Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Østfold-L" - Bare å vende seg til.

NYTT TEMA
Eivinder
EivinderInnlegg: 642
17.06.18 19:35

Urix har en reporter som helt konsekvent benytter den nye L-uttalen, det man på folkemunne kaller "Østfold-L". Ingenting å gjøre med det, men det skjærer i øra noe helt j hver gang jeg hører det. Det verste er at for oss over 30 høres det ut som den er vanskeligere å uttale enn den vanlige L-en, men det er ikke tilfelle ifølge forskning. Det høres rett og slett ut som reporteren anstrenger seg for å uttale L-en på den måten.

Urix

Dette er hun som skaL erstatte Tove Bjørgaas i Washington, så det er bare for aLLe, uansett aLder, å vende seg til denne uttaLen aLLerede nå.

(Innlegget ble redigert 17.06.18 19:40)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45654
17.06.18 21:53

Ja, trodde hun var fra Østfold de første gangene jeg la merke til det, men hun er visst fra den andre siden av fjorden.

Merkelig fenomen. Særlig vakkert er det ikke. Snarere rart, jeg stusser når folk utenfor Østfold snakker med slik "l".

En kollega av meg hadde med seg datteren på 5-6 på jobben for en tid siden og jeg la tydelig merke til "l"-en. Kommenterte senere generelt til henne at mange barn har denne Østfold-"l" også utenfor fylket, men hun forstod visst ikke hele problemstilingen...

Eivinder
EivinderInnlegg: 642
18.06.18 19:29
DrSchwei: Kommenterte senere generelt til henne at mange barn har denne Østfold-"l" også utenfor fylket, men hun forstod visst ikke hele problemstilingen

Hun og flere foreldre med henne vil sannsynligvis ta etter ungene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester