Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forventninger

NYTT TEMA
Eivinder
EivinderInnlegg: 254
07.05.18 18:12

https://www.nrk.no/ytring/hekta-pa-koffeinbrus-1.14039107

"Vi må forvente at flere blir avhengige av koffein før de går ut av grunnskolen".

Jeg forventer ikke så mye av dagens ungdom, men at de blir hekta på koffein bør være et minstekrav.

Eller skulle det være "Vi må vente" eller "vi må regne med"?

JudasT
JudasTInnlegg: 5326
07.05.18 22:58
Eivinder: forventer

Det er så simpelt og stakkarslig med korte ord – mye heller "forvente" enn "vente". 

Umulius
UmuliusInnlegg: 3477
09.05.18 19:52

Enig, vi har forventninger til ungdommen, men ikke at de får diverse laster. 

For meg er forventinger positivt ladet, og det er ikke avhengighet.

sentry4
sentry4Innlegg: 4270
11.05.18 17:07
Umulius: For meg er forventinger positivt ladet, og det er ikke avhengighet.

"Forventninger" er positivt ladet.  Samme med "forventningsfull".

Å forvente, derimot, er ikke nødvendigvis positivt. "Ikke mer enn man kunne forvente" når en norsk stavhopper ikke vinner OL, for eksempel...  Og, ja, det er kanskje bedre norsk å si "ikke mer enn man kunne vente" eller det plagsomt enkle "som ventet".

JudasT
JudasTInnlegg: 5326
12.05.18 07:26
sentry4: Å forvente, derimot, er ikke nødvendigvis positivt.

I tillegg brukes ordet i en litt annen betydning: Jeg forventer en unnskyldning betyr at en forlanger, krever. Eller publikum forventes ikke å forstyrre spillerne – en anmodning (som en regner med etterkommes).

Umulius
UmuliusInnlegg: 3477
15.05.18 17:58
sentry4: Og, ja, det er kanskje bedre norsk å si "ikke mer enn man kunne vente" eller det plagsomt enkle "som ventet".

Det er kanskje riktig norsk, men jeg har aldri hørt noen si hverken "mer enn man kunne vente" eller "som ventet". Man putter "for" foran.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg