Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bevæpnet

NYTT TEMA
jawe2
jawe2Innlegg: 820
20.08.14 03:18

Uttales det ikke :bevepnet?

Væske som i flytende. Uttales ikke det:veske?

Jeg hører stadigvekk journalister og politikere uttale det med Æ.

Er dette noe nytt eller er det slik at de ikke vet? Før i tiden ble denne Æ uttalt som E.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2174
20.08.14 11:42
jawe2: Før i tiden ble denne Æ uttalt som E.

De fleste av oss uttaler nok æ-en som æ i disse ordene, bortsett fra en del folk med tilknytning til Majorstuen og omkringliggende herligheter. Det jeg ikke skjønner er at ord som berg, dverg, tverr, ert, fjert, stjert, fjern, tjern, stjerne, vern osv. skal skrives med e når alle uttaler dem med æ.

susilu
susiluInnlegg: 37049
20.08.14 12:38
jawe2: bevepnet?

Jo, jeg uttaler dette med e.. og jeg er ikke fa Majorstua.

Væske, uttaler jeg veske, væte uttaler jeg vete.

susilu
20.08.14 12:39
Grammofon: Det jeg ikke skjønner er at ord som berg, dverg, tverr, ert, fjert, stjert, fjern, tjern, stjerne, vern osv. skal skrives med e når alle uttaler dem med æ.

Vel, det er sånn på norsk :-)

Keva
KevaInnlegg: 17087
20.08.14 17:41
Grammofon: Det jeg ikke skjønner er at ord som berg, dverg, tverr, ert, fjert, stjert, fjern, tjern, stjerne, vern osv. skal skrives med e når alle uttaler dem med æ.

Når e-lyden står foran dobbel konsonant eller to konsonanter, slik som i dverg, berg osv., uttaler vi i de fleste tilfellene ordene med en "lukket e" - dvs è, som lyder ganske likt æ (men ikke helt).

Væte, væske og bevæpnet uttaler jeg også med æ, og slik er det også de fleste steder jeg har bodd (mange steder fra sør til nord i Norge).

(Innlegget ble redigert 20.08.14 17:42)

Langveg
LangvegInnlegg: 12700
20.08.14 20:36
susilu: Vel, det er sånn på norsk :-)

Æ er opphavleg omlyd av å: få -færre. gås-gjæser, våpen-væpna. På tradisjonell nynorsk er det greitt. Då skreiv ein jamvel her (arme) for bm. hær avdi det ikkje dreidde seg om omlyd av å. Men no er det ein del brot på regelen på nynorsk også.  Det er ikkje skilnad i uttalen av vokalane i færre og verre, men orda vert skrivne slik av historiske grunnar og ikkje av fonetiske. På dansk og serleg svensk er det annleis. På svensk skriv dei fort vekk ä når uttalen ligg nærare æ enn e. 

(Innlegget ble redigert 20.08.14 20:41)

Penelo
PeneloInnlegg: 3
21.08.14 17:24

Jeg er fra Sørlandet og utaler bevæpnet som "bevepnet" osv.. Det trodde jeg egentlig alle gjorde?

ruffem
ruffemInnlegg: 1230
21.08.14 22:02
susilu: væte uttaler jeg vete.

Er du fra Bergen - der uttales "alle" ord som inneholder "Æ" som "E", og "alle" ord som inneholder "E" som "Æ".

Ex. Benedikte = Bænædiktæh, Espen= Æspæn, Været= veret, lærer= lerar.

(Innlegget ble redigert 21.08.14 22:07)

susilu
21.08.14 22:13
ruffem: Er du fra Bergen - der uttales "alle" ord som inneholder "Æ" som "E", og "alle" ord som inneholder "E" som "Æ".
Ex. Benedikte = Bænædiktæh, Espen= Æspæn, Været= veret, lærer= lerar.

Bergensere er noe for seg sjøl :-)

Jeg er fra Oslo.

Langveg
LangvegInnlegg: 12700
21.08.14 22:57
ruffem: Været= veret, lærer= lerar.

Eigenleg burde korkje veret eller lærar skrivast med æ. Her er det ikkje omlyd av å. Lærar kjem frå tysk, Lehrer. Kan henda er det hanseatararven som gjer at bergensarane seier lerar. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg