Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aksent

NYTT TEMA
nadajan

nadajan
18.12.14 12:33

Leser at for å skrive aksent må jeg trykke shift og knappen siden av backspace, men får det ikke til med en liten e. Aksent over stor e går greit. Noen som kan hjelpe?

nadajan

nadajan
18.12.14 13:42

Som i ordet "allé" Med aksenten over e som jeg kopierte nå.

JudasT

JudasT
18.12.14 14:44

Høgreaksent eller akutt aksent: allé, får du med å trykke på altGr og tasten til venstre for tilbaketasten.

Venstreaksent eller grav aksent: à jour, får du med å trykke på skift og samme tast som over.

nadajan

nadajan
18.12.14 17:06

Ja, JudasT. Det er det jeg fant ut på nett også, bare at det funker ikke på noen av de 2 tastaturene jeg har. Irriterende. :)

(Innlegget ble redigert 18.12.14 17:11)

JudasT

JudasT
18.12.14 17:51
nadajan: Ja, JudasT. Det er det jeg fant ut på nett også, bare at det funker ikke på noen av de 2 tastaturene jeg har. Irriterende. :)

Nå er det ikke det fysiske tastaturet som bestemmer hvilke tegn som kommer på skjermen, det er datamaskinen. En kan veksle mellom norsk/dansk, tysk, amerikansk, fransk osv. tastaturoppsett. Kanskje har du fått et slikt?
Har du prøvd alle tastene? Først en tast, så e, så en annen, så e osv. Og dette tar du først uten ekstratast, så med skift nede osv. Prøv alle kombinasjoner med skift, ctrl, alt, altgr eller andre spesialtaster du har. Det skulle rart være om ikke én virket, om du er systematisk nok.

Som nødløsning kan du bruke enten talltastaturet pluss alt-tasten eller charmap.exe, men det vet du vel.

(Det du skrev i 1. og 2. innlegg var altså feil: din metode pluss e skal gi venstreaksent, ikke høyreaksent som du skrev).

(Innlegget ble redigert 18.12.14 17:57)

nadajan

nadajan
18.12.14 17:59

Takk skal du ha. Fant det ut nå. Måtte konfigureres sammen med den innstillingen jeg tidligere har for Logitech.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg