Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"i forhold til" - HJEEELP!

NYTT TEMA
Miccel
MiccelInnlegg: 1816
29.11.10 21:44

Orker vi egentlig mer av denne malplasserte bruken av begrepet "I forhold til"?

"I forhold til" betyr sammenlignet med, mens det brukes helt vilt for tida, i stedet for vendinger som "med hensyn til", "angående", eller "når det gjelder".

Verstingene klarer faktisk å bruke begrepet 2-3 ganger bare på en kort setning!

Legg denne fæle språkfrosken død!

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2544
29.11.10 23:40
Miccel: Orker vi egentlig mer av denne malplasserte bruken av begrepet "I forhold til"?

Det kan hende at vi etter hvert må godta at i forhold til ikke lenger betyr sammenlignet med, men snarere noe i retning av i forbindelse med. Hvis mange nok gjør en språkfeil lenge nok, vil den til slutt bli riktig. De som bruker i forhold til i den opprinnelige betydninga, vil da risikere å bli misforstått. Akkurat som den som drister seg til å bruke ordet forfordelt i opprinnelig betydning (fått for lite), må regne med å bli misforstått. Ordet vanvittig er et annet eksempel. For 100 år sia betydde vanvittig mentalt syk eller tilbakestående. Det er vel knapt noen som bruker ordet i den betydninga nå lenger.

selters
seltersInnlegg: 6204
30.11.10 15:20

Dette slaget er tapt. Legg vekk asperger-tendensene og bruk energien på noe annet. Det føles mye bedre da.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49317
30.11.10 16:45

"I forhold til" betyr "i forhold til" ikke noe som helst annet. Det betyr ikke "i forbindelse med". Det er FEIL, FEIL og atter FEIL.

Det verste er at det høres forferdelig dumt ut!

4EVERton
4EVERtonInnlegg: 5641
05.12.10 22:07

Ja, og det betyr sammenliknet med.

Jeg er ingen motstander av språkutvikling, og ser ikke på det som noe universelt negativt. Men dette er språkutvikling i negativ forstand. Om vi til slutt skal bytte ut alle preposisjoner med i forhold til, vil julegavekortene se slik ut:

God Jul

I forhold til Hans

I forhold til Katrine

Miccel
MiccelInnlegg: 1816
07.12.10 16:44
4EVERton: Ja, og det betyr sammenliknet med. Jeg er ingen motstander av språkutvikling, og ser ikke på det som noe universelt negativt. Men dette er språkutvikling i negativ forstand. Om vi til slutt skal bytte ut alle preposisjoner med i forhold til, vil julegavekortene se slik ut: God Jul I forhold til Hans I forhold til Katrine

He-He....morsom vinkling!;-)

Randomfyr
RandomfyrInnlegg: 293
11.12.10 21:34

Gruer meg til den dagen folk sier "gratulerer i forhold til dagen!".

Eivinder
EivinderInnlegg: 1358
08.04.19 19:07

Hvorfor ble innlegget mitt om Anne Marit Jacobsens bruk av "i forhold til" på Lindmo borte?

(Innlegget ble redigert 08.04.19 19:08)

Langveg
LangvegInnlegg: 15825
06.06.19 15:28

– Ahmad blir avhørt av franske myndigheter i forhold til anklager relatert til hans mandat som president av den afrikanske fotballkonføderasjonen (CAF), sier FIFA i en uttalelse.

Kjenner ikkje VG-journalistar omgrepet som i samband med/ i forbindelse med? Omsett til skjøneleg norsk: Ahmed (er det eit etternamn?) blir avhøyrd av fransk politi/rettsvesen i samband med skuldingar om misferd i stillinga som leiar for den afrikanske fotballsamskipnaden. 

(Innlegget ble redigert 06.06.19 15:30)

Keva
KevaInnlegg: 22183
06.06.19 18:46
Eivinder: Hvorfor ble innlegget mitt om Anne Marit Jacobsens bruk av "i forhold til" på Lindmo borte?

Kan det ha vært fordi du "svarte" i en 9 år gammel tråd?

Klikk for å gå tilbake til toppen