Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sensur av M. Michelet

NYTT TEMA
Langveg
LangvegInnlegg: 12555
15.04.18 18:07

Her er noe av det Marte Michelet skreiv om far sin i dag:

Pappa døde seint i går kveld. Han sovna fredfullt inn, omgitt av alle sine nærmeste, etter lang tids sjukdom.

Her er han og jeg på feiringa av 60-årsdagen hans i 2004, og det er sånn jeg kommer til å huske ham. Året etter ble han sjuk. En klaff i hjertet hans var dårlig, fordi han hadde hatt polio da han var barn, og en dag tålte ikke den klaffen mer. Operasjonen og medisinene forandra ham. Gjorde ham redd – han som aldri hadde vært redd for noe eller noen. Han som hadde reist verden rundt på eventyr, ville nå helst bare være hjemme i Larkollen. Han som hadde elska fester og fullt hus, ble folkesky. Han som vanligvis skravla som et lokomotiv og engasjerte seg i alt og alle, ble plutselig stille og fjern i blikket. Han som hadde banna på de mest høylytte og oppfinnsomme vis, ble mild og spak.

Så vel Dagbladet, VG som Aftenposten har trykt opp minneorda. Dei to første slik Marte Michelet skreiv dei, men for tante Aftneposten vart språket for sterkt. Her er noko av den pripne versjonen denne avisa gjev lesarane sine:

Pappa døde sent lørdag kveld. Han sovnet fredfullt inn, omgitt av alle sine nærmeste, etter lang tids sykdom.

I 2005 ble han syk. En klaff i hjertet hans var dårlig fordi han hadde hatt polio da han var barn. En dag tålte ikke den klaffen mer. Operasjonen og medisinene forandret ham. Gjorde ham redd, han som aldri hadde vært redd for noe eller noen. Han som hadde reist verden rundt på eventyr, ville nå helst bare være hjemme i Larkollen. Han som hadde elsket fester og fullt hus, ble folkesky. Han som vanligvis skravlet som et lokomotiv og engasjerte seg i alt og alle, ble plutselig stille og fjern i blikket. Han som hadde bannet på de mest høylytte og oppfinnsomme vis, ble mild og spak.

Gjeld ikkje åndsverklova for "riksmåls"-organ?

(Innlegget ble redigert 15.04.18 18:10)

JudasT
JudasTInnlegg: 5326
16.04.18 07:26

Heller ikke om en betaler, får en skrive hva en vil. I yngre år satte jeg inn to linjer i annonseorganet Aftenposten der jeg søkte etter arbeid. Nei takk sann, det rettet de uten videre. Jeg måtte værsågod søke etter arbeide. Jeg undersøkte litt, og de hadde forbeholdt seg retten til å korrigere annonsene til samsvar med Øverlands blå [ordliste].

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg