Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Antonym til uslåelig

NYTT TEMA
kitzeruts
kitzerutsInnlegg: 2205
17.02.10 14:42

Hva er egentlig det? Slåelig? Tror aldri jeg hørt noen si det. På engelsk har man jo unbeatable hvor antonymet blir beatable, som er et ord som klinger mye bedre enn slåelig.Finnes det et veldig vanlig antonym for uslåelig som jeg bare ikke kommer på akkurat nå?

Hvordan sier man f.eks på norsk: "I only want to play if the game is beatable"

gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
17.02.10 17:48

Trodde det het "undefeatable" på engelsk.

Hva med "uovervinnelig"?

"Jeg vil bare delta dersom jeg kan vinne".

(Innlegget ble redigert 17.02.10 17:49)

Aksevid
AksevidInnlegg: 1474
17.02.10 20:52

Hva med 'overkommelig'?

Sieceres
SieceresInnlegg: 3396
17.02.10 22:02

Den er interessant... Uslåelig skulle være ca. "Ingen kan slå ham". Antonymet burde vel være "Alle kan slå ham", ikke beatable, som blir "Noen kan slå ham" eller til og med "Ingen kan slå ham utenom Bjørn Ferry".

Aksevid
AksevidInnlegg: 1474
18.02.10 23:36
Sieceres: Uslåelig skulle være ca. "Ingen kan slå ham". Antonymet burde vel være "Alle kan slå ham", ikke beatable, som blir "Noen kan slå ham" eller til og med "Ingen kan slå ham utenom Bjørn Ferry".

Jeg er enig i at de slikt sett ikke fungerer som antonymer. Men så kan man også se det på den andre måten:

Beatable/slåelig = som kan slås, unbeatable/uslåelig = som ikke kan slås.

Og da ser de jo mer ut som sunne antonymer ;-) ('Unbeatable' er jo 'beatable' med nekting foran seg, så det blir hardt å nekte dem å være hverandres antonymer.)

PS: "Alle kan slå han"-ordet du ser etter måtte vel bli noe i retning av 'uuslåelig'?

(Innlegget ble redigert 18.02.10 23:40)

ulyanov
ulyanovInnlegg: 2865
20.02.10 23:35
kitzeruts: Hvordan sier man f.eks på norsk: "I only want to play if the game is beatable"

-Hvis kampen er jevnbyrdig?

susilu
susiluInnlegg: 37113
25.02.10 00:34

Jeg ville sagt at han var lett match, tror jeg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg