Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er VG flau?

NYTT TEMA
Langveg
LangvegInnlegg: 15828
23.02.19 19:30

I fleire dagar har det ikkje vori råd å koma inn på "Flaut dårlig norsk i VG".

Held fram her.

Vg orienterer:

Majoren heter Ejército Hugo Parra Martínez, ifølge AP.

Ejército tyder hær, armé på spansk. Underleg fornamn jamvel om det dreier seg  om ein tidlegare major, som no sikkert er strippa for stjerner og all ære i den bolivarianske venzuelanske hæren.

(Innlegget ble redigert 23.02.19 19:31)

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2544
24.02.19 13:47

VG, 19.02.2019:

«Artisten skriver på Reddit at han tvilsomt kommer til å samarbeide med Twitch igjen, som følge av uenighet rundt det han kaller sensur og dobbeltstandarder i kjølevann av utestengelsen.
-
-
I kjølevann av dette gikk Deadmau5 nok en gang ut på Twitter med en uttalelse..»

Langveg
24.02.19 22:34
Grammofon: «Artisten skriver på Reddit at han tvilsomt kommer til å samarbeide med Twitch igjen, som følge av uenighet rundt det han kaller sensur og dobbeltstandarder i kjølevann av utestengelsen.
-

Igjen er det nok ein journalist som har seti med hovudet under armen når ho omsette dette frå engelsk.: at han tvilsomt kommer til ... uenighet rundt (om!) .... og den rotne plomma i egget: som følge av uenighet rundt det han kaller sensur og dobbeltstandarder i kjølevann av utestengelsen. 

Heile greia kunne ein vel ha skrivi slik: Han trur ikkje han vil samabeida med Twitch igjen av di han  meiner han vart utsett for sensur og dobbelte standarder etter utestenginga.

Då slepp ein dessutan  å feilskriva kjølvatnet

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 22325
25.02.19 12:47

Dagbladet denne gangen.

"Seksuell trakassering

En ukultur som Forsvarssjefen må anerkjenne."

(Innlegget ble redigert 25.02.19 12:48)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36643
25.02.19 12:49
Homo_Erectus: En ukultur som Forsvarssjefen må anerkjenne."

Haha

Den var flott.

Langveg
25.02.19 15:32
Homo_Erectus: Seksuell trakassering En ukultur som Forsvarssjefen må anerkjenne."

Er det igjen ein anglofil journalist som har vori på ferde? (Recognize seier dei visst, reconnaître på fransk i alle fall) ). Hadde ho kunna norsk, ville ho ha skrivi "ta seg av", "sjå i augo" eller liknande. 

Elles vertt det mykje skole her:

(Innlegget ble redigert 25.02.19 15:42)

Homo_Erectus
25.02.19 16:03
Langveg: Er det igjen ein anglofil journalist som har vori på ferde? (Recognize seier dei visst, reconnaître på fransk i alle fall) ). Hadde ho kunna norsk, ville ho ha skrivi "ta seg av", "sjå i augo" eller liknande.  Elles vertt det mykje skole her:

Meningen var nok at forsvarssjefen må erkjenne at det i forsvaret er en ukultur med seksuell trakassering.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49906
25.02.19 19:52
Langveg: Er det igjen ein anglofil journalist som har vori på ferde? (Recognize seier dei visst, reconnaître på fransk i alle fall) ). Hadde ho kunna norsk, ville ho ha skrivi "ta seg av", "sjå i augo" eller liknande.

...eller erkjenne, slik som Erectus foreslår.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 25.02.19 19:52)

Keva
KevaInnlegg: 22246
25.02.19 21:36
Langveg: fleire dagar har det ikkje vori råd å koma inn på "Flaut dårlig norsk i VG". Held fram her.

(Tar jeg med I, så markeres dato/klokkeslett og "del", og det blir umulig å sitere.)

Jeg kom inn på tråden, fikk sitert - men feltet for å skrive svar dukket ikke opp.
Det spørs om dette er VGs nye måte å takle språk-kritikk på...

Flott med ny tråd - takk! 

Langveg
28.02.19 11:57

Politiet Innlandet har i morgentimene torsdag sendt ut en etterlysning etter en Volvo V90 med ambassadeskilter som har skapt trøbbel. (VGN)

Redder VG seg med å sløyfa komma etter ambassadeskilter? (Ein kan gjera det dersom den relative bisetninga er essensiell, men det endrar vel ikkje at som skal visa til det ordet som står rett framføre? 

Grammofon
28.02.19 19:46

VG 28.02.2019:

«Han var anklaget for «uønsket oppførsel» i kjølevannet av metoo-kampanjen.»

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva han hadde gjort i kjølevannet.

JudasT
JudasTInnlegg: 5731
01.03.19 07:45
BlackEagle: ...eller erkjenne, slik som Erectus foreslår.

Homo_Erectus foreslår omskriving og å bruke erkjenne at..., og det blir utmerket.
Ditt forslag må helst forstås å være En ukultur som Forsvarssjefen må erkjenne, og det blir nesten like håpløst som originalen.

BlackEagle
01.03.19 09:11
JudasT: Ditt forslag må helst forstås å være En ukultur som Forsvarssjefen må erkjenne

Man må selvfølgelig fullføre utsagnet slik man legger opp til: "En ukultur som Forsvarssjefen må erkjenne eksisterer... " osv.

Mvh

BE

JudasT
01.03.19 11:35
BlackEagle: Man må selvfølgelig fullføre utsagnet slik man legger opp til: "En ukultur som Forsvarssjefen må erkjenne eksisterer... " osv.

Bekrefter den gode, gamle "Og så videre er noe en skriver når en ikke vet hva mer en skal skrive". Det er fullt tillatt å fullføre setningene på VGD (selv om det skulle være litt vrient).

BlackEagle
01.03.19 12:27
JudasT: Bekrefter den gode, gamle "Og så videre er noe en skriver når en ikke vet hva mer en skal skrive". Det er fullt tillatt å fullføre setningene på VGD (selv om det skulle være litt vrient).

*glise*

Dust...

Mvh

BE

Homo_Erectus
03.03.19 12:19

Fra dagens VG. 

"Nå gleder vi oss til å dra ut på en lang promo-turne og representere Norge med stolthet. Alle som vil, skal få besøk, sa en overlykkelig Tom Hugo etter seieren i Oslo Spektrum lørdag kveld.

Sammen med Alexandra Rotan og samiske Fred Buljo slo de Adrian Jørgensen i gullduellen helt til slutt og ble Norges representant i Eurovision 2019 som arrangeres i Tel Aviv den 18.mai."

Her skulle det stått: 

"Sammen med Alexandra Rotan og samiske Fred Buljo slo han Adrian Jørgensen i gullduellen"

For Tom Hugo er jo bare én, ikke flere.

CrimsonK
CrimsonKInnlegg: 6161
03.03.19 12:23
Homo_Erectus: For Tom Hugo er jo bare én, ikke flere.

Vel, han er da både Homo Sapiens og Homo Fil? ;)

Homo_Erectus
03.03.19 12:40
CrimsonK: Vel, han er da både Homo Sapiens og Homo Fil? ;)

Jeg tviler ikke på at han er en Homo Sapiens, om han også er Homo Fil, kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har nemlig aldri tidligere hørt om ham, altså vet jeg ingenting om ham.

Siden dette er et språkforum, tillater jeg meg å si at du blander samme to "homo".

1. Latin "Homo"- mann, menneske.

2. Gresk "ὁμός (homós)"- lik, den samme.

To ord som ser svært like ut, men som altså er fra to forskjellige språk og har vidt forskjellig betydning.

Grammofon
03.03.19 16:45

Oppi all elendigheten var det da enda godt at han ikke het Hans Hugo.

CrimsonK
CrimsonKInnlegg: 6161
03.03.19 20:57
Homo_Erectus: Siden dette er et språkforum, tillater jeg meg å si at du blander samme to "homo".

Nå var det bare et billig ordspill, så trenger ingen vitenskaplig forklaring. Men takk for leksjonen, lell :)

JudasT
03.03.19 22:36

VGD skriv om ein bubil som køyrde seg tom for bensin på autobahn. Men nordmannen ante råd. Han hev seg på sykkelen og satte fart mot nærmeste bensinstasjon
Visste råd, men ante uråd!

JudasT
04.03.19 03:50

(VGN) Bjørn Dæhlie sier om gull-løpet til HC Holund på 5-mila:
Jeg så løpet og synes det var veldig imponerende at han tok sjansen og dro til. Det er sånn jeg liker det. Jeg tror han satte en stuck i feltet.
Mens journalistens vankunne i norsk satte en støkk i meg.

Garindan
GarindanInnlegg: 7361
04.03.19 05:21
Langveg: Politiet Innlandet har i morgentimene torsdag sendt ut en etterlysning etter en Volvo V90 med ambassadeskilter som har skapt trøbbel. (VGN) Redder VG seg med å sløyfa komma etter ambassadeskilter? (Ein kan gjera det dersom den relative bisetninga er essensiell, men det endrar vel ikkje at som skal visa til det ordet som står rett framføre?

"Med ambassadeskilter" skal ha komma både foran og bak, siden det er en unødvendig, innskutt bisetning.

JudasT
04.03.19 08:43
Garindan: "Med ambassadeskilter" skal ha komma både foran og bak, siden det er en unødvendig, innskutt bisetning.

Nei, "med ambassadeskilter" er nok ingen leddsetning, det mangler både subjekt og verbal. Det er et preposisjonsuttrykk, før kalt et komplement.

BlackEagle
04.03.19 10:09
JudasT: Mens journalistens vankunne i norsk satte en støkk i meg.

Og bladfyken er nok stuck i den samme vankunne.

Mvh

BE

BlackEagle
04.03.19 10:25
JudasT: Men nordmannen ante råd. Han hev seg på sykkelen og satte fart mot nærmeste bensinstasjon. 
Visste råd, men ante uråd!

VG er en av de ypperste både når det gjelder dårlig rettskriving, dårlig språkvett og manglende språkfølelse.

OOOOOG NRK tekst-tv - der er det jaggu mye rart!

Jeg innbilte meg at folk som skriver for offentligheten i det minste måtte ha bestått ungdomsskolen.

Mvh

BE

P. S. Jeg har begynt å lure på om manglende språkfølelse er en moderne "dille"; kanskje som et forsøk på å viktiggjøre seg sjøl. Dette gjelder jo ikke bare skrift, men også tale. En tidligere framtredende representant for et visst politisk parti som befinner seg bare et par kilometer til høyre for Høyre har det med å bytte ut infinitivsmerket "å" med konjunksjonen "og" - og omvendt. Likeledes har samme figur åpenbart gjort det til en slags æressak å uttale intetkjønnsord i bestemt form med en distinkt "t" på slutten: partieTTT, stortingeTTT osv.

Det forundrer meg også at reportere som leverer muntlige framstillinger ikke må gjennomføre eksempelvis teaterskolen - for å lære å puste FØR "men" og "og" i stedet for etter! Pusting på feil steder i en setning ødelegger hele greia, og kan være årsak til misforståelser.

Langveg
04.03.19 11:02
JudasT: Nei, "med ambassadeskilter" er nok ingen leddsetning, det mangler både subjekt og verbal. Det er et preposisjonsuttrykk, før kalt et komplement.

Ein skal ikkje overdriva bruken av tankestrek, men med det kunne VG ha redda seg ut a fella: .....etterlysning etter en Volvo V90 - med ambassadeskilter -  som har skapt trøbbel. Dårleg løysing kan henda, men meininga vert klårare.

Homo_Erectus
05.03.19 13:51
CrimsonK: Nå var det bare et billig ordspill, så trenger ingen vitenskaplig forklaring. Men takk for leksjonen, lell :)

Jeg skjønte jo at du laget et ordspill. Men siden jeg _tror_ (men ikke vet) at mange tror homo i Homo Sapiens og i homofil er ett og samme ord, gjorde jeg likevel oppmerksom på at de er to helt forskjellige ord som bare tilfeldigvis ligner hverandre. Dette er jo et språkforum, da er det tillatt å kommentere det vi ikke kommenterer i andre fora.

JudasT
05.03.19 15:14
Homo_Erectus: jeg _tror_ (men ikke vet) at mange tror homo i Homo Sapiens og i homofil er ett og samme ord

Ja, jeg har vært borti noen som trodde at homofil egentlig betyr "glad i mennesker".

Langveg
05.03.19 15:33

Det er en bil som har kjørt alene oppover og så har kjøretøyet begynt å skli bakover. Da har fører hoppet ut for ikke å ha havne i grøfta (VGN)

???

(Innlegget ble redigert 05.03.19 15:33)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg