Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kroatia

NYTT TEMA
Topographix
TopographixInnlegg: 3950
08.07.13 14:50

Hvorfor sier vo Kroatsia og skriver Kroatia? Hvor i huleste kommer S'en fra? Og skal den være der, hvorfor skriver vi den ikke?

Langveg
LangvegInnlegg: 16318
10.07.13 10:45

Veit ikkje om det kan koma av fransk innverknad, på fransk skriv ein ofte ti for sj: national, opposition. På tysk uttalar ein slike låneord frå fransk tsj: natsional. Veit ikkje om ein på tysk seier kroatsia eller kroatia (skrivi Kroatia). På norsk seier en vel både kroatsia og kroasia...? Som du skriv, har nok ikkje s'en noko i ordet å gjera. På russisk seier dei Хорватия - Khorvatija.

Ordet khrvat - kroat - har elles gjevi cravate (fr.) - slips - etter halsduken til kroatiske hussarar i fransk teneste. 

(Innlegget ble redigert 10.07.13 10:53)

Langveg
10.07.13 10:58

Retting: På tysk heiter det Kroatien, ikkje Kroatia som eg skreiv, altså truleg uttale kroatsien... 

JudasT
JudasTInnlegg: 5731
10.07.13 19:28
Topographix: Hvorfor sier vo Kroatsia og skriver Kroatia? Hvor i huleste kommer S'en fra? Og skal den være der, hvorfor skriver vi den ikke?

Har du alt glemt svara du fikk i tråden Fascinerende Kroatia?

Langveg
10.07.13 19:49
JudasT: Har du alt glemt svara du fikk i tråden Fascinerende Kroatia?

Etter det eg kan skjøna er ikkje Croatia dokumentert på latin - heller ikkje mellomalderlatin. Ein bruka omgrepet Regnum Chroatorum, Regnum Croatorum eller dux Croatorum. Nemninga Croatia er nok av nyare dato. Vil difor halda på teorien om innverknad frå fransk/tysk.  Regnum Croatorum slutta å eksistera på 11. hundretalet. 

(Innlegget ble redigert 10.07.13 19:53)

JudasT
10.07.13 20:19
Langveg: Etter det eg kan skjøna er ikkje Croatia dokumentert på latin

Leira har desse namna: Kroatia (no, fi, fær, sam), Croacia (sp), Croácia (port), Croatia (eng), Croaţia (rum), Croatie (fr), Croazia (it), Kroatía (gr),Króatía (isl), Kroatië (ned), Kroatien (da, sv, ty), Kroatija (lit). Chorvatsko (tsj), Horvaatia (est), Horvätija (latv), Horvátország (ung), Hrvaška (slvn), Hrvatska (kro), Khorvatija (ru).

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 13530
11.07.13 00:05
Topographix: Hvorfor sier vo Kroatsia og skriver Kroatia? Hvor i huleste kommer S'en fra? Og skal den være der, hvorfor skriver vi den ikke?

Kanskje ikke hysterisk morsomt, men du fikk meg til å tenke på denne.

JudasT
11.07.13 08:15
Fokkeslasken77: Kanskje ikke hysterisk morsomt, men du fikk meg til å tenke på denne.

Er ditt egentlige navn Alzheimer? Jfr. 14.03.13 02.08

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 13530
12.07.13 20:50
JudasT: Er ditt egentlige navn Alzheimer?

Det kunne man nesten spurt seg om ja, men i mitt forsvar er verken komikeren eller trådene særlig minneverdige.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg