Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stor eller liten bokstav i landsel

NYTT TEMA
vandreren
vandrerenInnlegg: 327
02.03.10 08:06

Skal Vestlandet, Østlandet osv. skrives med stor bokstav? Hva med Nord-Norge, skal det skrives med bindestrek som her?

Pooh-de-Peche
Pooh-de-PecheInnlegg: 9272
02.03.10 08:09
vandreren: Skal Vestlandet, Østlandet osv. skrives med stor bokstav? Hva med Nord-Norge, skal det skrives med bindestrek som her?

Ja til alt sammen.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2592
02.03.10 22:14
vandreren: Skal Vestlandet, Østlandet osv. skrives med stor bokstav? Hva med Nord-Norge, skal det skrives med bindestrek som her?

Alt dette er riktig, men adjektivene vestlandsk og østlandsk skrives med liten forbokstav, og adjektivet nordnorsk skal verken ha stor forbokstav eller bindestrek.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 50254
02.03.10 22:25

Har lagt merke til at Distrikts-Norge skrives forskjellig, noen skriver distrikts-Norge, høres logisk ut. Men selv foretrekker jeg Distrikts-Norge.

jwbacke
jwbackeInnlegg: 4160
03.03.10 04:19
DrSchwei: Men selv foretrekker jeg Distrikts-Norge.

Nei, det er feil.

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 26036
03.03.10 04:39

Ifølge Språkrådet skal det nå staves "Distrikts-Norge", noe som jeg forøvrig er helt uenig i. Jeg husker at ordet "Fastlands-Norge" ble stavet på denne måten i 1992 (men trodde at dette var en feil), så regelen må være såpass gammel...
"Bygde-Norge", "Kyst-Norge", "Utkant-Norge", osv.
Andre eksempler: "Nazi-Tyskland" istedenfor "nazi-Tyskland".

Jeg lurer på om regelen også må gjelde for person-kallenavn?
F.eks.: "Kaxig-Northug" (svensk) istedenfor "kaxig-Northug".

(Forresten skal tre prikker skrives med et mellomrom før og etter prikkene, altså ikke på den måten som jeg gjør her...)

jwbacke
jwbackeInnlegg: 4160
03.03.10 04:50

Jeg selv er fra tidlig alder vant med at norsk er et språk med små bokstaver. Slik var det særlig i gammelnorsk tid og frem til senmiddelalderen, da man skrev f.eks. "Hér er Olafr konungr", og ikke slik som mange gjør i dag: "Her er Kong Olav" eller for den saks skyld "Her kommer Kongen". Dette uvesenet med store bokstaver kom med dansk, og det er i dag svært utbredt i både folkelige og faglige kretser. Det Kongelige Hoff (bør skrives Det kongelige hoff), Det Norske Akademi for Sprog og Litteratur (bør skrives Det norske akademi for sprog og litteratur), osv.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 50254
03.03.10 06:33
jwbacke: Nei, det er feil.

Jeg hører mer på Språkrådet.

Når det gjelder Kongehuset er det Kongehuset selv, på deres hjemmeside, som har de verste feilene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg