Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

uvilje mot

NYTT TEMA
ruffem

ruffem
05.01.20 11:48

I det offentlige Norge har jeg registrert en stor uvilje til å bruke ordet "problem" når man har problemer.

I stedet brukes ordet "utfordringer"

Problemet(!) er da at etter min språkforståelse er det feil å si at man "løser" utfordringer, man takler eller tar utfordringer, det er problemer man løser.

Så hvorfor bruker man da ikke det rette ordet?

Er det samme mekanisme som nåt man kaller ulven for gråbein, bjørnen for bamse brakar eller øya Aur for Landegode/Jomfruland - ikke påkalle "onde ånder" ved å bruke rett navn, altså magi?

(Innlegget ble redigert 05.01.20 11:54)

Grammofon

Grammofon
05.01.20 15:37

Ord kommer på moten, og ord går av moten. Det er heller ikke på moten å skrive ordet lenger, lenger. Nesten alle skriver bare lengre. Og når jeg tenker etter er vel uttrykket på moten også gått av moten.

ruffem

ruffem
06.01.20 20:34
Grammofon: Ord kommer på moten, og ord går av moten.

Ikke ubetinget enig, språket kan også formes ved å ta bevisste grep. Som f.eks gjennom politikk som er feministisk påvirket.

Eksempel; ordet "mann" som i de indoeuropeiske språkene kan bety både hankjønnsmenneske og menneske.

Det engelske ordet for kvinne, woman, er en kortversom av det opprinnelige ordet, wifeman - konemenneske.

Nå heter det også på politisk korrekt norsk, gjerningsperson, ikke gjerningsmann.

Det later dessverre til at forflatingen av språket er politisk styrt, samtidig som mange klager over at norsk er et så ordfattig og lite nyansert språk, at de bare bruke engelske termer!

Moteord er f.eks.  dentåpelige  misbrruken ordet "fokus"

(Innlegget ble redigert 06.01.20 20:36)

Homo_Erectus

Homo_Erectus
07.01.20 13:01
Grammofon: Ord kommer på moten, og ord går av moten. Det er heller ikke på moten å skrive ordet lenger, lenger. Nesten alle skriver bare lengre.

"Lengre" er komparativ av adjektivet "lang". "Lenger er komparativ av adverbet "langt".

Om sommeren er dagene lengre enn om vinteren.

Om sommeren varer dagene lenger enn om vinteren.

Men du har rett i at mange bruker dette feil.

Grammofon

Grammofon
07.01.20 17:28
Homo_Erectus: "Lengre" er komparativ av adjektivet "lang". "Lenger er komparativ av adverbet "langt".

Ja, men lenger er også komparativ av adverbet lenge. Det er særlig der mange bommer, og bruker lengre som komparativ av lenge. But but, it's not only only, you know.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
07.01.20 19:48
Grammofon: Ja, men lenger er også komparativ av adverbet lenge. Det er særlig der mange bommer, og bruker lengre som komparativ av lenge. But but, it's not only only, you know.

Selvfølgelig, dette glemte jeg helt. Av lett forståelige grunner begynner jeg å bli litt rusten både her og der.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
07.01.20 20:09
ruffem: I det offentlige Norge har jeg registrert en stor uvilje til å bruke ordet "problem" når man har problemer. I stedet brukes ordet "utfordringer" Problemet(!) er da at etter min språkforståelse er det feil å si at man "løser" utfordringer, man takler eller tar utfordringer, det er problemer man løser. Så hvorfor bruker man da ikke det rette ordet? Er det samme mekanisme som nåt man kaller ulven for gråbein, bjørnen for bamse brakar eller øya Aur for Landegode/Jomfruland - ikke påkalle "onde ånder" ved å bruke rett navn, altså magi?

Det er en grei forklaring på dette.

Problem inngir en tanke om noe som veldig negativt og vanskelig å løse.
Utfordring er psykologisk bedre fordi det ansporer til at det kan løses [ved innsats og vilje].

Nei, man løser jo ikke en utfordring, korrekt.
Men man løser det som utfordringen går ut på.

Så dette er bare et triks for å skape optimisme rundt det å få ordnet opp i saken.

Gråbein er såkalt noanavn for ulv.
Fordi man ikke ville bruke ordet ulv fordi det føltes farlig, ubehagelig med tanke på ulven som en ond greie.

Bamse er også egentlig et noanavn på en som 'eter grådig'.
Men bamse er også poitivt ladet, jamfør bamseklem.

Noanavn = omskriving, så utfordring er nok ofte / iblant et noanavn for problem.
Psykologisk triks.

(Innlegget ble redigert 07.01.20 20:13)

Grammofon

Grammofon
07.01.20 21:00
return_of_drakkar: Så dette er bare et triks for å skape optimisme rundt det å få ordnet opp i saken.

Som når kona sier at jeg kan få lov til å støvsuge?

ruffem

ruffem
20.01.20 11:22
return_of_drakkar: Nei, man løser jo ikke en utfordring, korrekt.
Men man løser det som utfordringen går ut på. Så dette er bare et triks for å skape optimisme rundt det å få ordnet opp i saken.

Det var det jeg lurte på ja; forklaringen er altså magi.

Et semantisk triks for å lure seg selv eller andre til å tro/mene at problemene dunster bort bare man kaller dem "utfordringer"?

(Innlegget ble redigert 20.01.20 11:23)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg