Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Åpne opp!

NYTT TEMA
JudasT

JudasT
09.06.12 22:35

En motbydelig svecisme som har bredd om seg de siste decenniene, er imperativ med -e, altså lik med infinitiv. Foranledningen til dette innlegget var en reklamesending fra Posten: "Åpne din digitale postkasse på en-to-tre!" Hva har skjedd med ordet "åpn"?
Jehovas vitner utgir et blad som jeg i sin tid abonnerte på: "Våkn opp!". Velsignet være dem, navnet er beholdt, men skulle bladet bli lansert i dag, er jeg stygt redd for at navnet ville bli "Våkne opp!"
Bokstavkombinasjonene skal visstnok være vanskelig å uttale, men det forstår jeg ikke. F.eks. begynner en bare å si "åpne" (og ingen påstår at det er vanskelig), og så slutter en når en kommer til e. Enkelt - som skudd i pultost. 

Hva mener godtfolk, er dette bare irrasjonelle tvangstanker hos meg, eller er dere enige?

lasker

lasker
09.06.12 23:04

Bedre med å "lukke opp" ?

JudasT

JudasT
09.06.12 23:18
lasker: Bedre med å "lukke opp" ?

Økseskaft

lasker

lasker
10.06.12 00:06
JudasT: Økseskaft

Goddag mann.

valoto

valoto
10.06.12 10:34
JudasT: Bokstavkombinasjonene skal visstnok være vanskelig å uttale, men det forstår jeg ikke.

Det er avhengig av kva for lyd som kjem etter: Åpn opp - er greitt nok - jamvel om åpn(e) opp vel er ein pleonasme. Åpn brevet og stempl pent krev meir tungegymnastikk, åpne brevet, stemple pent er lett og hagleg å seia.  Svenskane seier  folkpark og kattmat, vi folkepark og kattemat med ein overflødig e, så at denne (u-)vanen med velljods-e skulle vera svensk, er eg ikkje heilt viss på. 

JudasT

JudasT
10.06.12 11:31
valoto: Svenskane seier  folkpark og kattmat, vi folkepark og kattemat med ein overflødig e, så at denne (u-)vanen med velljods-e skulle vera svensk, er eg ikkje heilt viss på.

Dei aller fleste svenske verba, inklusive alle nylaga, har presens på -ar. Då har dei imperativ på -a: baka! fråga! handla! realisera! checka! osb. I alle dei tilfella er altså imperativ = infinitiv.
Eg trur at skikken med å bruke infinitivsforma som imperativ har sin årsak i svensk påvirkning.

'"Pakke varen godt inn når du returnerer den!" - det gjer vondt å lese slikt!

(Innlegget ble redigert 10.06.12 11:32)

valoto

valoto
10.06.12 11:37
JudasT: "Pakke varen godt inn når du returnerer den!" - det gjer vondt å lese slikt!

Samd i det, men Stempl pent gjer vondt å seia...

Heilt på sida, men norsk har (oppmodande, ynskjande) konjunktiv på -e: Leve republikken! Det er ein meir eller mindre god grunn for å velja infinitiv på -a i nynorsk. Ikkje heilt på sida forresten; kunne ein ikkje oppfatta pakke pent som ein slags  (oppmodande) konjunktiv og ikkje ein ordre?

(Innlegget ble redigert 10.06.12 11:44)

JudasT

JudasT
10.06.12 11:57
valoto: Stempl pent gjer vondt å seia...

Nja, i praksis legg me inn ein bitteliten schwa der, stempəl pent! sykəl forsiktig! Eg synest ikkje dette er spesielt vrient å seie. Men eg vedgår at dei som seier å sykkel, dei har det lettare.

susilu

susilu
10.06.12 21:04
JudasT: "Pakke varen godt inn
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 17:24)

JudasT

JudasT
10.06.12 21:21
susilu: Hores yt som ytlending snakke

Sitatet er fra en katalog ifra en av de store kjedene/postordrefirmaene. Husker ikke lenger eksakt hvilken, men mange av dem har tette bånd til Sverige.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg