Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Jeg tenker at...."

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
09.09.10 22:52

... tja, si det. Flere som er lei av denne måten å innlede et svar på?

gourmande

gourmande
10.09.10 08:50
DrSchwei: ... tja, si det. Flere som er lei av denne måten å innlede et svar på?

Ja, jeg har tatt opp dette tidligere her på Språkforumet, men finner ikke tråden nå. Ikke fordi jeg var så lei av uttrykket, men fordi "jeg tenker at" virker kunstig/unorsk på meg. Jeg fikk ikke særlig medhold, mener jeg å erindre:-)

(Innlegget ble redigert 10.09.10 08:59)

Sieceres

Sieceres
10.09.10 09:20

Kan ikke si jeg har lagt reflektert over det tidligere. Men som et svar på spørsmålet "Hva tenker du?" er det vel en grei måte å innlede? Er likevel delvis enig med gourmande i at det er unorsk. Fremmedspråklige som lærer norsk har problemer med tror/synes/tenker/mener, rett og slett fordi de i mange tilfeller på andre språk oversettes med ett ord - f.eks. "think" på engelsk (selv om man ikke alltid kan oversette tror/synes/tenker/mener til think, fins det eksempler hvor det er riktig å gjøre det). Tok et google-søk og fikk bl.a. følgende resultater:

1. - Jeg tenker at jeg kunne ha reddet dem - VG Nett om Foreldrevold
4. mai 2010 ... LILLEHAMMER (VG Nett) Et år etter samlivsbruddet og midt i krangelen om samværet med barna, tok Arild Landas ekskone livet av døtrene Nanne ...

2. brunosten er spist opp og jeg tenker at alt er annerledes « min ...
8. sep 2010 ... Og jeg tenker at det er helt greit, å savne litt. Det er helt greit, spesielt fordi jeg vet at det går over, om ikke lenge går det over, ...

3. - Jeg tenker at det er en jævla vakker båt - DN.no
Tradisjoner og ekte håndverk har gjort det lille øysamfunnet Orust til giganter på luksusyacht-markedet.

4. Hvordan tenker deprimerte? | SOL
2. okt 2009 ... Men jeg tenker at det er grenser for hvor mye man skal forvente av de pårørende også. Selvfølgelig støtter og hjelper en de man er glad i. ...

5. Hvilken alder er gutter mest kåte? Jeg tenker at gutter snakker ...
31. jan 2009 ... Jeg tenker at gutter snakker mest om det og sånt i 15-års alderen, men gutter på 19-20 år blir vel fort kåte de og? Og blir gutter fortere ...

6. Fordel med 5 eller 6 i EM-gruppene - Fotball - Norsk - VG Nett Debatt
8. sep 2010 ... Jeg tenker at det faktisk er fordel med 6 i gruppene. Da har man mulighet til å stryke resultatet mot det d...

7. Ritas fibroliv: Å arbeide med en revmatisk sykdom
21. apr 2010 ... Jeg tenker at jeg ikke har tid til å tenke på sånt. ... Jeg tenker at jeg er heldig som får lov til å oppsøke slike insirerende steder i min ...

1 er ikke så ille. 2 synes jeg er helt ok siden uttrykket skaper noe litt mer poetisk i mine øyne. 3 godkjenner jeg også. 4, 5 og 6 burde utvilsomt vært erstattet med tror/mener/synes. 7 er også ganske ok.

DrSchwei

DrSchwei
10.09.10 10:40

Enig i at det av og til kan brukes. Men jeg så f.eks. en debatt på NRK2 Aktuelt der en kvinnelig forsker svarte "Jeg tenker at..." på 4 av 5 spørsmål. Hun var sånn rundt 30 år og Østlandet, og en typisk bruker av dette.

Jarwin

Jarwin
10.09.10 21:51

Jeg tenker (tror) at dette må være en påvirkning fra svensk.

Vad tänker ni om det?

TURBRA

TURBRA
11.09.10 00:46

Er det bedre å skrive: "Jeg mener at", da....?

Oslogg123

Oslogg123
28.02.17 17:58

Jeg er  så drittlei folk  som sier dette at jeg googlet og fant denne debatten, hehe.  

Og  til den siste som svarte i tråden, ja det er mye bedre å si jeg mener. For det er stort sett det folk mener når  de sier jeg tenker. Men det er visst ingen som har egne meninger lenger!

Langveg

Langveg
28.02.17 23:43

Jeg tenker at, jeg føler at er innlån frå engelsk. På norsk tenkjer ein eller ein tenkjer på noko, elles tykkjer, synest, meiner eller trur ein at .... I forhold til har heilt tatt over for når det gjeld, jeg opplever at er også unorsk. Ein kan ha ei ei (stor) oppleving, men ho opplevde å koma sist i mål er ei tungvinn og delvis meiningslaus omskrivng for ho kom sist i mål. No handlar alt om noko, før dreidde det seg om .... Det er berre filmar, bøker ol. som handlar om ...

Dagens norsk er full av flosklar. Eg opplever ikkje at dagens norsk er full av flosklar - det er fullt av flosklar rett og slett.  Og det handlar ikkje om å setja fokus på ei betre og meir variert ordlegging. Det dreier seg rett og slett om å tala godt norsk!

aIseboy

aIseboy
28.02.17 23:49
Langveg: Dagens norsk er full av flosklar

Jeg tenker at floskler gjør oss fremoverlente og mer robuste

JudasT

JudasT
01.03.17 00:31
Langveg: innlån frå engelsk

NRK: "Den hyggelige og respekterte tannlegen dr. Morley blir funnet død, liggende på gulvet i sitt eget kontor. Det ser ut til at han har skutt seg selv."
Meir innlån? Norske tannlegar plar då skyte seg, ikkje skyte seg sjølv?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg