Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Unnselig

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 5538
24.03.18 17:45

Douglas Adams' Haikerens guide til galaksen begynner slik:

Langt borte i en bakevje av den ikke kartlagte og umoderne delen av galaksens vestre spiralarm ligger en liten, unnselig gul sol.

Ei sol som er unnselig (=sjenert, blyg)? Høyst tvilsomt om det går an. Jeg tipper at oversetterne mente uanselig (=ubetydelig), og en titt i originalen viser at ordet var unregarded.
Oversettelsen kom første gang i 1998. Hadde de ikke korrektur den gang heller?

Langveg
LangvegInnlegg: 13284
24.03.18 19:37
JudasT: Langt borte i en bakevje av den ikke kartlagte og umoderne delen av galaksens vestre spiralarm ligger en liten, unnselig gul sol.

Feil er det at det ikkje er komma mellom unnselig og gul. Elles er det spørsmål om ein godtek vågale metaforar eller ikkje. Ei blyg, unnselig sol fungerer for meg.  Selig er eit underleg ord.  Det kan visst ikkje stå aleine - i alle høve ikkje i Sverdrups og Sandveis rettskrivingsbok.

JudasT
JudasTInnlegg: 5538
24.03.18 22:50
Langveg: Ei blyg, unnselig sol fungerer for meg.

Ja, det kan kanskje tenkes? Men i alle høve viste det seg at forfatteren ikke hadde tenkt i de baner, men bare at sola nøt liten anseelse, respekt og var oversett, ignorert.

Klikk for å gå tilbake til toppen