Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Melkerute

NYTT TEMA
angkubaj

angkubaj
22.07.19 13:00

I dag leste jeg i en avis at Oslo-Gdansk er melkerute for polske arbeidere.

Kan noen forklare meg hva journalisten mener med 'melkerute' her? :)

Takk på forhånd!

puma1

puma1
22.07.19 13:13

Går ut fra at det er snakk om en flyrute her. Da er melkerute et dårlig valgt uttrykk. Med melkerute menes vanligvis en bussrute med veldig mange stopp. Slik som melkebilen i gamle dager. 

https://www.naob.no/ordbok/melkerute?elementRefid=54739640

Andrzej007

Andrzej007
25.07.19 15:01
angkubaj: I dag leste jeg i en avis at Oslo-Gdansk er melkerute for polske arbeidere. Kan noen forklare meg hva journalisten mener med 'melkerute' her? :) Takk på forhånd!

Ikke så vanskelig å gjette hvilken tanke som står bak når kjære norske journalister fra norske mainstream medier skriver om polakker og Polen: nemlig det at stygge polakker tjener fett på stakkars naive og eiegode nordmenn.

Har du noensinne sett noe positivt skrevet i norske aviser som gjald polakker? I VG, Aftenposten, Dagbladet eller lignende? Kanskje noen få nøytrale..

Eivinder

Eivinder
28.07.19 20:08

Hvis du siterer ordrett, nemlig at "Oslo-Gdansk er melkerute for polske arbeidere", så har jo ikke den som har skrevet dette den ringeste anelse om hva uttrykket betyr. Det betyr jo det puma1 skriver, men jeg mistenker at journalisten (om man kan kalle det det) trur at det rett og slett er en strekning man drar for å melke mest mulig på kortest mulig tid. Original vri hvertfall, men riv ruskende galt.

Skulle vært interessant om du hadde avisen og kunne sjekka om sitatet er akkurat slik du skriver. Jeg kan ikke finne det på nett.

(Innlegget ble redigert 28.07.19 20:09)

Nødutgang

Nødutgang
29.08.19 03:27
puma1: Går ut fra at det er snakk om en flyrute her. Da er melkerute et dårlig valgt uttrykk. Med melkerute menes vanligvis en bussrute med veldig mange stopp.

Men det kan vel være at de må bytte fly 5 ganger for å komme dit.

Keva

Keva
01.09.19 13:06
puma1: Med melkerute menes vanligvis en bussrute med veldig mange stopp.

Over tid har også noen flyruter fått betegnelsen, f.eks. Widerøes rute nordpå som i hvert fall for noen år siden gikk innom 7 - 8 småsteder mellom Kirkenes og Tromsø.
Vadsø (eller Vardø, tror de alternerer), Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hasvik, Sørkjosen - og kanskje flere. Jeg er usikker på om "melkeruta" også går/gikk innom de store flyplassene i Lakselv og Alta.
Men Oslo - Gdansk passer jo overhodet ikke med en slik betegnelse.
Atter en gang uvitenhet/slurv fra journalister...

Eivinder

Eivinder
22.10.20 09:01
angkubaj: I dag leste jeg i en avis at Oslo-Gdansk er melkerute for polske arbeidere. Kan noen forklare meg hva journalisten mener med 'melkerute' her? :) Takk på forhånd!

Identisk feil på nrk.no

Kvernmo har blitt tilbudt fraktskip, men "likevel er det melkeruta 10.000 meter opp i lufta som skal gjennomføres".

Melkerute når man tar fly? Det er vel det raskeste det...

Everenga

Everenga
22.10.20 09:09
angkubaj: Kan noen forklare meg hva journalisten mener med 'melkerute' her? :)

Dette handler vel om at journalisten ikke kjenner innholdet i uttrykket melkerute og tror at det betyr pendlerrute som folk tar veldig ofte i stedet for en rute med veldig mange stopp som selvfølgelig er ordets betydning.

Bjørnetjeneste er et annet uttrykk som ofte misbrukes på samme måten av folk som tror det rett og slett betyr en stor tjeneste. 

Soteria

Soteria
10.11.20 13:08

Dere har sikkert rett. Men det å kalle en buss for en melkerute, er da heller ikke det mest geniale som har skjedd i historien. 

Keva

Keva
14.11.20 21:43
Soteria: Dere har sikkert rett. Men det å kalle en buss for en melkerute, er da heller ikke det mest geniale som har skjedd i historien.

Kanskje ikke genialt, men like treffende som mange andre uttrykk, og en forståelig allegori - både når det gjelder buss og fly.

Noen av oss er så gamle at vi kan huske melkeruta - melk ble satt ut i melkerampene i passende tid, og melkeruta kom og tok med seg spannene - på hvert eneste lille gårdsbruk.

Nødutgang

Nødutgang
09.01.21 18:14
Everenga: Bjørnetjeneste er et annet uttrykk som ofte misbrukes på samme måten av folk som tror det rett og slett betyr en stor tjeneste.

Og la meg legge til kvantesprang.

ruffem

ruffem
18.01.21 10:19
Andrzej007: Ikke så vanskelig å gjette hvilken tanke som står bak når kjære norske journalister fra norske mainstream medier skriver om polakker og Polen: nemlig det at stygge polakker tjener fett på stakkars naive og eiegode nordmenn.

Tror ikke det er  årsaken, norske journalister er derimot preget av noe mangelfull almenkunnskap, og derfor har lett for å rote seg vekk når de skal bruke metaforer.

Kfr. et typisk eksempel, ordet "rokering" som betyr å la to brikker bytte plass. Her er det mange som vil gjøre det enda mer tydelig, og bruker begrepet "omrokering"  - alså først flytte, og i neste trekk, flytte tilbake! Meningsløst, men velbrukt.

De kan også ha problemer med å nyansere språket sitt, f.eks. er ordet "sjanse" i min språksans, positivt ladet .

Når jeg da kan lese, som i VG idag, 18.01, at "FHI mener at disse har størst sjanse for å dø av covid 19", så skurrer det i mone ører: Hva er galt med å bruke ordet "risiko"?

(Innlegget ble redigert 18.01.21 10:27)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg