Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å gå på do

NYTT TEMA
VESTMAN
VESTMANInnlegg: 2122
20.06.18 09:10

Lurer på hvorfor sier vi "skal på do". Har det noen samenheng med det engelske verbet "gjøre", eller er det simpelthen en forenkling og forkortning av ordet toalett ?

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4962
20.06.18 09:25

Selv så går jeg på dass.

Do, dass, dritern, femti øre litern.

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 17526
20.06.18 09:27
VESTMAN: Lurer på hvorfor sier vi "skal på do". Har det noen samenheng med det engelske verbet "gjøre", eller er det simpelthen en forenkling og forkortning av ordet toalett ?

Ordet "do" kommer kanskje fra do-hus. der "do" er det lavtyske verbet "don", høytysk "tun", engelsk "do". Altså et hus der man gjør noe. Hvis denne forklaringen er riktig, er "do" en eufemisme, dvs. et neutralt ord man bruker for å slippe å kalle ting ved deres rette navn.

Dette "don, tun, do" er trolig det som brukes for å lage fortid av de svake verbene.

"Snakket < snakkede< snakkade < snakka-de< snakka-da< snakka-do.

Ordet "toalett" er også en eufemisme, fransk "toilette" er diminutiv av "toille"-lerret, duk. Defor kan "toalett" også brukes om klær.

På latin "tela"-vev. Textil- tekstiler. Texere-veve.

Homo_Erectus
20.06.18 09:31
Hansaguden: Selv så går jeg på dass.

"Dass" er trolig fra tysk "Das Haus" eller "Das Häuschen"- veslehuset, der man har behold bare den bestemt artikkel og sløyfet hovedordet, også en eufemisme.

(Innlegget ble redigert 20.06.18 09:31)

Eivinder
EivinderInnlegg: 642
20.06.18 19:35
Homo_Erectus: Dette "don, tun, do" er trolig det som brukes for å lage fortid av de svake verbene. "Snakket < snakkede< snakkade < snakka-de< snakka-da< snakka-do.

Blir litt forvirrende når du drar inn dette inn i korrekte fakta du ellers kommer med...

Homo_Erectus
20.06.18 20:25
Eivinder: Blir litt forvirrende når du drar inn dette inn i korrekte fakta du ellers kommer med...

Joda, jeg forstår det. Jeg lot nok iveren løpe litt av med meg og avsporet en smule. Jeg synes selv slikt, sammenhengen mellom ord og etymolgier, er veldig interessant og veldig morsomt. Da kan det fort være lett å glemme at ikke alle andre deler denne min interesse.

Men at endelsen vi bruker for å lage fortid av svake verb, trolig er det samme ordet vi bruker om et avtrede, er jo, i alle fall etter min mening, både interessant og morsomt.

Eivinder
20.06.18 22:55
Homo_Erectus: Joda, jeg forstår det. Jeg lot nok iveren løpe litt av med meg og avsporet en smule. Jeg synes selv slikt, sammenhengen mellom ord og etymolgier, er veldig interessant og veldig morsomt. Da kan det fort være lett å glemme at ikke alle andre deler denne min interesse.

:) Over gjennomsnittet interessert selv og det var artig...

Det at "dass" har oppstått fra das Häuschen er vittig. At en ubestemt artikkel fra et språk skulle bli et låneord i norsk. Så er det samtidig morsomt at man kan si "veslehuset" om do.

Langorm
LangormInnlegg: 8157
20.06.18 23:13

I dag er da mange som har toalettet på badet. Da sier vi som regel: "Jeg må en tur på badet". Underforstått, pisse eller drite. Alle forstår at her er det ikke snakk om å ta en dusj. Skal en dusje, så sier en det som det er. 

JudasT
JudasTInnlegg: 5587
21.06.18 15:11

Og når nokon er på vitjing hjå deg, spør dei kanskje om å få låne badet. Du viser dei til eit lite rom i nærleiken av inngangspartiet der det slett ikke er mogeleg å bade.
Me talar usant, men forstår kvarandre likevel.

Langveg
LangvegInnlegg: 13499
21.06.18 16:40

Trur lydinntrykket har hatt mykje å seia for at dass, av den tyske bestemte artikkelen das, har vorti vulgært. Dass får ein til å tenkja på klæsj og bæsj. Do er liksom for primitivt. Og då står ein att med toilette/toalett - som høyrest ganske elevert ut. V-C går vel også. Og skal ein vera retteleg précieux, kan ein jo seia:  Eg skal på det  ... (jfr dass). Vanvyrd barn har mange namn.

Eivinder
21.06.18 23:49

Apropos. Jeg slår et slag for gammelnorske "mige" for å gjøre nr. 1. "Tisse" og "pisse" syns jeg er ytterpunktene i skalaen som går fra barnslig til vulgært. Nei, "mige" er rett og slett genialt.

Umulius
UmuliusInnlegg: 3515
23.06.18 19:29
JudasT: Du viser dei til eit lite rom i nærleiken av inngangspartiet der det slett ikke er mogeleg å bade.
Me talar usant, men forstår kvarandre likevel.

Hehe, det er helt sant - å låne badet, har ingenting med å bade å gjøre. 

Strengt tatt er det vel ikke å lyve, men at aktiviteten har fått et ufarlig navn etter den opprinnelige meningen/navnet på rommet

puma1
puma1Innlegg: 19895
23.06.18 19:46

Ved bussholdeplassen her jeg bor er det et venterom m/toaletter. Det pleier jeg å kalle "drit og dra". En går på do først og tar bussen etterpå. 

HarryH
HarryHInnlegg: 27630
23.06.18 19:52

For å unngå misforståelser sier jeg ganske enkelt at jeg skal tømme tarmen. Med mindre jeg skal slå lens.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18660
24.06.18 16:30
VESTMAN: Lurer på hvorfor sier vi "skal på do". Har det noen samenheng med det engelske verbet "gjøre", eller er det simpelthen en forenkling og forkortning av ordet toalett ?

En grei redegjøring her.

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/opprinnelsen-til-ordene-ute-og/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester