Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Historisk

NYTT TEMA
jonas
jonasInnlegg: 33877
14.09.19 23:32

Er det bare jeg som irriterer meg over bruken av ordet historisk? Fra Wiktionary-ordboka finner vi følgende definisjon:

"Adjektiv
historisk (bokmål/riksmål/nynorsk):
1.som har med historie å gjøre, det som har skjedd i fortiden
2. så betydningsfullt at det vil bli huska i ettertiden"

Spesielt media er glad i den andre betydningen her og slenger det rundt seg titt og ofte. Bare i kveld har Martin Ødegaard blitt historisk fordi han scoret det første målet på en ny fotballstadion mens Funkygine ble historisk fordi hun var første danser som fikk full pott i tredje episode av danseprogrammet på TV2. 

Er det ikke på tide at avisene roer ned reka litt? Eventuelt samler opp alle historiske begivenheter og gir ut disse historiebøkene de er så glade i å snakke om?

(Innlegget ble redigert 14.09.19 23:32)

Langveg
LangvegInnlegg: 15825
18.09.19 09:53
jonas: Er det bare jeg som irriterer meg over bruken av ordet historisk?

Nei, og ikonisk er like dumt. Slikt er angloamerikansk skrot som trengjer seg  inn i norsken. Er dessutan kei av alt som går viralt.  

(Innlegget ble redigert 18.09.19 09:54)

Keva
KevaInnlegg: 22183
18.09.19 11:06
Langveg: Nei, og ikonisk er like dumt. Slikt er angloamerikansk skrot som trengjer seg  inn i norsken. Er dessutan kei av alt som går viralt.

SÅ enig!

Selv irriterer jeg meg over mange ting rent språklig, og i den senere tid har jeg hengt meg opp i at man ikke ser ut til ganske enkelt å kunne si "mange år" eller "noen år".
Det blir litt pussig når f.eks. en 17-åring forteller at han har trent/gjort ettellerannetannet i "mange, mange" år.  

jonas
18.09.19 15:38
Langveg: Er dessutan kei av alt som går viralt.

Viralt er også fjollete, men det er i det minste noe håndfast. Det betyr noe, et videoklipp eller innlegg blir spredd og retweetet og slikt. 

Historisk derimot, nær sagt alt kan være historisk hvis man bare vil. I morgen er det 19/9/19, det er jo en historisk dato siden det bare er 1 og 9. Og i går solgte Bodø/Glimt Amor Layouni til FC Pyramids, det en historisk overgang fordi det var første gang en spiller ble solgt rett fra Norge til Egypt.

jonas
21.09.19 16:08

Sergio Aguero scorte i sjette kamp på rad nå. Første spiller som scorer i de seks første kampene i en PL-sesong visstnok. Jeg gir tommel til førstemann som finner en artikkel som omtaler denne bragden som historisk.

jonas
22.09.19 15:04

Ikke rett bragd men City-kampen ble historisk ja. Raskeste 5-målsledelse der altså. 

Klikk for å gå tilbake til toppen