Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Firebent?

NYTT TEMA
susilu
susiluInnlegg: 37113
01.03.10 17:54

"Les om de firebente redningsheltene" står det utenpå tillegget til VG fredag.

Er det greit å skrive firebent i stedetfor firbent?  Kan man også skrive firekantet, firekløver, fireskåren, fireblad (en plante med fire blader og et giftig bær).

Språklig er det logisk nok, men det er uvant for meg, i hvertfall.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
01.03.10 19:02
susilu: Er det greit å skrive firebent i stedetfor firbent?

De firebente hjelper de toebente.

Jeg toer mine hender over nettjournalister:-)

Aksevid
AksevidInnlegg: 1474
susilu
01.03.10 20:23

Heh?  Ja, som sagt er det jo ikke ulogisk, bare fremmed.  Vi sier jo åttekantet, jeg kommer ikke på et annet tallord der man ikke har med hele, slik som i fir istedet for fire.

På den annen side, kan man si at en fyr har lange ben, og da er han langbent, - eller kanskje man kan si han er langebent? Dette språket som jeg trodde jeg kunne :-)

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2592
01.03.10 23:38
susilu: Vi sier jo åttekantet, jeg kommer ikke på et annet tallord der man ikke har med hele, slik som i fir istedet for fire.
Bokmålsordboka TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving) åttring ått|ring m1 (av åtte) nordlandsbåt med åtte årer
ebern
ebernInnlegg: 6758
02.03.10 21:10
gourmande: De firebente hjelper de toebente. Jeg toer mine hender over nettjournalister:-)

Jeg snakket for noen uker siden med en som jeg visste var korrekturleser i en herværende avis. Jeg klaget på alle stave-/orddelings-/tegnsettingsfeil jeg daglig kommer over, og fikk følgende svar: Det ble ikke lest korrektur lenger; dette som en konsekvens av at de skulle spare penger...

Tragisk, for det er tydelig at korrekturlesing er nødvendig. 

(Innlegget ble redigert 02.03.10 21:11)

fisto
fistoInnlegg: 28816
02.03.10 21:16
ebern: Tragisk, for det er tydelig at korrekturlesing er nødvendig. 

Jeg grøsser. Reagerer akkurat som deg. Jeg jobbet som korrekturleser i studietiden, og det var å være på alerten hele tiden:-).Selv en del av de som lager tråder på språkforumet har noen rare orddelingsfeil. Orker ikke å korrigere dem. Skal vi begynne med det?

ebern
02.03.10 21:58
fisto: Jeg grøsser. Reagerer akkurat som deg. Jeg jobbet som korrekturleser i studietiden, og det var å være på alerten hele tiden:-).Selv en del av de som lager tråder på språkforumet har noen rare orddelingsfeil. Orker ikke å korrigere dem. Skal vi begynne med det?

Nå er ikke jeg akkurat noen verdensmester på verken det ene eller det andre, og grammatikk har jeg aldri forstått meg på - for min del har det gått på å bestemme meg for det som jeg har "følt" har vært rett. I så måte hadde jeg noen interessante diskusjoner med min tysklærer i sin tid, he he...

Men når det er sagt, jeg lurer virkelig på hvordan framtidens norsk vil se ut. Har store problemer med å forstå hva mine egne sønner prøver å formidle på mobilmeldinger fra tid til annen. De, på sin side, ler av meg og all tegnsettingen min. De mener det er bortkastet tid å være så "korrekt"!

Er det egentlig det? For meg handler det litt om å bevare en identitet også, og tar man for lett på ting tilstrekkelig lenge går det vel til slutt i glemmeboken?

susilu
05.03.10 22:40

Ja, hvis vi begynner å gå i en retning, kommer retningen til å forsterke seg selv.

Så jeg er enig. Vi må bevare språket, ellers blir det jammerlig avstumpet.

AltF4
AltF4Innlegg: 1435
08.03.10 18:10
ebern: Det ble ikke lest korrektur lenger; dette som en konsekvens av at de skulle spare penger...

Jeg irriterer meg også til stadighet, og skjønner ikke helt problemet. De skriver vel på pc (???), så de må da vel ha autokorrektur/stavekontroll?

Interessant at kvaliteten går ned jo mer avansert teknologien er ;p

(Sier jeg, og kaster en tre år gammel kaputt mobil på dynga. Nevermind.)

ebern
08.03.10 19:28
AltF4: Jeg irriterer meg også til stadighet, og skjønner ikke helt problemet. De skriver vel på pc (???), så de må da vel ha autokorrektur/stavekontroll? Interessant at kvaliteten går ned jo mer avansert teknologien er ;p (Sier jeg, og kaster en tre år gammel kaputt mobil på dynga. Nevermind.)

Ja, stavekontroll har de nok tilgang til, men brukes den? Det får jo ingen konsekvenser om du ignorerer den..

Det er jo dessuten ikke bare ordstavinggsfeil det er snakk om her. Like mye gjelder det tegnsettingsfeil, det irriterer undertegnede mest. Og dessuten så får man rett som det er rød strek under mange ord som er rett skrevet også, når man har stavekontrollen på.

(Innlegget ble redigert 08.03.10 19:31)

AltF4
AltF4Innlegg: 1435
08.03.10 21:09
ebern: Ja, stavekontroll har de nok tilgang til, men brukes den? Det får jo ingen konsekvenser om du ignorerer den..

Nei, den brukes tydeligvis ikke. Konsekvenser? Tydeligvis ikke.. men jeg ville ihvertfall ment at en tekst full av stavefeil var det flaueste jeg kunne sette mitt navn under, på trykk... spesielt om jeg kalte meg journalist! OG attpåtil hadde stavekontroll tilgjengelig i verktøyet jeg brukte...

Nuhvel, yrkesintegriteten lenge leve, not. Suvernir og elektrikker og tillitt og intrisert og deprisjon og psykiatriker meg her og der. Velkommen til den oppvoksende generasjon. Jeg kjenner en lærer som stadig får protester på korrektur i stilene fordi elevene "har jo sett at det skrives sånn"...

Om ikke lenge blir vel ordbøkene endret i henhold til tendensene i tiden? Skulle ikke fordundre meg.

Neida jeg er ikke irritabel i dag :o)

ebern
08.03.10 22:38
AltF4: Neida jeg er ikke irritabel i dag :o)

Høres ikke sånn ut heller..

glaia
glaiaInnlegg: 3142
08.03.10 23:12
AltF4: Om ikke lenge blir vel ordbøkene endret i henhold til tendensene i tiden? Skulle ikke fordundre meg.

Og hvem skal vi bedreide da ?

ebern
09.03.10 14:39

Er det verdt ergrelsen?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg