Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

10% eller 10 %?

NYTT TEMA
Sieceres
SieceresInnlegg: 3396
09.03.10 10:59

Hva synes dere, bør man ha mellomrom mellom tall og prosenttegn?

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2590
09.03.10 12:48
Sieceres: Hva synes dere, bør man ha mellomrom mellom tall og prosenttegn?

Språkrådet :

"Det skal vere mellomrom mellom tal og (forkorta) nemningar anten nemninga står framfor talet eller etter det.

10 kr, 5,68 kg, 25 l, 5 m, 10 min

Også ikkje-bokstavteikn kan vere nemningar.

§ 10, 10 %, +5 °C, $ 10"

Supercluster
SuperclusterInnlegg: 4381
09.03.10 17:49
Grammofon: Også ikkje-bokstavteikn kan vere nemningar.

Det skal derimot ikke være mellomrom hvis man bruker bare gradertegnet.

«Vinkelen på taket var 45°.»

Jacobgutten
JacobguttenInnlegg: 4921
10.03.10 01:14

Grammofon har rett. Tegnet eller bokstavene står for et ord. Ingen ville skrevet "10prosent". Man bør derfor heller ikke skrive "10%". Unntaket ser ut til å være det Supercluster nevner.

Jeg anbefaler ellers at man skriver "ti prosent" når det ikke er snakk om fagøkonomiske tekster eller en matematisk oppgave.

glaia
glaiaInnlegg: 3142
10.03.10 23:36
Jacobgutten: Jeg anbefaler ellers at man skriver "ti prosent" når det ikke er snakk om fagøkonomiske tekster eller en matematisk oppgave.

Men " trettiåttekommafem prosent " blir da unødvendig tungvint ? 38,5 %...Som var det vi hadde mer i lønn i fjor enn året før ! Bare ren og skjær glede, hverken fagøkonomisk eller oppgave...

(Innlegget ble redigert 10.03.10 23:38)

niconi
niconiInnlegg: 15834
10.03.10 23:46
Grammofon: Språkrådet : "Det skal vere mellomrom mellom tal og (forkorta) nemningar anten nemninga står framfor talet eller etter det. 10 kr, 5,68 kg, 25 l, 5 m, 10 min Også ikkje-bokstavteikn kan vere nemningar. § 10, 10 %, +5 °C, $ 10"

Jeg er klar over at det skal være slik, men jeg bryter denne regelen bevisst.

For det første synes jeg det ser mye bedre ut med 10% enn 10 %.

For det andre blir det bare problemer med dette mellomrommet når det settes automatisk linjeskift.

Det ser ganske tåpelig ut hvis jeg skriver at jeg veier 85

kg, og at det innebærer at kroppsvekten er mer enn 10

% over idealvekten i følge tabellen, ettersom jeg er 1,75

m høy.

(Innlegget ble redigert 10.03.10 23:46)

Jacobgutten
10.03.10 23:48
glaia: Men " trettiåttekommafem prosent " blir da unødvendig tungvint ? 38,5 %...Som var det vi hadde mer i lønn i fjor enn året før ! Bare ren og skjær glede, hverken fagøkonomisk eller oppgave...

Mener du "trettiåtte og en halv prosent"?

Det er vel ellers en kjent regel at sammensatte tall, f.eks. "tjuetre", kan skrives med sifre. Jeg pleier for min del å skrive samtlige tall t.o.m. hundre med bokstaver. Jeg skriver altså "nittiåtte", "nittini", "hundre" - men deretter "101", "102". Som sagt med unntak for i økonomiske tekster o.l.

Jacobgutten
10.03.10 23:52
niconi: For det første synes jeg det ser mye bedre ut med 10% enn 10 %.

Vel, dette argumentet blir flittig brukt av vanlige språkbrukere som helst ønsker å skrive som de selv lyster. Sist gang jeg så noen bruke argumentet "fordi det ser best ut", var da en person ønsket å skrive "Mandag" med stor forbokstav.

Jacobgutten
10.03.10 23:54
niconi: For det andre blir det bare problemer med dette mellomrommet når det settes automatisk linjeskift.   Det ser ganske tåpelig ut hvis jeg skriver at jeg veier 85 kg, og at det innebærer at kroppsvekten er mer enn 10 % over idealvekten i følge tabellen, ettersom jeg er 1,75 m høy.

Her kommer vi inn på det jeg har nevnt ovenfor: I vanlige tekster skal vi helst skrive "kilo(gram)" og "meter", og ikke "kg" og "m". Disse forkortelsene for vektenheter o.l. er opprinnelig laget for å brukes i skjemaer, tabeller, regnestykker osv.

(Innlegget ble redigert 11.03.10 00:00)

niconi
niconiInnlegg: 15834
11.03.10 00:14
Jacobgutten: Vel, dette argumentet blir flittig brukt av vanlige språkbrukere som helst ønsker å skrive som de selv lyster

Ved å sitere mitt første punkt, illustrerte du mitt andre punkt på en ypperlig måte. Takk skal du ha!

Jacobgutten
11.03.10 00:19
niconi: Ved å sitere mitt første punkt, illustrerte du mitt andre punkt på en ypperlig måte. Takk skal du ha!

Kan du forklare nærmere hva du mener?

(Innlegget ble redigert 11.03.10 00:21)

fisto
fistoInnlegg: 28816
11.03.10 00:23
Jacobgutten: Kan du forklare nærmere hva du mener?

Gjesp.-)

pappaflorry
pappaflorryInnlegg: 2841
11.03.10 01:41
niconi: Det ser ganske tåpelig ut hvis jeg skriver at jeg veier 85 kg, og at det innebærer at kroppsvekten er mer enn 10 % over idealvekten i følge tabellen, ettersom jeg er 1,75 m høy.

Prøv med "hardt mellomrom"! Det blir fort en vane, og alle problemer er løst. Samme problematikk gjelder også ved tankestrek – altså denne – som skal ha mellomrom både foran og bak seg. Her skal det være harde mellomrom inn mot innskuddet på begge sider, "vanlige" mellomrom (som tillater deling) på utsidene. (Vær så snill: Ikke si at dette kan "løses" ved å bruke den angloamerikanske varianten m-dash uten mellomrom på hver side. Det ser i hvert fall ikke "penere" ut i norske tekster!)

(Innlegget ble redigert 11.03.10 01:45)

Aksevid
AksevidInnlegg: 1474
11.03.10 05:08
Jacobgutten: Kan du forklare nærmere hva du mener?

La meg komme inn som reddende engel.

Se på innlegget ditt klokken 23.52. Se på sitatboksen. I den er det linjeskift mellom '10' og '%'. Nettopp det ble jo trukket frem som et problem i innlegget du siterte fra.

Men jeg ser at du allerede har foreslått en løsning på nevnte problem.

Ellers er det hyggelig å se deg i aktivitet med ny bruker. Språkforumet blir neppe det samme uten.

Jacobgutten
11.03.10 15:47
Aksevid: La meg komme inn som reddende engel. Se på innlegget ditt klokken 23.52. Se på sitatboksen. I den er det linjeskift mellom '10' og '%'. Nettopp det ble jo trukket frem som et problem i innlegget du siterte fra. Men jeg ser at du allerede har foreslått en løsning på nevnte problem. Ellers er det hyggelig å se deg i aktivitet med ny bruker. Språkforumet blir neppe det samme uten.

Takk for sist, Akse. ^^

Ja, nå ser jeg hva det var snakk om. Som fisto påpeker, ble det sent i går. Nå har forsåvidt en bruker ovenfor foreslått hardt mellomrom, i tillegg til at jeg anbefaler å skrive f.eks. "prosent" med bokstaver som hovedregel, så da er igrunn problemet løst.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg