Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gaid?

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36281
22.06.14 02:59

Jaggu.

Jeg trodde beken var det verste nyordet. Men her kom ett som er verre: GAID. 

(Ståhjuling er ikke det verste altså. Ei heller det som ble sagt på forumet om navn på sykkel: Sittehjuling.) 

Luna_mendax
Luna_mendaxInnlegg: 2752
22.06.14 08:24
rosmebraad: Jeg trodde beken var det verste nyordet. Men her kom ett som er verre: GAID.

Tror det ordet kom tidlig på 90-tallet. Så nå kan du være gaid for sjarterturister. Det gjelder å yte sørvis.

(Innlegget ble redigert 22.06.14 08:25)

Langveg
LangvegInnlegg: 13235
22.06.14 09:53
rosmebraad: Jeg trodde beken var det verste nyordet. Men her kom ett som er verre: GAID.

Ordet er opphavleg fransk og vert uttala gidd (på fransk er u'en der berre for å gje g-uttale, ikkje zj). Eller som Heinrich Heine sa: Engelskmennene gjer ikkje anna enn å proppa eit dusin ord frå ulike språk i munnen, tygga dei godt og så spytta dei ut att som ei slags setning.  

Det franske service har elles gjevi to ord på norsk: sørvis (via engelsk) og servise (dekkety). Det same gjeld det franske jus (uttalt zjy): jus (via engelsk juice) og sjy (på kjøt). Du kunne like gjerne ha hissa dei opp over at engelskmennene har maltraktert det opphavleg jus ved å skriva juice, som over at ein på norsk meir og meir skriv sørvis og beiken (sideflesk).

(Innlegget ble redigert 22.06.14 10:04)

susilu
susiluInnlegg: 37049
23.06.14 17:04
Luna_mendax: Tror det ordet kom tidlig på 90-tallet

Muntlig var det allerede i min barndom.  Folk spiste egg og beken, og de trillet bebiene sine. Og kjente man en som het Kate, så het hun Ket.

Langveg
LangvegInnlegg: 13235
23.06.14 17:12
susilu: Muntlig var det allerede i min barndom. Folk spiste egg og beken

Frøkteleg så fin familie du er vaksen opp i. I vår sa vi alltid beiken.

susilu
susiluInnlegg: 37049
23.06.14 21:41
Langveg: Frøkteleg så fin familie du er vaksen opp i.

Var nok ikke det, akkurat, da :-) Men jeg lærte nok å snakke noe tilnærmet riksmål....og da jeg skarret, var det ikke fordi jeg hadde fransk barnepike, men fordi moder'n var fra Rogaland, det samme var farmor...

( jeg skarrer ikke mer, jeg greide legge av meg dette, som jeg anså som en talefeil, da jeg var i slutten av tenårene :-))

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg