Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ord og uttrykk fra Bibelen

NYTT TEMA
jwbacke
jwbackeInnlegg: 4160
20.02.10 15:26

En stor del av uttrykkene som vi bruker i språket vårt, kommer fra Bibelen. I denne bloggen finner du forklaringer på noen av dem, blant andre "Etter syv fete år kommer syv magre", "Som mor, så datter" og "å si et Pauli ord".

Ord og uttrykk fra Bibelen

Jarwin
JarwinInnlegg: 2030
20.02.10 18:57

Ja, det var hårda bud, sa Moses da han fikk en av steintavlene på foten.

BDSM
BDSMInnlegg: 3530
20.02.10 19:32

En god og viktig tråd dette, som jeg håper får leve en stund.  Mitt bidrag er mere en historie enn et ordtak, men har sitt opphav i bibelen.

Har sett en del fiskebåter opp gjennom tiden, og lagt merke til at utsetting og haling av redskap skjer på styrbord side av båten.  Undret meg litt over dette, og spurte en eldre fisker om det var en logisk grunn til dette.  

Han snudde seg mot meg og sa. "Slek har da vore sia dei fiska på Genetsarets sjø".

Bare sjekk Deadliest`s  Catsh.

niconi
niconiInnlegg: 15834
20.02.10 22:48

Ramaskrik

Jeremia 31, 15: Så sier Herren:Hør, det lyder klagerop i Rama, det er noen som gråter sårt... 

Å stå som en saltstøtte:

1. Mosebok 19, 24-26: Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra – ned fra Herren, fra himmelen. Han ødela disse byene og hele sletten, alle som bodde i byene, og alt som grodde på marken. Men Lots kone så seg tilbake. Da ble hun til en saltstøtte.

Davids kamp mot Goliat

1. Samuels bok, kap 17, 4-7

Da kom det fram fra filisterfylkingen en mann som utfordret til tvekamp. Han het Goliat og var fra Gat. Han var over ni fot høy. På hodet hadde han en bronsehjelm, og han var kledd i en skjellbrynje av bronse, som veide fem tusen sekel.  6 På leggene hadde han bronseskinner, og på ryggen bar han et kastespyd av bronse. Spydskaftet var tykt som en vevbom, og spydodden var av jern og veide seks hundre sekel.

(9 fot = ca 2,75, 5000 sekel = ca 50 kg, 6000 sekel = ca 60 kg ;-)

fisto
fistoInnlegg: 28816
20.02.10 23:18

Alt mulig står i Bibelen, og finnes det ikke i Bibelen, så er det hos Shakespeare.

Sitat: Isaac B Singer

Sieceres
SieceresInnlegg: 3396
21.02.10 12:09
niconi: han var kledd i en skjellbrynje av bronse, som veide fem tusen sekel

Kanskje Davids seier over Goliat er voldsomt overvurdert, for med en sånn brynje måtte han nødvendigvis blitt veldig hemmet bevegelsesmessig (bevegelseshemmet ville blitt litt feil :p ).

Litt annen approach, men se på denne her fra første mosebok, kapittel 1:

"16 Gud skapte de to store lysene, det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene. 17 Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse ut over jorden,"

I en annen sammenheng, hva mener dere det innebærer å sette noe på en hvelving?

BDSM
BDSMInnlegg: 3530
22.02.10 00:04
Sieceres: I en annen sammenheng, hva mener dere det innebærer å sette noe på en hvelving?

Det kan jeg prøve å forklare, men om det gir mening er en annen sak.  Mange som drar robåten sin på land om høsten hvelver den. Dvs. snur den opp ner slik at kjølen vender opp.  Mange fiskere har berget livet ved å sette seg oppå hvelvet etter at båten har gått rundt. Alt som flyter vil holde seg inne i hvelvet.  Tenk form og ikke bankhvelv.

Hvis du går ut en stjerneklar kveld og kikker opp og rundt på stjernene, så ser de ut som om de er "limt" på innsiden av en usynlig bolle. Du vet at du aldri vil komme på utsiden den usynlige bollen/hvelvingen og kunne se inn;-)

Sieceres
SieceresInnlegg: 3396
22.02.10 00:36
BDSM: den den u

Takk for svar, det er forsåvidt det jeg forstår med det også. For meg høres det ut som at verdensoppfatningen var at jorda var flat med en slags kuppel over seg der stjernene blir satt på innsiden av kuppelen. Som igjen selvfølgelig er feil - og dette er derfor for meg en veldig tydelig indikasjon på at ingen overjordisk entitet var innblandet i skrivingen av bibelen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg