Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grammatikk

NYTT TEMA
TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1898
25.02.10 23:25

Jeg holder på med å designe et system for å lagre setninger og setningselementer i et komprimert format for så å gjenskape dem på flere språk. For å gjøre dette trenger jeg å skape en struktur som tillater alle lovlige setninger men som helst ikke inneholder unødvendige representasjonsmåter for ulovlige setninger. I den anledning er det en del ting jeg lurer på.

De jeg har spurt mener at disse setningene høres korrekte ut:

Øyvind het han, og gråt da han ble født.
Jens heter han og er dum.
Maten er han snill og rydder vekk.
Vekk rydder han maten.

Men følgende setninger oppfattes som ulovlige:

Dum heter han Jens og er.
Jens er han dum og heter.
Vekk er han snill og rydder maten.

Hva skiller disse setningene fra de foregående?

Lurer også på sideordnede verb med både felles og egne komplementer, f.eks:

Per leste og gav meg etiketten.
Kameraten min lånte meg, og jeg leste, boken.

Er disse mulige, dvs. kan verb ha både felles og egne komplementer? Bør verbaler representeres med en rekursiv struktur der hvert nivå kan inneholder komplementer som det ytre nivået ikke inneholder?

Og er det spesielle kommaregler når det første ordet i setningen ikke er subjekt, eller når sideordnede verb har egne subjekter?

Aksevid
AksevidInnlegg: 1474
26.02.10 04:06
TonyDiMera: Jens er han dum og heter.

Med andre ord: Det er dumt av Jens å hete Jens.

Ulovlig? Det vil jeg da ikke si. Kanskje det kan bli sagt i et miljø hvor det er populært å skifte til særegne navn. Men i et formelt program ville jeg nok ha utelatt den.

Shangala_9
Shangala_9Innlegg: 1389
26.02.10 10:24
TonyDiMera: Men følgende setninger oppfattes som ulovlige: Dum heter han Jens og er.
Vekk er han snill og rydder maten. Hva skiller disse setningene fra de foregående

Jeg aksepterer mer og mer av varianter, men disse eksemplene vil jeg sette i kategorien ulovlig.

Jeg kan med god vilje forstå hva som menes, men ikke en gang opphøyd prosa i fri dressur har vel frembragt slike setninger?

Shangala_9
Shangala_9Innlegg: 1389
26.02.10 10:30

han heter jens og er dum

jens heter han(,) og er dum

han er snill og rydder vekk maten

og maten er vekk (,) han er snill

Sieceres
SieceresInnlegg: 3396
26.02.10 13:28
TonyDiMera: Dum heter han Jens og er.
Vekk er han snill og rydder maten.

I utgangspunktet skal en norsk setning være SVO, som du sikkert vet. Men her klusses betydningene til når du rokker på rekkefølgen. I den første vil Dum bli subjektet. Man kan se for seg at en person heter Dum men kalles Jens (som i "Reginald heter (han) Elton") og da nærmer det seg fornuft i setningen, men ikke helt, siden spørsmålet "hva er han", ikke har noe svar. Aksevid ga en tolkning av setning 2. Setning 3 vil jeg si er på grensen til at det går an å si. Men siden "rydde vekk" er et fast uttrykk, så vil det ikke passe, hadde det vært "Opp er han snill og bærer maten" skulle vel gå til nød? Men da ligger det i setningen at hvis han hadde bært maten ned ville han ikke nødvendigvis vært snill. Eller?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg