Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor ble det av semikolon?

NYTT TEMA
Saurischia
SaurischiaInnlegg: 21
25.07.12 14:29

Hvis du leser de gamle, norske folkeeventyrene, bibelen eller gamle bøker, vil du merke at setningene der er mye lengre enn de du finner i f. eks artikler i VG eller andre aviser. Det kan bare skyldes mindre bruk (eller noe bruk i det hele tatt) av semikolon.
 For deg som ikke har sett semikolon (;) andre steder enn i blunkende smilefjes som dette ;-), kan du følge denne lenka (How to use a semicolon) der de forklarer enkelt bruk av semikolon med et humoristisk preg, og artige tegninger og eksempler på setninger. Som et slags "semikolon for dummies".

Jeg synes semikolon burde brukes mer i aviser o.l. Setningene får mer variasjon og flyt; det er også et nyttig redskap for å stappe mer info i èn eneste setning (som jeg gjorde her).

lasker
laskerInnlegg: 6218
25.07.12 15:02
Saurischia: (How to use a semicolon)

"Dessverre gjør engelsk påvirkning seg gjeldende her også."

Saurischia
25.07.12 15:45

Reglene er så å si de samme. Dessuten er den sida mye morsommere...

valoto
valotoInnlegg: 7919
25.07.12 17:16
Saurischia: Reglene er så å si de samme. Dessuten er den sida mye morsommere...

Alt den første bruken strider mot det som vert oppfatta som best på norsk. To hovudsetningar bør stå som hovudsetningar og ikkje føyast saman med semikolon. Ein ser ein tendens til det hjå mange norske skuleelevar og skribentar, men då har dei ein tått til å nytta komma i staden for semikolon.  På norsk kan ein til dømes nytta semikolon etter  oppramsing når ein vil gje eit forklarande tillegg til den siste lekken.  

(Innlegget ble redigert 25.07.12 17:23)

Saurischia
25.07.12 18:51
valoto: To hovudsetningar bør stå som hovudsetningar og ikkje føyast saman med semikolon.

Av og til, ja, men man kan da bruke semikolon av og til. Det varierer setningene mer enn om du bare setter komma hele tida.

Luna_mendax
Luna_mendaxInnlegg: 2940
Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 13530
26.07.12 00:57

Jeg er enig i at semikolon burde brukes oftere, men jeg tror du bruker den feil; på engelsk brukes semikolon ved oppramsing, men ikke på norsk.

Jeg mener den brukes der det er naturlig å avslutte setningen, men man ønsker rett og slett å utdype eller forklare uten å stykke opp setningen med et punktum.

Jeg ser valoto over her mener noe annet; det er sikkert noen her inne som kan oppklare.   

(Innlegget ble redigert 26.07.12 00:58)

Kvitlauk
KvitlaukInnlegg: 6498
26.07.12 00:59

Bottom line:

Dersom ein ikkje veit korleis ein skal bruke semikolon, så bør ein heller ikkje bruke det.

valoto
valotoInnlegg: 7919
26.07.12 09:07
Fokkeslasken77: Jeg mener den brukes der det er naturlig å avslutte setningen, men man ønsker rett og slett å utdype eller forklare uten å stykke opp setningen med et punktum. Jeg ser valoto over her mener noe annet; det er sikkert noen her inne som kan oppklare.

Det er tale om to ulike skrivemåtar; det ein kunne kalla kansellistil og sagastil. Semikolon er nærast utenkjande i norrøn litteratur og hjå ein diktar som Olav Duun. Setningane står og dirrar i seg sjølve utan uturvande tilleggsforklaringar. Også moderne norske forfattarar ser ut til å halla til denne skrivemåten. Dei skriv korte hovudsetningar utan hypotakse (under- og overordning).  

JudasT
JudasTInnlegg: 5731
27.07.12 10:58
Saurischia: Jeg synes semikolon burde brukes mer i aviser o.l. Setningene får mer variasjon og flyt; det er også et nyttig redskap for å stappe mer info i èn eneste setning (som jeg gjorde her).

Støttes. Godt eksempel da hadde på bruken! Men jeg er skeptisk til fremmedspråklige veiledninger. I den du viste til, er første eksemplet ikke bra på norsk: 
The ice cream truck man drove by my house today; he had big, hairy knuckles.
Isbilmannen kjørte forbi idag. Han hadde store, hårete fingre.

Her  det være punktum på norsk, i hvert fall om det innleder et avsnitt. Og grunnen er at de to setningene henger lite i hop. Jo, litt, men ikke mye. Har en derimot i foregående periode skrevet nettopp om fingre (med eller uten hår), går det an med semikolon; da trekker en setningene nærmere sammen.

Hvor stort tankesprang (eller opphold ved opplesing) det er mellom setningene, markeres med
kapittel - stort avsnitt - lite avsnitt - punktum - semikolon - komma.

Saurischia
29.07.12 16:37
Fokkeslasken77: Jeg er enig i at semikolon burde brukes oftere, men jeg tror du bruker den feil; på engelsk brukes semikolon ved oppramsing, men ikke på norsk.

I følge korrekturavdelingen.no som Lasker henviste til, kan semikolon brukes i oppramsing slik:

Følgende spillere stilte: Espen Bjorme, Miklagard Golfklubb; Mark Lykle, Losby Golfklubb; Perry Martinsson, Tyresö Golfklubb.

selters
seltersInnlegg: 6204
02.08.12 00:46

Semikolon brukes av stort sett av dagens unge generasjon som en erstatning for kolon. Dette er naturligvis feil.

Saurischia
11.08.12 18:40
selters: Semikolon brukes av stort sett av dagens unge generasjon som en erstatning for kolon. Dette er naturligvis feil.

Det har jeg aldri sett. Vanlig bruk derimot, kommer jeg av og til over.

notlob
notlobInnlegg: 34488
11.08.12 18:50
Saurischia: i èn eneste setning

http://no.wikipedia.org/wiki/Akutt_aksent

Jeg surret mye med kolon/semikolon (det også) tidligere, men da jeg først lærte det så var/er det ganske lett match.

selters
seltersInnlegg: 6204
13.08.12 21:44
Saurischia: Det har jeg aldri sett. Vanlig bruk derimot, kommer jeg av og til over.

Dette ser jeg nærmest daglig skrevet av mennesker i alderen 15-40 år fra middelklasse og oppover. Sikker på at du ikke bare har oversett det?

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 23455
13.08.12 22:33
selters: Semikolon brukes av stort sett av dagens unge generasjon som en erstatning for kolon. Dette er naturligvis feil.

Jeg er lærer og ser dette hele tiden. Dessverre stopper det ikke der; de aller fleste "skolerte" menneskene jeg kjenner, bruker konsekvent semikolon hvor det burde vært kolon. 

Semikolon er et fint tegn, som alle andre tegn, og det burde ikke misbrukes. God bruk av semikolon kan gi en tekst en helt annen flyt enn om en utelukkende bruker komma og punktum. Likevel er det vel greit å råde folk til å styre unna tegnet om de ikke kan bruke det riktig. 

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27589
20.05.19 22:44

Det er tydelig at semikolon er vrient å beherske for «menigmann», ja, men så er det da også et tegn som helst hører hjemme i skrifter av litt størrelse og pondus heller enn i, for eksempel, diskusjonsfora. 

I våre dager virker folk nærmest å ha aversjoner mot bruk av kolontegnet: Her skal det nyttes semikolon! (For fanden!) Noe av det aller grelleste man ser er bruk av stor bokstav etter semikolon.

Er dette så forbasket vanskelig? Nei. Bryr majoriteten seg? Åpenbart ikke. Det språklige forfallet har nådd så langt at prosessen virker å være irreversibel. Og så hyler man opp om bagateller som klimaendringer!?

(Innlegget ble redigert 20.05.19 22:44)

Keva
KevaInnlegg: 22183
25.05.19 10:17

Det er 7 år siden denne tråden var aktiv. Hva er poenget? 

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 3559
25.05.19 10:37

Poenget er at semikolon er viktig !

Langveg
LangvegInnlegg: 15825
25.05.19 18:26
mikemodano: Og så hyler man opp om bagateller som klimaendringer!?

Takke meg til semikolon. Bruken av det kan ein diskutera på  sakleg vis. Klimaendringar er derimot eit fantasifoster som ikkje minst barnehagetanter og frøkner i grunnskulen plantar inn i ungane utan kunnskapar og skikkelege fakta. Tenk om dei kunne læra ungane grammatikk og gjerne også rett bruk av semikolon i staden!

mikemodano
26.05.19 13:29
Keva: Hva er poenget?

Mener du at semikolondebatten er tidsbegrenset? 

Poenget er at en ikke starter en ny tråd for et tema som allerede eksisterer. Det virker ikke å florere av tråder som tar for seg denne debatten, så da fant jeg det hensiktsmessig å bevege meg noen år tilbake i tid. Jeg håper det ikke har gitt deg søvnløse netter. 

(Innlegget ble redigert 26.05.19 13:29)

Keva
KevaInnlegg: 22183
26.05.19 14:50
mikemodano: Mener du at semikolondebatten er tidsbegrenset?  Poenget er at en ikke starter en ny tråd for et tema som allerede eksisterer.

Nei, semikolon er viktig!

Ulempen med å trekke frem disse gamle trådene er at de du svarer, stort sett ikke har vært på VGD på mange år.
Personlig synes jeg det da er bedre å starte en ny tråd, men kanskje linke til den gamle dersom det har vært en god/grundig debatt.

Men semikolon er som sagt viktig; det er sjelden man ser riktig bruk av det.

JudasT
JudasTInnlegg: 5731
26.05.19 16:22
Keva: Ulempen med å trekke frem disse gamle trådene er at de du svarer, stort sett ikke har vært på VGD på mange år.

Det spiller liten rolle; innlegg på diskusjonsfora er ikke en privat meddelelse til én debattant, det er innlegg beregnet på alle. 
Den nystarten som kom i år, var da heller ikke svar på et bestemt innlegg, den var generelle betraktinger om temaet, og dermed et velegnet innhopp.

mikemodano
09.08.19 04:32

I tillegg til det JudasT allerede har skrevet, så kan jeg minne om at VGDs moderatorer (selv om de virker å være en utdøende rase; man ser dem aldri lenger) helst ønsker at vi avstår fra å opprette nye tråder for emner som finnes fra før av. I dette tilfellet har naturligvis Keva rett i at tråden hadde noen år på nakken, men det bør være irrelevant når et innlegg har generell adresse. 

For å spinne litt videre og dermed et stykke vekk fra trådens tema (jeg ønsker ikke å starte en ny tråd, og pludrer dermed videre i denne. Beklager om det støter noen): Hvordan har det seg at det er blitt så utbredt å benytte seg av «jeg blir å gjøre det»? Jeg forstår at det er en taleform man ofte benytter i nord (jeg innbiller meg at det har opphav i Troms, men jeg er åpen for at jeg kan ta feil), men setningen, og varianter av den, er for lengst blitt dagligdags også i skriftspråket. Ok, kanskje ikke i høyprosa, men på VGD har den for lengst vunnet fotfeste. Er det bare sløvskap blant nordlendinger som ikke gidder å skrive «jeg kommer til å gjøre det», eller ligger andre motiv bak? 

(Innlegget ble redigert 09.08.19 04:32)

Eivinder
EivinderInnlegg: 1358
12.08.19 22:57

Folk flest har mer enn nok med å lære seg forskjell på komma og punktum.

Klikk for å gå tilbake til toppen