Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk dialektforskning!

NYTT TEMA
marmoira

marmoira
07.02.15 16:17

Hei.

Kan dere flinke folk der ute hjelpe meg å svare på disse spørsmålene? Dette er noe som jeg har sotte meg ned selv å grublet på, men trenger flere synspunkter og flere ideer rundt sprørsmålene. 

1.     1. Hva er dialektenes status i dag, og hva påvirker denne?

2.    2. Hvorfor utvikler vi dialekter i Norge, hvilke faktorer spiller en rolle i denne utviklingen?

3.     3. Finnes det noen «typisk» dialektbruker i Norge i dag?

4.     4. Hva vil skje med dialektene i årene som kommer?

5.     5. Hva betyr sier dialektenes status, og bruken av dem, om Norge i dag?

JudasT

JudasT
07.02.15 20:04
marmoira: Hvorfor utvikler vi dialekter i Norge

Ja, utvikler vi dialekter i Norge, da? Hvilke tenker du i så fall på? 

Langveg

Langveg
07.02.15 23:35
marmoira: . Hvorfor utvikler vi dialekter i Norge, hvilke faktorer spiller en rolle i denne utviklingen?

Dersom lærarinna di har forma ut dette spørsmålet nett slik, er ho ei ordfattig kløne. 

(Innlegget ble redigert 07.02.15 23:35)

marmoira

marmoira
09.02.15 15:45

Lærerinna mi er en populær og veldig faglig flink lærer på en privatistskole. Jeg nevner ikke hvilken skole, eller navn, da dette kan være å henge ut denne personen. Jeg er ikke ute etter tåpelige svar som er kommet hittil, men bare deres tanker. Har dere ikke bedre å si, så ikke si noe i det hele tatt, takk. 

Langveg

Langveg
09.02.15 16:24
marmoira: Har dere ikke bedre å si, så ikke si noe i det hele tatt, takk.

Det er ordet utvikler som er malplassert. Ein dialekt kan utvikla seg, men "vi" utviklar ikkje dialektar. Hadde ho spurt: Endrar dialektane seg og korleis endrar dei seg? hadde ein kunna svara og kan henda hjelpt deg litt.  Noko av svaret ville vera: "Rare" ord som ikkje er brukte i nynorsk eller bokmål, har ein tendens til å bli borte i den yngre generasjonens talemål.  Nye måtar å uttale på kan også trengja seg inn, skarre-r breier seg på Vest- og Sørlandet, "Østfold-l" på Austlandet. Dessutan går dialektbruken tilbake mange stader på Austlandet (Hallingdal, områda kring Oslo osb.)  

(Innlegget ble redigert 09.02.15 16:27)

JudasT

JudasT
09.02.15 16:34
marmoira: Har dere ikke bedre å si, så ikke si noe i det hele tatt, takk.

Din framgangsmåte er dødfødt. Flere av dem som titter innom dette forumet kunne alltids ha svart på disse oppgavene, men hvorfor i all verden skulle de det? Det er diskusjoner, detaljspørsmål og muligheten for å lære noe nytt om språk som gjør dette forumet interessant. Å skrive essayer er mye jobb og lite givende (og litt risikabelt). 
Hadde du i stedet selv gjort et ærlig forsøk på å besvare noen oppgaver, kunne du kanskje fått kritikk og rettledning der du står fast. Men å gjøre skolearbeid for andre som selv ikke legger to pinner i kors, er det nesten ingen som gidder. Pleier du gjøre det? Hvorfor innbiller du deg at andre gjør det, da?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg