Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jålete språkføring

NYTT TEMA
BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44238
23.03.18 11:01

Hva er dette forbanna jåletøyseriet og liksompyntinga i beste carlivarsk stil med å si "Ta henne/ham vel i mot"? Lindmo er en av de fremste jålebukkene som fronter denne kleisinga - for det heter da vitterlig

"Ta vel i mot henne/ham"!

En irritert fotballtrener - uten at de nødvendigvis skal tiltros de beste lingvistiske forutsetninger - flyr da ikke rundt og skriker "Ta ballen i mot da, gutta!" - han eller hun skriker "Ta i mot ballen da, for svarte faen!" - og det finnes ingen grunn i verden til at objektet skal gis en annen plass ved mindre irritasjon!

Hva jeg mener med carlivarsk? Det er jo omtrent bare han som konsekvent uttaler intetkjønnsord i entall, bestemt form - som i "Fremskrittspartie-T" og "Stortinge-T"! Og han vil belære innvandrere om norsk? Jaggu... da får han først lære seg og/å-regler! Pinlig, er det!

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 23.03.18 11:03)

Langveg
LangvegInnlegg: 12544
23.03.18 14:17
BlackEagle: Ta henne/ham vel i mot"

I og mot er to preposisjonar, difor skal dei skrivast i eitt: imot. Mange går i bal og skriv i mot og idag når det skal vera omvendt.  Du kan nok ha rett i at ta han vel imot, ikkje er vanleg norsk og heller jålut, men det er etter mi meining finare melodi  i den seiemåten enn i  ta vel imot han.

BlackEagle
23.03.18 16:41
Langveg: I og mot er to preposisjonar, difor skal dei skrivast i eitt: imot.

*glise*

Takk for betimelig korreks!

Mvh

BE

Strandereng
StranderengInnlegg: 7219
23.03.18 18:50
BlackEagle: Hva er dette forbanna jåletøyseriet og liksompyntinga i beste carlivarsk stil med å si "Ta henne/ham vel i mot"? Lindmo er en av de fremste jålebukkene som fronter denne kleisinga - for det heter da vitterlig "Ta vel i mot henne/ham"!

Jeg greier ikke å henge meg på denne irritasjonen  over høytidelige vendinger i språket. De fleste språk har slike vendinger.
(At du ikke liker sosiolekten til Carl i Hagen har intet med språket i seg selv å gjøre).

Sitat fra Store Norske Leksikon: "Videre skiller de fleste språksamfunn mellom dagligspråk og mer høytidelig språk, som går på at det benyttes ulik stil og register i tale og skrift".

Synes det er stilig når det blir brukt riktig. Lindmo sin tendens til lesping er mer forstyrrende for meg. 
Vi henger oss jammen opp i mye rart :-)))

(Og jeg mener altså ikke at jeg liker Kansellistil, bare snasne vendinger i riktige situasjoner)

(Innlegget ble redigert 23.03.18 18:56)

BlackEagle
23.03.18 23:28
Strandereng: (At du ikke liker sosiolekten til Carl i Hagen har intet med språket i seg selv å gjøre).

Riktig, men hans sosiolekt er også et utslag av jåleri (han vil neppe vedkjenne seg det sjøl) - og en form for språkføring.

Mvh

BE

JudasT
JudasTInnlegg: 5326
23.03.18 23:42
Strandereng: (Og jeg mener altså ikke at jeg liker Kansellistil, bare snasne vendinger i riktige situasjoner)

Eg likar kansellistil (trur eg). Iallfall likar eg dei som ikkje vik tilbake for å dra fram litt uvanlege ord og vendingar og setningar. Lindmo har eg aldri korkje sett eller høyrt, men eg tenkjer på slike som Knut Borge. Då han i hine hårde kunne nytast i fri dressur saman med sin likemann, språkakrobaten Torkjell Berulfsen (i radioprogrammet Borgulfsen), var det høgtidsstund i stova!

Strandereng
23.03.18 23:57
BlackEagle: Riktig, men hans sosiolekt er også et utslag av jåleri

Akkurat som din uforfalska dialekt også er jåleri?

Selv har jeg en trøndersk dialekt som er en sosiolekt som faktisk er mer eller mindre utdødd.

Strandereng
24.03.18 00:01
JudasT: . Då han i hine hårde kunne nytast i fri dressur saman med sin likemann, språkakrobaten Torkjell Berulfsen (i radioprogrammet Borgulfsen), var det høgtidsstund i stova!

Ja det var en herlig tid :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg