Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Landsfaderen og -moderen

NYTT TEMA
mzzlfbs
mzzlfbsInnlegg: 14832
03.03.10 15:42

Dette kunne vel like gjerne vært postet på Politikk - Norsk, men da jeg lukter på en middels alvorlig hjerneblødning bare av å tenke på responsen et spørsmål knyttet til toneangivende politikere på venstresiden i norsk politikk vil generere, forsøker jeg meg her først.

Einar Gerhardsen og Gro Harlem Brundtland blir nå og da omtalt som henholdvis landsfader og -moder, til tross for at det er uklart om Einar er far til Gros barn, og om Gros barn er selve inkarnasjonen av Norge.

Jeg lurer kort og godt på opphavet til kallenavnene. Hvem lanserte først disse begrepene, og i hvilken sammenheng? Var Gerhardsen kjent som en landsfader allerede i sin regjeringsperiode, eller kom begrepet først i etterkant? Og hvor langt ut i Brundtlands politiske karriere kommer vi før hun får det tilsvarende moderbegrepet klistret til sin smekre figur?

På forhånd takk.

puma1
puma1Innlegg: 21124
03.03.10 19:14

Jeg tar uttrykkene bokstavelig. En kan bekraktes som nasjonens far. En som var sterkt medvirkende til å etablere en ny nasjon eller en ny forfatning eller en ny kultur for landet. Eksempelvis  Atatürk i Tyrkia. Eller det kan rett og slett være den første statsministeren eller presidenten etter uavhengigheten. F eks Washington i USA.

Slik sett blir Gerhardsen og Brundtland som hhv landsfader og landsmoder å betrakte som morsomheter.     

mzzlfbs
03.03.10 19:19
puma1: Slik sett blir Gerhardsen og Brundtland som hhv landsfader og landsmoder å betrakte som morsomheter.     

Okei. Det hjelper meg dessverre lite. Og jeg gjetter på at de som først titulerte Gerhardsen og Brundtland som fader og moder var langt mer seriøse enn humoristiske.

__BUBBEN_
__BUBBEN_Innlegg: 353
03.03.10 20:24

dedt var sellsakt arbeider partiet`s jævelske propaganda apparat som sto bakk dete ,,! sosialister har tiliere langsert f ex " de som bygget landet" å "Ordnung muß sein " , dedt går en rø trå jennom her ser du ,,.\

***BUBBEN***
-the 1 and only

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22616
04.03.10 14:10
puma1: Jeg tar uttrykkene bokstavelig. En kan bekraktes som nasjonens far. En som var sterkt medvirkende til å etablere en ny nasjon eller en ny forfatning eller en ny kultur for landet. Eksempelvis  Atatürk i Tyrkia. Eller det kan rett og slett være den første statsministeren eller presidenten etter uavhengigheten. F eks Washington i USA. Slik sett blir Gerhardsen og Brundtland som hhv landsfader og landsmoder å betrakte som morsomheter.     

I forbindelse med at Gerhardsen faktisk stod bak oppbygningen av den moderne Norske Velferdsstaten, synes jeg faktisk det er helt greit å kalle han for Landsfaderen.

Men synes ikke Gro har gjort seg fortjent til tittelen Landsmoderen. Men det er min mening om saken.

mzzlfbs
04.03.10 18:28
Kjetil_e: Men det er min mening om saken.

Men nå var vel egentlig ikke saken om det var fortjent eller ei, men hvem som ga de to disse titlene, og når det skjedde. Ble Gerhardsen kalt for landsfader allerede før 40-tallet var omme, eller var det først da han gikk av som statsminister han fikk den ærefulle betegnelsen?

fisto
fistoInnlegg: 28816
04.03.10 18:41
mzzlfbs: Ble Gerhardsen kalt for landsfader allerede før 40-tallet var omme, eller var det først da han gikk av som statsminister han fikk den ærefulle betegnelsen?

Det var vel først etter at han gikk av og ble riktig gammel. Hørte aldri dette mens han var statsminister. "Hedersbetegnelsen" landsfader er vel lettere å gi en person i ettertid, når man kan se de lange linjene.

Men det må jo være media som har "døpt" ham?

At Gro har blitt kalt landsmoder har jeg aldri hørt? Hun satt jo ikke så lenge, men er kjent som landets første kvinnelige statsminister. Men landsmoder? Kan jeg ha fortrengt det:-)?

mzzlfbs
04.03.10 19:03

Det var vel først etter at han gikk av og ble riktig gammel. Hørte aldri dette mens han var statsminister. "Hedersbetegnelsen" landsfader er vel lettere å gi en person i ettertid, når man kan se de lange linjene. Men det må jo være media som har "døpt" ham?

Det må jo ikke være media. Det er vel ikke så rent sjelden sånne kallenavn oppstår på bakgrunn av noe sagt på en talerstol, tittelen på en bok eller lignende. Det kan godt hende det er noen i media som står bak. Jeg lurer bare sånn på hvem.

At Gro har blitt kalt landsmoder har jeg aldri hørt? Hun satt jo ikke så lenge, men er kjent som landets første kvinnelige statsminister. Men landsmoder? Kan jeg ha fortrengt det:-)?

Hun har blitt omtalt som dette relativt ofte. Antakeligvis oftere av AP-politikere enn av andre politikere, og antakeligvis som en referanse til nettopp Gerhardsen, men allikevel. Det er noen år siden kallenavnet va på sitt mest brukte, men jeg minnes det godt fra 90-tallet.

__BUBBEN_
__BUBBEN_Innlegg: 353
04.03.10 19:08

grunen till att einar gerhardsen ble kallt land`s fader , er kun att mediene har vert ap-styrte ,,! norge var nesten like ille såm sovjett ,!

***BUBBEN***
-the 1 and only

niconi
niconiInnlegg: 15834
04.03.10 20:27
__BUBBEN_: grunen till att einar gerhardsen ble kallt land`s fader , er kun att mediene har vert ap-styrte ,,! norge var nesten like ille såm sovjett ,!

Uff da. også på språkforumet!

malvolio
malvolioInnlegg: 26684
05.03.10 09:44
mzzlfbs: Hun har blitt omtalt som dette relativt ofte. Antakeligvis oftere av AP-politikere enn av andre politikere, og antakeligvis som en referanse til nettopp Gerhardsen, men allikevel. Det er noen år siden kallenavnet va på sitt mest brukte, men jeg minnes det godt fra 90-tallet.

Jeg mener betegnelsen landsmoder var en bevisst henspilling, et forsøk på å etablere en parallell med Gerhardsen. Det ble vel også noen ganger brukt med et snev av ironi.

Ellers enig i at dette blir ord som strengt tatt blir noe for sterke å bruke om norske politikere i moderne tid: både Gerhardsen og Harlem Brundtland var betydelige skikkelser, men neppe på det nivået.

mzzlfbs
05.03.10 10:10
malvolio: Jeg mener betegnelsen landsmoder var en bevisst henspilling, et forsøk på å etablere en parallell med Gerhardsen. Det ble vel også noen ganger brukt med et snev av ironi.

Ja, jeg minnes det også slik.

torgeirht
torgeirhtInnlegg: 3866
05.03.10 23:19

Ble ikke Stoltenberg (!) kalt Landsfaderen i riksdekkende avis(er) etter valget i høst?

X-nes
X-nesInnlegg: 9911
06.03.10 12:51
mzzlfbs: Ifølge Google var det moderen sjøl, Gro, som kalte ham dette. Det er kanskje å trekke det litt langt. Kanskje Gro bare vil ha litt statsministerpikk? Det høres jo unektelig ut som en slags invitasjon.

Både VG og Dagbladet brukte i hvert fall karakteristikken på Stoltenberg dagen etter valget. Dagbladet kjørte "Den nye lands-faderen" som hovedoppslag dagen etter. "Landsbroder'n" ble også lansert i en av disse avisene (altså som en bevisst henspilling på de allerede etablerte tilnavnene).

(Innlegget ble redigert 06.03.10 12:58)

mzzlfbs
06.03.10 13:04
X-nes: Både VG og Dagbladet brukte i hvert fall karakteristikken på Stoltenberg dagen etter valget. Dagbladet kjørte "Den nye lands-faderen" som hovedoppslag dagen etter. "Landsbroder'n" ble også lansert i en av disse avisene (altså som en bevisst henspilling på de allerede etablerte tilnavnene).

Davy Wathne (!) og det ubrukelige søplemennesket Henrik Færevåg glimtet også til med "landsfetter" og "landstremenning". Himmel og hav.

Arne Strand skriver i en kommentar jeg fikk opp etter Stoltenberg-søket at Gerhardsen først fikk sin tittel etter "mange år på partitoppen og på statsministertaburetten." Men når, Arne? NÅR?

(Innlegget ble redigert 06.03.10 13:04)

X-nes
X-nesInnlegg: 9911
06.03.10 13:11
mzzlfbs: Davy Wathne (!) og det ubrukelige søplemennesket Henrik Færevåg glimtet også til med "landsfetter" og "landstremenning". Himmel og hav.

Hehe, deler din vurdering av Henrik Færevåg. Makan til riksklovn.

(Ellers er Arne Strand sikkert behjelpelig med et svar hvis du sender ham en mail).

EnMann
EnMannInnlegg: 11729
09.03.10 12:47
malvolio: betegnelsen landsmoder var en bevisst henspilling, et forsøk på å etablere en parallell med Gerhardsen

jopda malvolio

det er jo slik vet du...

Gerhardsen ble Landsfaderen som bygde opp nasjonen etter krigen, og så måtte feministene dikte opp en landsmoder i det utrettelige arbeidet sitt med å rive ned mannsposisjoner og gamle helter.

På samme vis som de ville kuppe Holmenkollen og ta livet av uttrykket "hoppe etter Wirkola" som noen kvinner ikke kan tåle. Nå ble det jo også født et nytt uttrykk - om ikke riktig det som gygrene hadde håpet på.

Å "hoppe før Sagen" blir nå for all fremtid det samme som å driste seg til å krumme hår på Quinders hoder - altså mannlig mukking eller forsiktig ypping mot vår dominerende og allestedsværende...

...StatsFeminisme...   :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg