsker kona hans", og det er det samme prinsippet som gjelder her: "Man er ikke gammel før man ..." viser tilbake til subjektet i begynnelsen av setningen, mens "Man er ikke gammel før en ..." henviser til et objekt som ikke nevnes ellers i setningen. Det blir tydeligere når vi skriver 'Ola' for 'man' og 'Per' for 'en': "Ola er ikke gammel før Ola ...", "Ola er ikke gammel før Per ...".

toao

toao
03.02.10 16:49

Hvorfor skulle fargen på Pers hår påvirke Olas alder? (Altså: Hvem i all verden kan "en" vise til i eksempelet ditt, annet enn "man"?)

toao

susilu

susilu
03.02.10 17:05
Altså:  Man (jeg) er ikke gammel før en (eller annen,  eks min far) har grått hår?
jwbacke

jwbacke
03.02.10 17:13
susilu: Altså:  Man (jeg) er ikke gammel før en (eller annen,  eks min far) har grått hår?

Jepp. Selv om språkregelen i seg selv er logisk, er kanskje eksempelet i åpningsinnlegget noe pussig. Vi kan derfor også si det slik: "Man (Ola) er ikke glad før man (Ola) har fått mat", "Man (Ola) er ikke glad før en (Per) har fått mat".

(Innlegget ble redigert 03.02.10 17:14)

Aksevid

Aksevid
04.02.10 01:24
jwbacke: En 1.) skal være objekt (som delvis i dag), 2.) skal vise til objektet. Eksempel: "Man er ikke gammel før en har fått grått hår."

Både 'man' og 'en' i setningen betyr noe i retning av 'folk':

Folk(1) er ikke gamle før folk(2) har fått grått hår.  

Kan du komme med en setning der folk(2) ikke viser til subjektet, folk(1)?

(Innlegget ble redigert 04.02.10 01:34)

jwbacke

jwbacke
04.02.10 01:34
Aksevid: Kan du komme med en setning der folk(2) ikke viser til subjektet, folk(1)?

Ja. Se innlegget ovenfor ditt innlegg.

Aksevid

Aksevid
04.02.10 01:50
jwbacke: Ja. Se innlegget ovenfor ditt innlegg.

Ja, men jeg mener et eksempel der du ikke angir i parantes hva 'man' og 'en' skal peke på.

(Også: 'Ola' og 'Per' er jo entall, mens 'man' og 'en' er flertall.)

(Innlegget ble redigert 04.02.10 01:59)

jwbacke

jwbacke
04.02.10 01:58
Aksevid: Ja, men jeg mener et eksempel der du ikke angir i parantes hva 'man' og 'en' skal peke på.

"Folk er ikke glad før folk har fått mat"?

(Innlegget ble redigert 04.02.10 01:59)

Aksevid

Aksevid
04.02.10 02:02
jwbacke: "Folk er ikke glad før folk har fått mat"?

Her peker folk(2) tilbake på subjektet folk(1). Jeg vil ha et eksempel der det utgår av sammenhengen, ikke utdypes i parantes, at folk(2) peker på et tidligere nevnt objekt.

(Innlegget ble redigert 04.02.10 02:05)

jwbacke

jwbacke
04.02.10 02:14
Aksevid: Her peker folk(2) tilbake på subjektet folk(1).

Nei, det er feil.

Aksevid

Aksevid
04.02.10 02:38
jwbacke: Nei, det er feil.

Det hadde vært feil dersom det sto 'folk 1' og 'folk 2'. Men 1 og 2 sto i parantes, og var ikke en del av setningen.

Jeg ber om et eksempel der ingenting står i parantes, og der det likevel er logisk at den folk'en som nenves sist peker på et objekt fremfor på subjektet, den første folk'en. At det finnes slike eksempler er jo en forutsetning for at forandring skal være nødvendig.

(Innlegget ble redigert 04.02.10 02:48)

Aksevid

Aksevid
04.02.10 03:24

'Man' og 'en' angir begge et ubestemt flertall.

"Man er ikke glad før en har fått mat"

Hvis det ubestemte flertallet 'en' ikke peker på det ubestemte flertallet 'man', så må den peke på et ubestemt flertall som ikke er nevnt i setningen.

Det er en slik kontekst jeg vil at du skal risse opp, en kontekst der det er logisk at 'en' peker på et ubestemt flertall som ikke er nevnt i setningen.

(Innlegget ble redigert 04.02.10 03:37)

jwbacke

jwbacke
04.02.10 11:25
Aksevid: Jeg ber om et eksempel der ingenting står i parantes, og der det likevel er logisk at den folk'en som nenves sist peker på et objekt fremfor på subjektet, den første folk'en. At det finnes slike eksempler er jo en forutsetning for at forandring skal være nødvendig.

Dette forutsetter at subjekt-subjekt liksom er en standard. Det er det altså ikke.

Aksevid

Aksevid
04.02.10 12:14
jwbacke: Dette forutsetter at subjekt-subjekt liksom er en standard. Det er det altså ikke.

Det er ikke en fast standard, nei, men i setningen

Folk(1) er ikke gamle før folk(2) har fått grått hår.  

hvordan kan folk(2) ikke peke på subjektet? Jeg må ha et eksempel på en kontekst der det er logisk at folk/man/en nummer 2 i setningen ikke peker tilbake på folk/man/en nummer 1.

(Innlegget ble redigert 04.02.10 12:16)

jwbacke

jwbacke
04.02.10 13:08
Aksevid: Det er ikke en fast standard, nei, men i setningen Folk(1) er ikke gamle før folk(2) har fått grått hår.   hvordan kan folk(2) ikke peke på subjektet? Jeg må ha et eksempel på en kontekst der det er logisk at folk/man/en nummer 2 i setningen ikke peker tilbake på folk/man/en nummer 1.

Nei, du "må" ikke ha et eksempel. Det er populistisk.

Det lingvistiske prinsippet her er klinkende klart og uavhengig av å måtte dekoreres med eksempler. Eksempler er kun tillegg til, og ikke forutsetninger for, drøftelse av lingvistiske prinsipper.

(Innlegget ble redigert 04.02.10 13:12)

Aksevid

Aksevid
04.02.10 13:27
jwbacke: Det lingvistiske prinsippet her er klinkende klart og uavhengig av å måtte dekoreres med eksempler. Eksempler er kun tillegg til, og ikke forutsetninger for, drøftelse av lingvistiske prinsipper.

Så har det også vært motsatt andre ganger: Jeg har tatt opp et prinsipp, og du har krevd at jeg eksemplifiserer ;-)

Hvis det ikke finnes noen eksempler på prinsippet man legger frem, hvorfor skal man da diskutere prinsippet? Jeg må se prinsippet eksemplifisert før jeg kan ta stilling til det.

ulyanov

ulyanov
09.02.10 00:47
jwbacke: Man er ikke gammel før en har fått grått hår."

Eller:
En er lykkeligst når en er to...

ebern

ebern
09.02.10 21:40
jwbacke: Du kjenner jo til forskjellen mellom "Ola elsker kona si" og "Ola elsker kona hans",

He he, alle vet utmerket godt hva som er forskjellen her - bråk blir det i alle fall..

Etter det jeg lærte en gang, har "man" og "en" den samme betydningen. Lærte i de tidligste skoleårene at man skulle bruke "man", senere kunne man erstatte "man" med "en" om det skulle være ønskelig, men gammel vane er vond å vende, så jeg sverger til "man".

Forresten, hils åråsenGutta..

(Innlegget ble redigert 09.02.10 21:42)

krisstaar

krisstaar
13.02.10 15:52

Eg skriv no uansett “ein”: «Ein er ikkje gamal før ein har fått grått hår. »

“Man” er ikkje eit pronomen på nynorsk.
Det gjer altså inga meining om eg skriv «man er ikkje gamal før man har fått grått hår», sidan hestehår ikkje har noko med saka å gjera.

annaolsen

annaolsen
05.11.20 20:35

En grei forklaring på bruken av "man" og "en": http://www.norsksonen.com/hva-er-forskjellen-pa-man-og-en/

Langveg

Langveg
07.11.20 12:16

Det er ingen skilnad på bruk av dei upersonlege pronomena man og en på bokmål. Båe bør stå som subjekt, men tunge uttrykk som man gis ikke mange muligheter kan koma føre. Her er man indirekte objektPå nynorsk kan ein ikkje bruka man, men ein bør ikkje nyttast i utrengsmål. Gode erstatningar er du, folk, vi, mange osb. 

(Innlegget ble redigert 07.11.20 12:18)

utenforallfarvei

utenforallfarvei
19.11.20 10:27
jwbacke: : "Man er ikke gammel før man har fått grått hår."

Nydelig!   Jeg er bare 81 aar og ingen klarer aa finne ett eneste
/eller flere graa haar i min skalle.
Men jeg er heller ikke fotballtrener, som min fjerne slektning
OGS i Juneitid, han er snart helgraa, stakkars fatttigmann.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg