Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Strofe fra barnesang- noen formening

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18632
20.05.18 19:44

...om som ligger i en gitt setning...

Sangen er: Jeg gikk en tur på stien...

Strofen er, og det man lurer på hva de ordenei fet skrift kan bety / egentlig bety...
"Jeg spurte den hvor mange,
hvor mange år ennå.
Den svarte meg med lange
og klagende ko-ko.
Ko-ko, ko-ko ...."

Langveg
LangvegInnlegg: 13478
20.05.18 21:20
return_of_drakkar: hvor mange år ennå.

Lurer heller på om det ikkje skulle ha stått enno for rimet si skuld.

Elles kan du vel tolka det som du vil; kor mange år gauken hadde att å leva til dømes - og at det ikkje var så mange (klagande koko). Nå-gauk tyder forresten ein gauk som varslar daude. Høyrer du gauken fyrste gongen i nord om våren, er det eit slikt varsel. Kan henda det er songaren som har høyrt gauken i nord og spør om kor mange år han sjølv har att å leva.

(Innlegget ble redigert 20.05.18 21:25)

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18632
20.05.18 21:32
Langveg: Lurer heller på om det ikkje skulle ha stått enno for rimet si skuld. Elles kan du vel tolka det som du vil; kor mange år gauken hadde att å leva til dømes - og at det ikkje var så mange (klagande koko). Nå-gauk tyder forresten ein gauk som varslar daude. Høyrer du gauken fyrste gongen i nord om våren, er det eit slikt varsel. Kan henda det er songaren som har høyrt gauken i nord og spør om kor mange år han sjølv har att å leva.

Enno er vel bedre, men ser noen steder ennå.
Men det er en annen sak her.

Tolkningen din av hva det betyr er interessant.
Jeg har selv innbilt meg at det kunne være slikt - om varsel om livstid...
Gjøken har jo blitt sagt å varsle vær og avling.
Men å knytte hvor mange år ennå er litt interessant.

(Innlegget ble redigert 20.05.18 21:32)

JudasT
JudasTInnlegg: 5586
21.05.18 08:22

Sangeren spør om noe som er viktig for ham. Hvordan det måtte gå med gjøken, interesserer ham sånn ca. midt på ryggen. 
Ganske sikkert er sangeren kvinne, og anno dazumal var det ett og bare ett spørsmål som var viktig for jentene: Hvor mange år må jeg ennå vente før jeg blir gift? 
Ingenting var viktigere for dem her i verden enn å bli gift og få status og oppfylle sin skjebne som mor og hustru. Ikke alle oppnådde det, men å bli ei attegløyme var en vanskjebne uten like. Sangerinnen her tilhører nok borgerskapet +, men disse forventningene var felles for alle samfunnslag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester