Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

«Å ryke ut» på engelsk?

NYTT TEMA
frekri1
frekri1Innlegg: 18
22.04.19 22:13

Ja, tittelen er litt selvforklarende. Noen som vet?

missChance
missChanceInnlegg: 53830
23.04.19 15:32

Knocked out - hvis du tenker på noen som går ut av en cup eller lignende.

Langveg
LangvegInnlegg: 15828
24.04.19 09:14
frekri1: Ja, tittelen er litt selvforklarende. Noen som vet?

Er det nokon skilnad på å verta slått ut og å ryka ut i sportsspråket?

Homo_Erectus
Homo_ErectusInnlegg: 22326
24.04.19 09:20
Langveg: Er det nokon skilnad på å verta slått ut og å ryka ut i sportsspråket?

Det er det neppe. Men hvis man sier "Stalin røk ut med Trotskij", kan man ikke erstatte "ryke ut" med "bli slått ut."

Langveg
25.04.19 18:06
Homo_Erectus: "Stalin røk ut med Trotskij"

Er det ikkje uffullstendig? Stalin rauk ut i strid med Trotskij eller noko slikt. Ein ryk vel elles ut i slagsmål med den og den, ikkje berre rauk ut med den eller den.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36646
25.04.19 18:10

Heter det ikke ryke uklar når det er en krangel?

Det har ingenting med å ryke ut å gjøre. Jeg regner med TS snakker om det sportslige uttrykket. Og da er det vel get knocked out som er mest brukt. 

Homo_Erectus
25.04.19 18:13
Langveg: Er det ikkje uffullstendig? Stalin rauk ut i strid med Trotskij eller noko slikt. Ein ryk vel elles ut i slagsmål med den og den, ikkje berre rauk ut med den eller den.

Det Norske Akademis Ordbok.

[han] røk ut med kongen

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36646
25.04.19 18:16

Er du sikker på det Homo erectus?

Edit: se der ja. Står at det er sjeldent i bruk. Men å ryke uklar er jo det som er vanlig i bruk i dag. Det ser vi jo også av linken din. 

(Innlegget ble redigert 25.04.19 18:18)

Homo_Erectus
25.04.19 18:24
PapaSmurf: Står at det er sjeldent i bruk. Men å ryke uklar er jo det som er vanlig i bruk i dag. Det ser vi jo også av linken din.

Ja det brukes ikke mye i dag, men jeg har vært borti det noen ganger, men ikke så ofte.

Jeg tror også at TS mener sport, men "ryke ut" kan jo også ha andre betydninger.

cochisedied
cochisediedInnlegg: 11081
25.04.19 18:34
Homo_Erectus: Det Norske Akademis Ordbok.
[han] røk ut med kongen

Hmmm
Tillater meg å være uenig med Akademiet.

"Han røk ut med kongen" leser jeg som at han gikk med i dragsuget da denne kongen falt, ble fjernet eller lignende  

"Stalin røk ut med Trotskij" leser jeg samme - her:  Da Trotskij falt, førte det til Stalins fall.  Trotskij dro med seg Stalin i fallet.
(Historisk ikke riktig selvsagt).

Men det er nå meg..

Cochise-

(Innlegget ble redigert 25.04.19 18:34)

missChance
25.04.19 18:40
cochisedied: Hmmm
Tillater meg å være uenig med Akademiet.

Altså, Naob registerer hvordan ord og fraser har blitt brukt. Det står jo også i denne sammenhengen 'Nå sjelden'.

Legg også merke til at det er 'ryke ut med', ikke ryke ut som er oppslaget.

I tilfellet 'han røk ut med kongen', leser du nok feil. Kildeteksten tyder på meningen 'røk uklar med'.

cochisedied
25.04.19 18:45
missChance: Altså, Naob registerer hvordan ord og fraser har blitt brukt. Det står jo også i denne sammenhengen 'Nå sjelden'.

Jepp - akkurat.
Og jeg gir utrykk for hvordan jeg og mine omgivelser i sted og tid har brukt ord og utrykk.  Og dess mer jeg tenker etter så var det faktisk en del i bruk.  (Talespråk i Trondheim).

Hvor ble det av Stalin?  Nei, han røk ut (sammen/samtidig) med Trotskij.

Cochise-

(Innlegget ble redigert 25.04.19 18:46)

missChance
25.04.19 18:49
cochisedied: Hvor ble det av Stalin?  Nei, han røk ut (sammen/samtidig) med Trotskij. Cochise-

Men i HEs - dvs. Naobs - eksempel var det ikke den meningen. 

Langveg
25.04.19 18:50
Homo_Erectus: Det Norske Akademis Ordbok.

Tvilsam autoritet.

Elles er nok det cochise... seier, i samsvar med rådande språkkjensle -i alle høve med mi.

(Innlegget ble redigert 25.04.19 18:50)

cochisedied
25.04.19 19:00
missChance: Men i HEs - dvs. Naobs - eksempel var det ikke den meningen.

Det er vel det vi diskuterer da - altså Akademiets ordbok legger en annen mening enn det min erfaring - altså mitt tillærte språkøre oppfatter.

I "min" mening kan vi noen steder bruke av. 

"Han røk ut av laget" -
Han mistet plassen sin på laget - han ble ikke uenig med laget.
(vel, det ble han sikkert også - men det er en annen sak...).

For å dra den enda lenger:
"Han røk ut med treneren".
Her mister treneren jobben og tar omtalte spiller med seg i dragsuget.

Cochise-

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:02)

missChance
25.04.19 19:03
cochisedied: Det er vel det vi diskuterer da - altså Akademiets ordbok legger en annen mening enn det min erfaring - altså mitt tillærte språkøre oppfatter.

Nei, jeg viste til originalen det var hentet fra. Der 'røk ut med' helt tydelig etter min mening betydde å ryke uklar med.

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:08)

Homo_Erectus
25.04.19 19:09
Langveg: Tvilsam autoritet. Elles er nok det cochise... seier, i samsvar med rådande språkkjensle -i alle høve med mi.

Du finner det på side 20 i Olaf Gjerløw: Norges politiske historie.

Jeg har aldri lest denne boka, ikke engang hørt om den. Men dette "ryke ut med" kjente jeg, så da har jeg lest det et eller annet sted.

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:10)

cochisedied
25.04.19 19:16
missChance: Nei, jeg viste til originalen det var hentet fra. Der 'røk ut med' helt tydelig etter min mening betydde å ryke uklar med.

Er det Naobs eksempel du mener - altså hvordan Gjerløw brukte det i sin bok "Norges politiske historie" fra 1934?

Jeg trekker på årene, det er så - men mitt språkøre er noe yngre enn det der... 

Jeg har ingen ordbok å slå i bordet med - det er min språkerfaring jeg snakker om.. Mest fra talespråk/dialekt - men faktisk ville jeg også brukt utrykket slik skriftlig også.

Cochise-

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:17)

missChance
25.04.19 19:18
cochisedied: Er det Naobs eksempel du mener - altså hvordan Gjerløw brukte det i sin bok "Norges politiske historie" fra 1934?

Ja, der du sier at du tillater deg å være uenig med Akademiet. Men naob viser jo bare hvordan frasen har blitt brukt i norsk språk. Det er ikke så veldig mye å være uenig med dem i - det er ikke de som har lagt en mening i det, det er det forfatteren de viser til som har gjort, som bruker av frasen.

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:25)

cochisedied
25.04.19 19:26
missChance: Ja, der du sier at du tillater deg å være uenig med Akademiet. Men naob viser jo bare hvordan frasen har blitt brukt i norsk språk. Det er ikke så veldig mye å være uenig med dem i - det er ikke de som har lagt en mening i det, det er forfatteren de viser til som bruker av frasen.

Javel - hva faen krangler vi om da!?! (Kødder).

Den er grei - i en bok utgitt i 1934 brukte en figur som het Gjerløw det slik - og det holder for Naob tydeligvis.

Gjerløw skriver om Høire også - visstnok et politisk parti?.  Ting forandrer seg - også ord, utrykk og betydning.  
Men du har rett - Gjerløw(?) brukte utrykket slik - i 1934.
Jeg bruker og oppfatter det annerledes - i 2019.  Men jeg når neppe Naobs spalter...

cochise- 

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:27)

missChance
25.04.19 19:30
cochisedied: Den er grei - i en bok utgitt i 1934 brukte en figur som het Gjerløw det slik - og det holder for Naob tydeligvis.

Du har ikke helt forstått Naob :D

"NAOB er en deskriptiv ordbok og beskriver språket slik det har vært brukt, men den er også normerende når det gjelder samtidsspråket. Den omfatter moderat bokmål og riksmål. Riksmålet dekkes i sin helhet, mens dekningen av bokmålet er begrenset til former som redaksjonen anser for å være i faktisk bruk innen den moderate formen av bokmålet ...

Ordboken har videre med engelske ord som brukes som en naturlig del av norsk, ord som kan oppfattes nedsettende, ord som er foreldet, nyord, tabuord og omdiskuterte uttrykk." (Wiki)

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:33)

Langveg
25.04.19 19:34
cochisedied: Men du har rett - Gjerløw(?) brukte utrykket slik - i 1934.
Jeg bruker og oppfatter det annerledes - i 2019. Men jeg når neppe Naobs spalter..

Trudde ein eventuelt hadde uttrykket frå dansk, men i dansk ordbog finst korkje ryge ud eller ryge ud med.

ryge — Den Danske Ordbog - Ordnet.dk    https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ryge

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:36)

cochisedied
25.04.19 19:37
missChance: Du har ikke helt forstått Naob :D

Har nok ikke det.
Hva er det egentlig - Hvem utgir dette her?

Er det et offentlig dokument - eller noen form for privat organisasjon/stiftelse som står bak?

Cochise-

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:38)

missChance
25.04.19 19:39

'NAOB – Det Norske Akademis ordbok utgis av Det Norske Akademi for Språk og Litteratur og Kunnskapsforlaget i fellesskap.' (Fra naob.no)

"Den redigeres av en vitenskapelig redaksjon, som er underlagt et styre og en vitenskapelig ordbokskomité bestående av ..." (Wiki)

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:46)

cochisedied
25.04.19 19:51
missChance: NAOB – Det Norske Akademis ordbok utgis av Det Norske Akademi for Språk og Litteratur og Kunnskapsforlaget i fellesskap.' (Fra naob.no)

Jadda - jeg fant det selv nå.

Det er altså en språkpolitisk interesseorganisasjon som utgir denne ordboken.  En slags lukket riksmålslosje - 50 medlemmer til enhver tid.
"Medlemmene er kvalifiserte kjennere og brukere av riksmål, og representerer forskjellige områder av kultur- og samfunnsliv."

Og kjemper for riksmålet - ble faktisk dannet for å kjempe mot samnorsken.  

cochise-

(Innlegget ble redigert 25.04.19 19:51)

missChance
25.04.19 19:57
cochisedied: Det er altså en språkpolitisk interesseorganisasjon som utgir denne ordboken.

Uff, den utgis også av Kunnskapsforlaget, det er professorer som Helene Uri i ordbokskomiteen, og den støttes av Stortinget.

cochisedied
25.04.19 20:02
missChance: Uff, den utgis også av Kunnskapsforlaget, det er professorer som Helene Uri i ordbokskomiteen, og den støttes av Stortinget.

Helene Uri er en av de femti utvalgte som utgjør eliteakademiet - er hun ikke?

Neida - ikke mye mer å diskutere eller kverulere.
Jeg oppfatter og bruker utrykket annerledes enn en for meg helt ukjent forfatter gjorde på 1930-tallet.

Skamfull nå.

Cochise-

(Innlegget ble redigert 25.04.19 20:02)

missChance
25.04.19 20:04

Wow ...

cochisedied
25.04.19 20:29

j4, 1KK3 s4nt.  R0FLm40.

mikemodano
mikemodanoInnlegg: 27596
04.06.19 13:36
Langveg: Er det nokon skilnad på å verta slått ut og å ryka ut i sportsspråket?

Det er neppe noen stor semantisk differanse mellom disse to, utover det at det ene uttrykket er passivt og det andre aktivt (men det visste du jo selv). 

Ellers vil jeg svare trådstarter med "to exit": "Man Utd exited the tournament at the first hurdle". Det kan like gjerne oversettes med "å ryke ut": "Man Utd røk ut ved første hinder", evt "Man Utd forsvant ut ved første hinder". 

(Innlegget ble redigert 04.06.19 13:36)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg