Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Å slå fotball...

NYTT TEMA
Hakeslepp
HakesleppInnlegg: 2088
12.06.19 00:36

Forunderlig når en hører fotballkommentatorer sier at fotballspillererne "slår ballen" når de vitterlig sparker ballen? Man slår med hendene og sparker med føttene naturlig nok. Hvorfor tillater ellers proffe tv kanaler at enkelte kommentatorer i sending etter sending sitter og snakker slikt vås? Litt språklig treffsikkerhet må man vel forvente av kommentatorer som bruker så mye tid på å kritisere fotballspilleres treffsikkerhet?

Eivinder
EivinderInnlegg: 1358
28.07.19 20:15

Enig i at det er mye vås og nye jålete (engelske) uttrykk kommentatorene har begynt med, men å slå inn ballen er vel av eldre dato. Jeg syns det er veldig synd når "ekspertene" strør om seg med en masse uttrykk som folk over 60 ikke skjønner noe av.

Han har vondt i "hamstringen". Han "curler" ballen. "Laget har momentum nå" og sånne ting. Ord og uttrykk som man lett kunne forklart på norsk.

(Innlegget ble redigert 28.07.19 20:15)

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 6003
01.09.19 12:04
Eivinder: Han har vondt i "hamstringen". Han "curler" ballen. "Laget har momentum nå" og sånne ting. Ord og uttrykk som man lett kunne forklart på norsk.

På samme måte som at nesten all reklame i butikkvinduene skal være på engelsk. Ser ut som om vi mister språket vårt sakte men sikkert. 

SALE, FINAL SALE, 50% OFF.

jonas
jonasInnlegg: 33877
01.09.19 12:14

Det Norske Akademis Ordbok definerer slå som "raskt føre hånd eller gjenstand mot (dyr eller menneske) og ramme med smellende, dunkende lyd (oftest for å angripe eller for å straffe, eller for å gi utløp for sinne)".

Muligens kan vi si at foten er en gjenstand som føres raskt mot fotballen.

Langveg
LangvegInnlegg: 15825
01.09.19 18:52
jonas: Muligens kan vi si at foten er en gjenstand som føres raskt mot fotballen.

Ein fot er korkje ein gjenstand eller ein ting, men ein lekamsdel.

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15178
13.09.19 18:33
Eivinder: Enig i at det er mye vås og nye jålete (engelske) uttrykk kommentatorene har begynt med, men å slå inn ballen er vel av eldre dato. Jeg syns det er veldig synd når "ekspertene" strør om seg med en masse uttrykk som folk over 60 ikke skjønner noe av.

Jeg tror ikke du skal undervurdere folk over 60. Som du sikkert er klar over så har fotballsporten flittig brukt engelske uttrykk i langt over 100 år. Det er forøvrige ikke et norsk fenomen. I Spania kalles f.eks fortsatt en fotballtrener for "El Mister" - en arv fra tiden hvor de fleste fotballtrenere kom fra de britiske øyer.

Både fotballspillet og fotballspråket utvider seg naturlig med tiden. Og selv om kommentatorene ikke lenger høres ut som de kommer rett fra filmavisen, så klarer nok selv de eldste generasjonene å følge med på kampene likevel.

kytec
kytecInnlegg: 46663
13.09.19 18:45

Synes det var verre med Drillo som stadig snekker om å serve. 

Eivinder
EivinderInnlegg: 1358
21.09.19 17:24
franzsigel: Som du sikkert er klar over så har fotballsporten flittig brukt engelske uttrykk i langt over 100 år

Men det er en betydeligere forskjell på å bruke et etablert engelsk ord som "offside". Her har ordet vunnet fram fordi ikke noe norsk ord har klart å finne veien til brukerne.

Når enkelte kommentatorer tar i bruk "curle" i stedet for "skru" så er det kun brukt fordi det er engelsk. Det har ingen annen funksjon.

(Innlegget ble redigert 21.09.19 17:24)

Langveg
LangvegInnlegg: 15825
21.09.19 18:39
franzsigel: I Spania kalles f.eks fortsatt en fotballtrener for "El Mister" -

Det var nytt for meg. Trudde det hét entrenador ....

malvolio
malvolioInnlegg: 26648
02.10.19 15:55

Mitt verste hatobjekt i fotballspråket er å "gå på løp".

Umulius
UmuliusInnlegg: 3748
05.10.19 16:37
Hakeslepp: Forunderlig når en hører fotballkommentatorer sier at fotballspillererne "slår ballen" når de vitterlig sparker ballen?

Akkurat det hørte jeg tilfeldigvis Lise (hun fra Bergen med rødt hår) bruke som eksempel på faguttrykk, altså signalisere at man er proff/ekspert når man snakker om fotball.

I følge henne sa man ikke å sparke ball, når man er fagperson. 

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 905
22.11.19 11:18
Langveg: Trudde det hét entrenador .

Det heter det visserlig ogsaa  i dag.
Har aldri hoert noen spanstalende i noe land
si "Mister".  Men det skjedde kanskje for 100 aar siden?

utenforallfarvei
utenforallfarveiInnlegg: 905
22.11.19 11:21
malvolio: Mitt verste hatobjekt i fotballspråket er å "gå på løp".

Det passer jo godt for norske spillere som
oftest foretrekker aa gaa i stedet for aa loepe.

petterG
petterGInnlegg: 9654
13.01.20 15:22

Og norske fotballtrenere som til det kjedsommelige forteller at vi(laget) "ønsker å fremstå som ...".

Marchionni
MarchionniInnlegg: 7158
14.01.20 22:25
Eivinder: Når enkelte kommentatorer tar i bruk "curle" i stedet for "skru" så er det kun brukt fordi det er engelsk. Det har ingen annen funksjon.

Hva med hamstring, som du refererer til tidligere? Hvordan kan man si det på en annen måte enn begrepet som faktisk brukes på norsk?

Jeg er for øvrig enig i det generelle poenget ditt, men akkurat hamstring må det vel være lov å bruke?

Marchionni
MarchionniInnlegg: 7158
14.01.20 22:27
utenforallfarvei: Det heter det visserlig ogsaa i dag.
Har aldri hoert noen spanstalende i noe land
si "Mister". Men det skjedde kanskje for 100 aar siden?

Man sier det i alle fall i Italia, så vedkommende blandet sikkert der.

Klikk for å gå tilbake til toppen