Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lever, lever og lever

NYTT TEMA
henrik_n
henrik_nInnlegg: 1
31.03.18 13:24

Jeg syntes at vi skulle endre måten vi skrive, [lever og lever eller lever] Og da mener jeg.

Lever - Organet

Lever - Verbet som i [Jeg lever livet.]

Lever - Verbet som i [Lever pakken i disken.]

Vi har alle vært borti ord som har flere meninger, men når det når over 3 forskjellige meninger syns jeg noe skulle endres. Jeg henger meg sikkert litt mye opp i dette, men får en dyslektiker så hadde det bare gjort lesing litt lettere syntes jeg.

(Innlegget ble redigert 31.03.18 13:25)

Langveg
LangvegInnlegg: 12544
02.04.18 21:13
henrik_n: Vi har alle vært borti ord som har flere meninger, men når det når over 3 forskjellige meninger syns jeg noe skulle endres. Jeg henger meg sikkert litt mye opp i dette, men får en dyslektiker så hadde det bare gjort lesing litt lettere syntes jeg.

Syntes(t) du, eller synes(t) du framleis?

Levver? I så fall einaste ord med dobbel v på norsk (?)

Levér?

Lever?

Kan ikkje sjå at dette er noko stort problem; konteksten vil l alltid vera klar slik at lik skrivemåte ikkje skapar mistydingar. I munnleg tale finst ikkje problemet.

Kan heller ikkje skjøna at Signer her! og signer maten, skapar problem.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44238
03.04.18 12:49
henrik_n: Vi har alle vært borti ord som har flere meninger, men når det når over 3 forskjellige meninger syns jeg noe skulle endres. Jeg henger meg sikkert litt mye opp i dette, men får en dyslektiker så hadde det bare gjort lesing litt lettere syntes jeg.

Jeg kan forstå at du synes dette er problematisk,

men fenomenet har vi på mange språk.

Ver du berre gla for at e kje skriv på dialekt - da vørte det klåsåt, da!

("vørte" er konjunktiv av nynorsk-verbet "å verta" - slik: Da ville det blitt osv.)

Mvh

BE

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg