Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nynorsk - debatten og gramatikken

NYTT TEMA
emiliehf

emiliehf
04.01.15 13:27

Skriver en språkoppgave om Nynorsk. 

Trenger litt hjelp. Tenkte å skrive litt om nynorsk debatten som har holdt på over en lang periode og som pågår den dag i dag. 

Om dere har noen artikler som handler om denne debatten hadde jeg blitt veldig takknemlig om dere kunne legge igjen en link. Også om dere har egne tanker om dette, hadde det vært helt topp om dere ville delt det i dette forumet.

Jeg skal også skrive litt om forskjeller mellom nynorsk og bokmål. Hovedforskjeller, regler og gramatikk. (verb, substantiv, adjektiv og setningsoppbygning.)

Om noen av dere har noen gode og sikre kilder og evt vet mye om dette hadde jeg satt utrolig stor pris på om dere ville legge igjen en kommentar! :-)

Tusen takk ! 

(Innlegget ble redigert 04.01.15 13:29)

Luna_mendax

puma1

puma1
05.01.15 13:26
emiliehf: Tenkte å skrive litt om nynorsk debatten som har holdt på over en lang periode og som pågår den dag i dag.

Hvilken nynorskdebatt? Hvis du tenker på debatten om det sidemålet, så er dette i utgangspunktet en debatt om begge de norske målformenes plass i skolen.

Vi har jo også "interne" debatter på nynorskens område. F eks om ny rettskriving fra 2012.  

Grammofon

Grammofon
06.01.15 13:14
emiliehf: artikler som handler om denne debatten

Jeg er litt usikker på hva du mener med «nynorskdebatten», men her er et par artikler du kanskje kan ha nytte av:

En fra Aftenposten, og en fra Språkrådet.

(Innlegget ble redigert 06.01.15 13:15)

Valdriss

Valdriss
07.01.15 12:33
emiliehf: regler og gramatikk. (verb, substantiv, adjektiv og setningsoppbygning.)

gramatikk  2x er ikke helt bra hvis du bryr deg om
GRAMMATIKK .

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg