Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Da og når.

NYTT TEMA
troblix
troblixInnlegg: 2507
17.03.10 14:37

Nå skriver mange : Når jeg kom til New York, selv om det handler om ett første besøk eller et engangsbesøk til byen. At man bruker når på den måten, har vel snart blitt en sedvane. Tidligere hørte man regelen: "den gang da, flere ganger når" osv. Når er vel omtrent stuerent som engangs fenomen nå? Siden jeg ikke er filolog, kan jeg ikke være sikker.

JohnLocke
JohnLockeInnlegg: 43652
17.03.10 14:40
troblix: Tidligere hørte man regelen: "den gang da, flere ganger når" osv.

Den gang da, hver gang når.

For øvrig stemmer det du sier. Når tar mer og mer over.

-Pat

fisto
fistoInnlegg: 28816
17.03.10 14:47
JohnLocke: For øvrig stemmer det du sier. Når tar mer og mer over.

Men det er ikke stuerent. 

JohnLocke
JohnLockeInnlegg: 43652
17.03.10 14:55
fisto: Men det er ikke stuerent. 

Vel... Jeg er enig, men jeg snakket med ei (med master i nordisk) om det for en ukes tid siden og hun mente at det bare var en del av den naturlige språkutviklingen. Dessuten kan man argumentere overbevisende for at det er valgfritt i talespråket (dialekter osv.) vårt, mens det er regler i skriftspråket.

Selv blander jeg en del, men jeg higer selvsagt etter å skrive og snakke mest mulig korrekt.

-Pat

gourmande
gourmandeInnlegg: 12615
17.03.10 15:05

Sjå her kva Norsk Språkråd seier. Eg har ikkje rukke å lesa han sjølv, men for dei tålmodige ...

Voilà

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_1999/Spraaknytt_1999_2/Grammatikkbiten_da_og_naar/

troblix
troblixInnlegg: 2507
17.03.10 15:06

Siden det ikke er stuerent, som fisto skriver, må det vel være en av de språklige tingene det gjøres mest feil i ?

Tashi
TashiInnlegg: 4052
18.03.10 09:30

På de fremmedspråkene nordmenn oftest er i kontakt med: svensk og engelsk, finnes ikke denne distinksjonen. Men disse språkenes presisjonsnivå er ikke dårligere av den grunn. De fungerer altså utmerket uten en da-når-distinksjon.

Antakelig vil også norsk gjøre det, skulle tendensen vi nå opplever fortsette.

DawnLand
DawnLandInnlegg: 18771
22.03.10 00:08
Tashi: svensk og engelsk, finnes ikke denne distinksjonen. Men disse språkenes presisjonsnivå er ikke dårligere av den grunn. De fungerer altså utmerket uten en da-når-distinksjon.

Ordet "whenever" kan vel sidestilles med "når" på engelsk når det er snakk om en gjentagende handling, selv om det for så vidt er overflødig for forståelsen av en setning. Så en liten mulighet for distinksjon kan man vel gi de engelskspråklige.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27669
07.08.14 11:16
Tashi: Antakelig vil også norsk gjøre det, skulle tendensen vi nå opplever fortsette

Er det riktig å si at tendensen har fortsatt? Jeg sitter tvert imot med et inntrykk av at "da" har vunnet terreng, og at det misbrukes stadig oftere. Ett eksempel er en VG-reportasje om Fredrik Græsvig i dag: 

"Da en annen Twitter-bruker spør TV 2-journalisten om det innebærer at kanalen har kalt ham hjem «på grunn av feil fokus», svarer Græsvik kort: «Jepp»."

grøss. Hadde setningen stått i preteritum, ville bruken av "da" ha samsvart med reglementet, men når den står i presens, er ikke "da" noe alternativ. Journalister er blant de gruppene jeg minst fester lit til hva gjelder korrekt bruk av det norske språk, men elementære feil som dette gjør det direkte pinlig for dem. Og denne journalisten er langt fra alene.

(Innlegget ble redigert 07.08.14 11:16)

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1919
07.08.14 19:51

Her har nok journalisten helt rett. Hvor har du egentlig lært norsk? Det har jo ikke noe med verbtider å gjøre. Da og når er to subjunksjoner som betyr forskjellige ting. Her er det snakk om at en ting skjedde på det tidspunktet en bestemt annen ting skjedde på. Dersom twitter-brukeren hadde gjentatt spørsmålet hundrevis av ganger, hadde han ganske sikkert fått en annen reaksjon enn "jepp".

justanothername
justanothernameInnlegg: 15197
08.08.14 16:07
JohnLocke: og hun mente at det bare var en del av den naturlige språkutviklingen.

Her har vi vel en viktig del av problemet. Nemlig at de som jobber med språket ikke ser problemet.

Men det er ikke noe fordel for kommunikasjonen at slike ting kryper inn, så er det ikke da bedre å holde på reglene?

susilu
susiluInnlegg: 37118
10.08.14 12:29
JohnLocke: Dessuten kan man argumentere overbevisende for at det er valgfritt i talespråket

Jeg reagerer på feil selv om de er muntlige.

Annerledes med å/og, der man ofte bare sier å.

Når noen skriver f eks:  "Han stjal en pils å jeg så det", leser jeg det i grunnen slik: "Han stjal en pils. Ååååå, jeg så det!" Det blir komisk.

Jeg ser av Facebook at det er utrolig mange som rett og slett ikke kan norsk. 

Da/når er en av gjengangerne, men ikke den hyppigste, synes jeg.

susilu
susiluInnlegg: 37118
10.08.14 12:31
justanothername: Nemlig at de som jobber med språket ikke ser problemet.

Etter hvert har vel en generasjon vokst opp og blitt lærere, som selv ikke ble rettet på som barn "for at de ikke skulle miste selvtilliten"?

DC007
DC007Innlegg: 1223
10.08.14 18:57
SirOwen*AMB*: Da jeg gikk på skolen, var lærerne strenge på dette. Ser også at flere skriver feil, og håper det ikke blir så vanlig at det til slutt blir sidestilt. Når jeg leser innlegg på VGD, er det en fordel at vedkommende har et velutviklet og korrekt skriftspråk.

Husker at norsklæreren min på ungdomsskolen minst en gang i uka sa "den gang da, hver gang når" for at vi skulle lære hva som var riktig. 

(Innlegget ble redigert 10.08.14 18:57)

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27669
10.08.14 19:09
TonyDiMera: Hvor har du egentlig lært norsk?

La meg spørre om det samme. Jeg vil råde deg til å friske opp litt i bruken dersom du mener tempus er irrelevant. 

Kan være fikk man et litt unyansert bilde av artikkelen i og med at jeg kun sakset et lite avsnitt, men å forsvare bruken av da framfor når her skal du slite med å finne belegg for i noen del av det norske språks reglement. Lykke til, og opplys oss gjerne når (da? Høhø...) du måtte finne. 

SirOwen*AMB*
SirOwen*AMB*Innlegg: 54045
10.08.14 19:22
DC007: "den gang da, hver gang når" for at vi skulle lære hva som var riktig.

Jepp, den har brent seg fast like hardt som jingelen til isbilen.

justanothername
justanothernameInnlegg: 15197
10.08.14 20:37
JohnLocke: Jeg er enig, men jeg snakket med ei (med master i nordisk) om det for en ukes tid siden og hun mente at det bare var en del av den naturlige språkutviklingen.

Utvikling, eller forvitring?

Jeg har hatt trebåt. Der skjedde det også endel som var en del av den naturlige trebåtutviklingen, men istedet for å la det gå sin gang utførte jeg vedlikehold!

Just saying...  ;)

(Innlegget ble redigert 10.08.14 20:39)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg