Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Språket i endring - med NRKs hjelp

NYTT TEMA
ruffem

ruffem
20.01.20 15:26

Jeg har levd en stund, derfor har jeg også registrert endringer i måten noen bruker språket, noen endringer vil jeg kalle misbruk av språket.

I NRK, f.eks., er det blitt vanlig å høre poleti og instetutt, og vi blir nødt for, i stedet for nødt til. Da jeg gikk på skolen, lærte vi og at "terapeut" uttales "terapøyt". Nå heter det "terapævt".

I tillegg kommer jo de evinnelige engelske uttrykkene, som blir flere og flere, og mere og mere vanlig, eks. karakter for rollefigur, treningsfelt for treningsbane, tenke for mene, gå for istedet for velge, sale for salg...........

(Innlegget ble redigert 20.01.20 15:27)

Grammofon

Grammofon
24.01.20 07:09

terapeut m1 (utt terapøu´t; gresk 'tjener, pleier') person som driver eller har til yrke å drive terapi.

Homo_Erectus

Homo_Erectus
24.01.20 08:12
ruffem: Da jeg gikk på skolen, lærte vi og at "terapeut" uttales "terapøyt". Nå heter det "terapævt".

Uttalen "terapøyt" er trolig fra tysk der eu uttales som åi. Preussen uttales som "pråisen", mens vi på norsk sier "prøysen".

Siden diftongen åi ikke hører hjemme i norsk, er den blitt erstattet med det norske øy.

Langveg

Langveg
24.01.20 09:27
ruffem: polet

Du får nok finna deg i at uttalen poleti er meir vanleg enn politi. I- ljoden har ein tendens til å verta lågna til e på norsk. Eit unntak er privilegert. Svært mange seier og skriv priviligert.

ruffem

ruffem
26.01.20 22:47
Langveg: Du får nok finna deg i at uttalen poleti er meir vanleg enn politi. I- ljoden har ein tendens til å verta lågna til e på norsk. Eit unntak er privilegert. Svært mange seier og skriv priviligert.

Joa --  men nyhetsopplesere i NRK!  Men det skyldes vel nivået på allmenutdannelsen, har i friskt minne at svømmeren Phelps ble kalt "Pelps", og at Volkswagen nå heter "Volksvagen".

La5he

La5he
06.04.20 14:12

Det er noe galt med NRKs ansettelsespolitikk. Programmedarbeiderne er som skuespillere. De skal beskrive andres synspunkter og gjerninger.  Det krever god mikrofonstemme og et godt språk, noe NRK synes å neglisjere i stor grad. Det er særlig for nyhetssendingene at vi  merker den dårlige kvaliteten fra enkelte. Det kan synes som det er nok å ha en eller annen dialekt for å bli ansatt. Nå i det siste har formiddagens nyheter blitt presentert av en ung dame med et godt utseende men dårlig mikrofonstemme og et ubehjelpelig språk (dialekt).  Om kvelden får vi ofte noen med innvandrerbakgrunn, som til gjengjeld har behagelige stemmer og et meget godt språk.

Med en stadig eldre lytterskare som hører dårlig er godt og tydelig språk viktig !

Man kan savne Finn-Erik Vinje som "trimmet" programvertene så de holdt et rimelig godt nivå.  Det har tydeligvis ikke vært mulig å finne en verdig etterfølger ?

(Innlegget ble redigert 06.04.20 14:14)

Eivinder

Eivinder
06.04.20 18:33

To av NRKs utenrikskorrespondenter har denne "Østfold"-L'en. Ganske så hjelpesløst for oss over 40. I tillegg har hun i Washington ikke kj/sj-skille...

(Innlegget ble redigert 06.04.20 18:33)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg