Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"second opinion"

NYTT TEMA
titan_sable

titan_sable
09.02.12 23:16

Fra dagens VG, nettutgaven (min uthevning):

Etter nyttår valgte Oslo tingrett å oppnevne to nye sakkyndige for å foreta en «second opinion» om Breivik. Den terrorsiktede motsetter seg dette, og anken ligger nå hos Høyesterett.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10043180

Selv syntes jeg at det virker unaturlig å benytte engelsk i denne sammenhengen, men det er muligens vanlig. Er virkelig språket vårt så fattig at journalistene må blande inn engelsk?

K_8_3

K_8_3
09.02.12 23:31

alltid kjekt med en secondhand opinion

Grammofon

Grammofon
10.02.12 14:08
titan_sable: Er virkelig språket vårt så fattig at journalistene må blande inn engelsk?

Nei, men mye av rikdommen i norsk kommer opprinnelig fra andre språk. Det er bare 95 år siden det ble tillatt å skrive sjåfør, sjokolade, dusj og miljø. Før 1917 skulle det være chauffeur, chocolade, douche og milieu. Jeg la merke til at du brukte ordet journalist. Før eller senere vil nok også dette bli norvagisert (sjornalist).

Jaffakake

Jaffakake
10.02.12 14:44

Kva er gale med å foreta ei ny vurdering, eller å få andre sakkyndige til å vurdere han? Vi må ikkje tenkje på norsk som mindreverdig, for vi kan uttrykke det aller meste med dei to skriftspråka vi har her i landet, minst like godt som på engelsk.

titan_sable

titan_sable
13.02.12 14:11
Grammofon: Nei, men mye av rikdommen i norsk kommer opprinnelig fra andre språk. Det er bare 95 år siden det ble tillatt å skrive sjåfør, sjokolade, dusj og miljø. Før 1917 skulle det være chauffeur, chocolade, douche og milieu. Jeg la merke til at du brukte ordet journalist. Før eller senere vil nok også dette bli norvagisert (sjornalist).

En ting et låneord, som vi ikke klarer oss uten, men jeg ser ikke at vi trenger låneord for "second opinion"...

TURBRA

TURBRA
13.02.12 14:31
titan_sable: En ting et låneord, som vi ikke klarer oss uten, men jeg ser ikke at vi trenger låneord for "second opinion"...

"En ny vurdering" hadde kanskje holdt? Men verden blir mer og mer internasjonal. Se bare på ungdom som stadig låner ord og uttrykk fra andre nasjonaliteter og fornorsker det..

titan_sable

titan_sable
13.02.12 14:36
TURBRA: Se bare på ungdom som stadig låner ord og uttrykk fra andre nasjonaliteter og fornorsker det..

Det syntes jeg egentlig ikke er så ille; det har jo ofte vært slik at ungdommen definerer slanguttrykk som noen ganger klarer å etablere seg i språket. Mulig det er kun jeg som ønsker en en litt annen (etter min egen mening bedre) standard på språket journalister benytter.

fisto

fisto
13.02.12 15:19
titan_sable: standard på språket journalister benytter.

Det er nok ikke bare du, nei.

Med tanke på alle de journalister som spys ut av ulike høyskoler for tiden, (Det er jo et ettertraktet yrke selv om mulighetene til fast ansettelse er meget små) kan man jo lure på hva som vektlegges mest i utdannelsen.

De gamle ordkunstnerne av noen journalister vrir seg kanskje i graven?

Egentlig kunne jeg ha skrevet "in-yrke" uten at noen hadde reagert?

Og nå er det i flg. den yngre generasjon her helt vanlig å bli invitert til realeasekonsert når man egentlig skal på plateslipp:-)

justanothername

justanothername
16.02.12 19:32
Grammofon: Før eller senere vil nok også dette bli norvagisert (sjornalist).

Eller schournalist

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg