Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor mange er ?

NYTT TEMA
bennyen
bennyenInnlegg: 12618
03.10.10 18:33

Gikk en tur i regnet før fårikålmiddagen og møtte en dame som spurte om jeg visste hvor mange klokken var?

Det visste jeg, men jeg ble gående og tenke litt på denne setningen..

Noen spør hvor mye klokken er og personlig spør jeg hva er klokken?

Andre igjen sier hva er klokken blitt?

Hvilket uttrykk bruker du?

Er det forskjellig rundt omkring i landet?

(Innlegget ble redigert 03.10.10 18:37)

ebern
ebernInnlegg: 6758
03.10.10 19:24
bennyen: Gikk en tur i regnet før fårikålmiddagen og møtte en dame som spurte om jeg visste hvor mange klokken var? Det visste jeg, men jeg ble gående og tenke litt på denne setningen.. Noen spør hvor mye klokken er og personlig spør jeg hva er klokken? Andre igjen sier hva er klokken blitt? Hvilket uttrykk bruker du? Er det forskjellig rundt omkring i landet?  

Enkelte på min kant av landet (Haugesundsdistriktet), spør: ke' e' hu?

Jarwin
JarwinInnlegg: 2030
03.10.10 19:44

Hva er klokken? Definitivt, alt annet er bare slurveprat, neida, det like mange måter å spørre på som det er tettsteder har jeg inntrykk av.

Mange era nå?  Store deler av østlandet

Ke'e' hu?  Her på Nord-Jæren også

Ka det li'?  E'a mang?  Trøndelagstraktene

Hvor mange klokker har du? Da må jeg hjem og se etter.

Wesenlund sa: How plenty is the bell?

Noen sier: Haru klokke pårei?   Og forventer svar på noe annet enn det som det blir spurt om.

Sjøl sier jeg: Jøss er klokka så mye alt, jeg som trodde den var mye mer.

ebern
03.10.10 19:51

Mener å huske vi sa "å mange era nå'æ" der nere i nedre telemarken en plass en gang i tia

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23825
03.10.10 20:06

"Ka e klokka?" er nok det jeg sier oftest i denne sammenhengen. Folk fra distriktene som omkranser min tumleplass sier ofte "ka-e-o?" eller "ka-o-e?". Noen ganger lurer jeg på om de snakker japansk ...

En kan for øvrig spørre seg om hva som er "rett".

ebern
03.10.10 20:13

Man tenker vel ikke så mye på hva som er "rett" eller "galt" i denslags sammenhenger.

Det viktigste er vel at andre forstår hva man er ute etter..

fisto
fistoInnlegg: 28816
03.10.10 21:04
Jarwin:  E'a mang?

Genialt  :D

Og alle i trøndelagsfylkene forstår det. Å være født inn i språket er faktisk mer gjennomgripende enn vi tror. Det handler om å forstå det underliggende helt automatisk - eller noe sånt.-)

Ellers er jeg blitt spurt av små (søte?) snørrunger ( fremdeles i Trøndelag) på en mer poetisk måte: Ka e klokka for nåkka?

Ellers har jeg innbilt meg at "hvor mange er klokken" er en forkortelse hvor man utelater timer, minutter og sekunder. Derav "mange". Noen som vet sikkert?

Hvor mange timer viser klokken?

(Innlegget ble redigert 03.10.10 21:06)

6065
6065Innlegg: 416
03.10.10 21:59

Ka klåkkå e?

professordrøvel
professordrøvelInnlegg: 45391
04.10.10 01:19

å e uret?

toao
toaoInnlegg: 4072
04.10.10 09:28

I en bok om Stavanger-dialekten (jeg husker dessverre ikke hvilken) åpner forfatteren med å fortelle om en liten gutt som ble spurt om forskjellen på gatespråk og pent stavangersk. Gutten skal da ha svart at når man lurer på hvor mye klokken er på hverdager, så spør man "k'e'u?", men på søndager spør man "va e an?"

toao

Joaun
JoaunInnlegg: 180
04.10.10 18:29

Ka'e klokka..?

aRandi
aRandiInnlegg: 1332
05.10.10 11:21

Mens jeg spør:  E'a mang klåkka?

Noe annet jeg syntes var snodig var da en kollega fra Harstad og jeg avtalte et møte.  Vi ble enige om dag, men så så hun på meg og sa:  "Ka ti klokka?" 

Jeg ville sagt enten "Ka ti?" eller "Når da?"

Klikk for å gå tilbake til toppen