Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Jeg tenker..."

NYTT TEMA
serk

serk
26.02.20 19:06

"Jeg tenker..." innleder mange pratemaskiner, sin tirade, med. Svar: Nei, det gjør du ikke!! Du "mener", "tror" eller "syns"! Eller er du av det selvsikre slaget, "vet" du.

Amerikanske ord og uttrykk kan være vel og bra, og "jeg tenker" er et amerikansk uttrykk("I think").

Vi kan gjerne ta inn i språket ord og uttrykk som beriker det norske språk. Men de ord og uttrykk som bidrar til språklig latskap(intetsigende universaluttrykk)  burde vi holde oss for gode for å ta inn i vårt kjære morsmål.

Langveg

Langveg
27.02.20 16:40
serk: Vi kan gjerne ta inn i språket ord og uttrykk som beriker det norske språk. Men de ord og uttrykk som bidrar til språklig latskap(intetsigende universaluttrykk) burde vi holde oss for gode for å ta inn i vårt kjære morsmål.

Heilt samd. Jeg føler at  og jeg opplever at er i same kategori. Jeg føler at kjem frå engelsk, men kvar jeg opplever at  kjem  frå, veit eg  ikkje.  

(Innlegget ble redigert 27.02.20 16:40)

serk

serk
02.03.20 19:46
Langveg: Jeg føler at  og jeg opplever at er i same kategori. Jeg føler at kjem frå engelsk, men kvar jeg opplever at  kjem  frå, veit eg  ikkje.

Truleg kjem begge uttrykka frå det engelske språk. Og i eit variért norsk, er både jeg tenker, jeg føler og jeg opplever, velkomne uttrykk. Eg er ikkje i mot at desse uttykka brukast. Eg er i mot at dei blokkerer for eit variert og rikt morsmål!

Homo_Erectus

Homo_Erectus
02.03.20 20:20
Langveg: kvar jeg opplever at  kjem  frå, veit eg  ikkje.

Det ser ut til at dette er en forholdsvis ny bruk av "oppleve".

Den opprinnelige bruken er denne:

1 (oppnå å) leve frem til; leve samtidig med

2 være med på, gjennomgå, erfare (noe usedvanlig)

2.1 LITTERÆRT komme til en dypere, inderligere forståelse av

Men dette ser ut til å være et nytt bruksområde:

3 MED OBJEKTSPREDIKATIV danne seg et bestemt inntrykk eller en bestemt oppfatning av; oppfatte og vurdere (følelsesmessig); fornemme

Denne betydningen står hverken i den store Riksmålsordboka fra 1947 eller i den lille Riksmålsordboka fra 1977.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
03.03.20 08:20

Ifølge stor norsk ordbok (ordnett.no) har tenke også en normal bruk lik mene.

Et eksempel de bruker:
- jeg tenkte ikke det var så farlig - (jeg trodde, mente at det ikke var så farlig)

- Hva mener du om det?
- Hva tenker du om det?
Altså det samme.
Så er jo alltid hovedsaken at man må se på sammenhengen ord brukes i.
Vi snakker i meninger og setninger, ikke i enkelte ord.
Når dog det siste skjer, så gir den aktuelle situasjonen den intuitive forståelsen.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
03.03.20 08:22

Oppleve.
samme odnett.no sier om én av meningene:
- komme til en dypere, inderligere forståelse av
eksempel: ikke bare nyte, men oppleve et kunstverk

Langveg

Langveg
03.03.20 10:37

Tenke at, føle at, oppleve at tilhøyrer det moderne "innpakningsspråket". Ein vil unngå å seia rett ut det ein meiner, tykkjer, synest. Å oppleva erstattar dessutan ofte å vera, få,  ha. Politiet har opplevd (fått) mange meldinger om innbrud den siste tida. En opplever (Det er, har vori) mange ulykker på E6.

Eg skriv sitata på bokmål av di eg trur (ikkje opplever at, føler at, tenker at) nynorskfolket er meir opptekne av å skriva god norsk. 

(Innlegget ble redigert 03.03.20 10:40)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
03.03.20 15:55
Langveg: Tenke at, føle at, oppleve at tilhøyrer det moderne "innpakningsspråket".

Oppleve oppfatter jeg ikke som noe innpakning, men derimot som fordypning i noe.
Det overbringer tanken om et nært forhold, eller et sterkt forhold.

Men det kommer an på hele sammenhengen.

Det er når ordene, uttrykkene, vendingene tolkes situasjonsbetinget at et språk er levende.

Langveg

Langveg
03.03.20 18:51
return_of_drakkar: Oppleve oppfatter jeg ikke som noe innpakning, men derimot som fordypning i noe.Det overbringer tanken om et nært forhold, eller et sterkt forhold.
Men det kommer an på hele sammenhengen.
Det er når ordene, uttrykkene, vendingene tolkes situasjonsbetinget at et språk er levende.

Av røynsle  veit eg (ikkje føler at, tenker at  eller opplever ) at det nærast er uråd å ordskiftast med deg. Å oppleve at tilhøyrer innpakningsspåket i uttrykk som Jeg opplever at de andre på jobben ikke forstår at jeg sliter med alvorlige problem. Når det blir bla-bla- for å ha, få, å vera, er det ei anna form for  inmpakking  - i stil med kansellispråket. Kvifor seia det rett fram og enkelt når ein kan gjera det tungt og innvikla? 

(Innlegget ble redigert 03.03.20 18:56)

serk

serk
04.03.20 22:15
return_of_drakkar: følge stor norsk ordbok (ordnett.no) har tenke også en normal bruk lik mene

Ja, selvfølgelig. Har Mullah Krekar gitt deg idéer om ordforbud? Eller er du bare interessert i å krangle?

Du har min røde løper for å si "jeg tenker". Og være norsk, samtidig.

Men den massive bruken av begrepet "jeg tenker" er en engelsk avsporing.

Den dagen vi i norsk bruker samiske ord på samme måte som vi bruker engelske, vil jeg juble! Da har vi endelig forstått at ord er makt.

ruffem

ruffem
09.03.20 16:39
serk: en den massive bruken av begrepet "jeg tenker" er en engelsk avsporing.

Engelske uttrykk er forlengst blitt "norsk" jfr. "karakter" for rollefigur, "gå for " for avgjøre, bestemme seg for, "trigge" for utløse,"treningsfelt" for treningsbane etyc. Det siste som sportsutøvere og programledere i TV er glade i; "gønne på", hva det nå betyr..

Det jeg lurer på, er HVORFOR noen mennesker er så opptatt av å demonstrere sin kjennskap til engelsk språk. Det ville jo vært mere "normalt" å demonstrere sin beherskelse av norsk!

serk

serk
09.03.20 19:21
ruffem: Engelske uttrykk er forlengst blitt "norsk" jfr. "karakter" for rollefigur, "gå for " for avgjøre, bestemme seg for, "trigge" for utløse,"treningsfelt" for treningsbane etyc. Det siste som sportsutøvere og programledere i TV er glade i; "gønne på", hva det nå betyr..
Det jeg lurer på, er HVORFOR noen mennesker er så opptatt av å demonstrere sin kjennskap til engelsk språk. Det ville jo vært mere "normalt" å demonstrere sin beherskelse av norsk!

Takk, for flere fornorskede engelske uttrykk! Hvis mitt mål var å demonstrere egne engelskkunnskaper, har du skutt den ambisjonen ned, ved å være ENDA  mer kunnskapsrik!

Nei, da. Jeg skal ikke misforstå deg i retning av å "konkurrere".

Men jeg vil at du skal få med deg mitt hovedpoéng, som kan oppsummeres slik: Berik gjerne norsk med engelske låneord, - men ikke forflat det!

Kine Hellebust sang at det er finere/enklere å si "jeg elsker deg" på engelsk - I love you! - enn å si det på norsk.

"Jeg tenker" er et språkets fikenblad. Det representerer en språklig fattigdom som mer skjuler budskapet enn å få det frem, i kontrast til rikdommen av norske ord og uttrykk!

return_of_drakkar

return_of_drakkar
10.03.20 20:43
serk: Ja, selvfølgelig. Har Mullah Krekar gitt deg idéer om ordforbud? Eller er du bare interessert i å krangle? Du har min røde løper for å si "jeg tenker". Og være norsk, samtidig. Men den massive bruken av begrepet "jeg tenker" er en engelsk avsporing. Den dagen vi i norsk bruker samiske ord på samme måte som vi bruker engelske, vil jeg juble! Da har vi endelig forstått at ord er makt.

Jeg ser ikke noe problem.
Det er dog mulig at du gjør det.

Det med samisk blir noe feil.
Samisk er et språk med kanskje maksimalt 30 000 brukere.
Det er for de aller fleste noe helt fremmed.
Engelsk er No1 verdensspråk og vi er naturligvis påvirket av det i vår tid, langt mer enn før, fordi informasjon (internett etc) er så lett tilgjengelig.

Ut fra dette forstår man, eller burde forstå, at samisk vil være enda mer kunstig for de aller felste av oss, nærmest en fetisj.

ps: artig at du har en favoritt-sitat gjengitt på angletærsk i profilen din...

(Innlegget ble redigert 10.03.20 20:45)

serk

serk
11.03.20 20:06
return_of_drakkar: Ut fra dette forstår man, eller burde forstå, at samisk vil være enda mer kunstig for de aller felste av oss, nærmest en fetisj. ps: artig at du har en favoritt-sitat gjengitt på angletærsk i profilen din...

Profilen min skal du ikke ta så alvorlig. Jeg vet ikke selv hva som står der.

Historisk har samisk kultur og språk vært uforløslig knyttet til Norge. Bare avbrutt av ren rasisme i en hundreårsperiode rundt 1900. Samisk kultur og språk er en viktig kilde til norsk identitet.

Men selvfølgelig setter 100 år med rase-teorier i førersetet spor. Men som moderne mennesker anno 2020 bør vi ha evne til å heve oss over arrene etter denne avsporingen, og se fremover!

30 000 sa du? Tallet vokser for hver dag! Forsvarsministeren har endelig våget å flagge sin etniske tilhørighet. Da må du hvert fall si 30 001!

Jeg har hørt historier om gamle mødre som barna ikke ante var samisk - hun ville jo sine barn deres beste, og prøvde etter beste evne å utslette egen kulturbakgrunn. Så blir hun senil og havner på aldersheim - og snakker bare samisk! Slike historier rører meg!

return_of_drakkar

return_of_drakkar
15.03.20 08:44
Langveg: Heilt samd. Jeg føler at og jeg opplever at er i same kategori. Jeg føler at kjem frå engelsk, men kvar jeg opplever at kjem frå, veit eg ikkje.

...ble borte...

(Innlegget ble redigert 15.03.20 08:45)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
16.03.20 21:00
serk: Historisk har samisk kultur og språk vært uforløslig knyttet til Norge. Bare avbrutt av ren rasisme i en hundreårsperiode rundt 1900. Samisk kultur og språk er en viktig kilde til norsk identitet. Men selvfølgelig setter 100 år med rase-teorier i førersetet spor. Men som moderne mennesker anno 2020 bør vi ha evne til å heve oss over arrene etter denne avsporingen, og se fremover!

Jeg ville mene at moderne mennesker ville søke mot en felles verdi, og ikke henge seg for mye opp i det tidligere.

Joda, jeg aksepterer at andre har sine tradisjoner og ser hen til røtter, men selv har jeg aldri brydd meg om det på den måten.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
16.03.20 21:10
Langveg: Av røynsle veit eg (ikkje føler at, tenker at eller opplever ) at det nærast er uråd å ordskiftast med deg. Å oppleve at tilhøyrer innpakningsspåket i uttrykk som Jeg opplever at de andre på jobben ikke forstår at jeg sliter med alvorlige problem. Når det blir bla-bla- for å ha, få, å vera, er det ei anna form for inmpakking - i stil med kansellispråket. Kvifor seia det rett fram og enkelt når ein kan gjera det tungt og innvikla?

Språk er kommunikasjon.
Kommunikasjon er informasjon.
Man ønsker å overbringe et budskap.
Derfor blir språket gjerne individuelt.

Graderinger:
Jeg føler at ...usikker.
Jeg tenker at ...mer bevisst.
Jeg opplever at ...slik er det - med større sikkerhet.

(Innlegget ble redigert 16.03.20 21:12)

Rexwiller

Rexwiller
21.04.20 11:17

Høres ufattelig teit ut. VG intervjuet en leder i en barnehage om oppmøte denne uka. "Vi tenker at det er et veldig bra tall for å være første uka vi starter opp". Okay...tenk i vei du.

Langveg

Langveg
21.04.20 17:49
Rexwiller: Høres ufattelig teit ut. VG intervjuet en leder i en barnehage om oppmøte denne uka. "Vi tenker at det er et veldig bra tall for å være første uka vi starter opp". Okay...tenk i vei du.

Starte opp er også ein anglisisme. Vi synes det er et svært bra tall første uka etter (ny)starten, kunne ein ha sagt på skapleg norsk. 

Starte opp vert nærast morosamt når ein finn slikt: Bilen endte opp nede i grøfta. 

BlackEagle

BlackEagle
27.04.20 11:24
return_of_drakkar: Et eksempel de bruker:
- jeg tenkte ikke det var så farlig - (jeg trodde, mente at det ikke var så farlig) - Hva mener du om det?

Setningen er jo klar nok: "Jeg tenker ikke"...

*flire*

Mvh

BE

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg